Piosenki pedagogiczne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edutainmentWszechobecność nowych technologii powinna zachęcać uczelnie pedagogiczne do szerokiego wykorzystania podczas zajęć różnych urządzeń cyfrowych i zasobów współczesnej kultury. Jeśli na studiach przyszły nauczyciel będzie potrafił kreatywnie podejść do tematu i efektywnie wspomagać się technologiami, nauczanie cyfrowych tubylców nie będzie mu straszne.
 
Europejskie uczelnie pedagogiczne coraz częściej sięgają po nowatorskie rozwiązania, na przykład edutainment. Jeśli celem jest dobrze uczyć, warto uczyć przyszłych nauczycieli uczenia się poprzez zabawę. Skoro Internet pełen jest pasjonujących gier, układanek, testów, webquestów, dlaczego nie sięgać po takie narzędzia w kształceniu pedagogów? Ciekawym projektem są "Piosenki pedagogiczne", realizowane od ponad 6 lat w ramach kursu "Psychologii edukacyjnej", wykładanej w ramach specjalizacji nauki języków obcych studiów pedagogicznych Uniwersytetu Kraju Basków (Hiszpania).

Ten projekt edutainment, oparty na zabawach i zajęciach on-line opracowanych w oparciu o studium piosenki, został zaprojektowany w nawiązaniu do programu radiowego  "Pedagogiczny Pop", nadawanego w latach 80 i 90 w hiszpańskiej publicznej rozgłośni RNE 3. Wówczas w tym programie radiowym analizowano słownictwo i wymowę języka angielskiego w wybranych piosenkach, podkreślając ważniejsze wyrażenia, analizując ich znaczenie, itp.

"Głównym celem opisanego przez nas doświadczenia edukacyjnego nie jest tworzenie lub wymyślanie zabaw, tylko psycho-dydaktyczna refleksja na ich temat oraz na temat innych aspektów związanych ze skutecznością zajęć rekreacyjnych." – zauważa koordynator projektu, Santiago Palacios Navarro.

Przez ponad 6 lat realizacji projektu na warsztat wzięto ponad 100 znanych piosenek i na ich tekstach i treści przygotowywano studentów do samodzielnej i kreatywnej pracy w zawodzie nauczyciela języków obcych. Analizowano, przerabiano, tworzono scenariusze zajęć, ćwiczenia, zadania do takich hitów muzyki pop, jak: It’s My Life, We Are The World, You Are Beautiful, Only You, Paid My Dues, Like a Rolling Stone, Tom’s Dinner i wielu innych. Skoro uczniowie znają i śpiewają te piosenki, mogą one być również kluczem do wspaniałych zajęć, na których zgłębiane będą tajniki języka. Na przykład Tom’s Dinner Suzanne Vega świetnie nadawał się do nauczania czasu Present Continuous, a dodatkowo umożliwia poruszanie na zajęciach innych zagadnień związanych z treścią piosenki, w tym wypadku problemu przemocy w rodzinie.

Celem projektu było nie tylko stworzenie produktu technologicznego, ale także zrozumienie i wykorzystanie niektórych zdobyczy edukacyjnych poszczególnych modeli psychologicznych, takich jak behawioryzm, przetwarzanie informacji, kształcenie społeczne, konstruktywizm, czy teorie psycho-instrukcjonalne. Jak zauważa Navarro, studenci realizują zajęcia o określonej strukturze, pilotowane przez nauczyciela i prowadzone we współpracy z innymi uczestnikami kursu; projekt skupia się na specyficznych treściach programu nauczania i celach kształcenia studentów. Poza tym, korzysta z potencjalnych możliwości informatycznych w projektowaniu zajęć, biorąc także pod uwagę wcześniejszą wiedzę studentów.

"Głównym wnioskiem wypływającym z tej inicjatywy jest obserwacja, że oprócz złożonych technologicznych metod nauczania, wykorzystanie bardziej podstawowych i mniej potężnych narzędzi może okazać się całkiem skuteczne w osiąganiu naszego rzeczywistego celu, jakim jest psycho-dydaktyczna integracja technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole." – zauważa Navarro.

Jak zauważają organizatorzy projektu, jego realizacja pokazuje, że tworzenie edukacyjnych zasobów cyfrowych i zabaw z wykorzystaniem znanych studentom piosenek daje ogromne możliwości podniesienia jakości procesu kształcenia i indywidualnych wyników w nauce. Ważnym rezultatem jest również podniesienie umiejętności przyszłych nauczycieli w posługiwaniu się nowoczesnymi narzędziami ICT, co zwiększa również pewność siebie nauczycieli, gdy trafiają do klas z zadaniem uczenia młodzieży, która dobrze zna się na technologiach. Co istotne, model może być zastosowany nie tylko w nauczaniu języków, ale również innych przedmiotów. Na Uniwersytecie Kraju Basków na tym modelu rozwinięto także edukację seksualną (projekt Pedagogical Sex Music), analizując na zajęciach i pracując z piosenkami, które dotyczyły tematyki seksu.
 
(Źródło: elearningpapers.eu – pełen raport z realizacji projektu dostępny w językach angielskim i hiszpańskim)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie