Piosenki pedagogiczne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edutainmentWszechobecność nowych technologii powinna zachęcać uczelnie pedagogiczne do szerokiego wykorzystania podczas zajęć różnych urządzeń cyfrowych i zasobów współczesnej kultury. Jeśli na studiach przyszły nauczyciel będzie potrafił kreatywnie podejść do tematu i efektywnie wspomagać się technologiami, nauczanie cyfrowych tubylców nie będzie mu straszne.
 
Europejskie uczelnie pedagogiczne coraz częściej sięgają po nowatorskie rozwiązania, na przykład edutainment. Jeśli celem jest dobrze uczyć, warto uczyć przyszłych nauczycieli uczenia się poprzez zabawę. Skoro Internet pełen jest pasjonujących gier, układanek, testów, webquestów, dlaczego nie sięgać po takie narzędzia w kształceniu pedagogów? Ciekawym projektem są "Piosenki pedagogiczne", realizowane od ponad 6 lat w ramach kursu "Psychologii edukacyjnej", wykładanej w ramach specjalizacji nauki języków obcych studiów pedagogicznych Uniwersytetu Kraju Basków (Hiszpania).

Ten projekt edutainment, oparty na zabawach i zajęciach on-line opracowanych w oparciu o studium piosenki, został zaprojektowany w nawiązaniu do programu radiowego  "Pedagogiczny Pop", nadawanego w latach 80 i 90 w hiszpańskiej publicznej rozgłośni RNE 3. Wówczas w tym programie radiowym analizowano słownictwo i wymowę języka angielskiego w wybranych piosenkach, podkreślając ważniejsze wyrażenia, analizując ich znaczenie, itp.

"Głównym celem opisanego przez nas doświadczenia edukacyjnego nie jest tworzenie lub wymyślanie zabaw, tylko psycho-dydaktyczna refleksja na ich temat oraz na temat innych aspektów związanych ze skutecznością zajęć rekreacyjnych." – zauważa koordynator projektu, Santiago Palacios Navarro.

Przez ponad 6 lat realizacji projektu na warsztat wzięto ponad 100 znanych piosenek i na ich tekstach i treści przygotowywano studentów do samodzielnej i kreatywnej pracy w zawodzie nauczyciela języków obcych. Analizowano, przerabiano, tworzono scenariusze zajęć, ćwiczenia, zadania do takich hitów muzyki pop, jak: It’s My Life, We Are The World, You Are Beautiful, Only You, Paid My Dues, Like a Rolling Stone, Tom’s Dinner i wielu innych. Skoro uczniowie znają i śpiewają te piosenki, mogą one być również kluczem do wspaniałych zajęć, na których zgłębiane będą tajniki języka. Na przykład Tom’s Dinner Suzanne Vega świetnie nadawał się do nauczania czasu Present Continuous, a dodatkowo umożliwia poruszanie na zajęciach innych zagadnień związanych z treścią piosenki, w tym wypadku problemu przemocy w rodzinie.

Celem projektu było nie tylko stworzenie produktu technologicznego, ale także zrozumienie i wykorzystanie niektórych zdobyczy edukacyjnych poszczególnych modeli psychologicznych, takich jak behawioryzm, przetwarzanie informacji, kształcenie społeczne, konstruktywizm, czy teorie psycho-instrukcjonalne. Jak zauważa Navarro, studenci realizują zajęcia o określonej strukturze, pilotowane przez nauczyciela i prowadzone we współpracy z innymi uczestnikami kursu; projekt skupia się na specyficznych treściach programu nauczania i celach kształcenia studentów. Poza tym, korzysta z potencjalnych możliwości informatycznych w projektowaniu zajęć, biorąc także pod uwagę wcześniejszą wiedzę studentów.

"Głównym wnioskiem wypływającym z tej inicjatywy jest obserwacja, że oprócz złożonych technologicznych metod nauczania, wykorzystanie bardziej podstawowych i mniej potężnych narzędzi może okazać się całkiem skuteczne w osiąganiu naszego rzeczywistego celu, jakim jest psycho-dydaktyczna integracja technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole." – zauważa Navarro.

Jak zauważają organizatorzy projektu, jego realizacja pokazuje, że tworzenie edukacyjnych zasobów cyfrowych i zabaw z wykorzystaniem znanych studentom piosenek daje ogromne możliwości podniesienia jakości procesu kształcenia i indywidualnych wyników w nauce. Ważnym rezultatem jest również podniesienie umiejętności przyszłych nauczycieli w posługiwaniu się nowoczesnymi narzędziami ICT, co zwiększa również pewność siebie nauczycieli, gdy trafiają do klas z zadaniem uczenia młodzieży, która dobrze zna się na technologiach. Co istotne, model może być zastosowany nie tylko w nauczaniu języków, ale również innych przedmiotów. Na Uniwersytecie Kraju Basków na tym modelu rozwinięto także edukację seksualną (projekt Pedagogical Sex Music), analizując na zajęciach i pracując z piosenkami, które dotyczyły tematyki seksu.
 
(Źródło: elearningpapers.eu – pełen raport z realizacji projektu dostępny w językach angielskim i hiszpańskim)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie