Gry edukacyjne są szkole potrzebne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry w edukacjiNie można dłużej ignorować znaczenia gier komputerowych w rozwijaniu umiejętności potrzebnych w społeczeństwie informacyjnym. Do takiego wniosku doszły szkockie władze edukacyjne, uznając, że wprowadzenie do szkół gier jako narzędzi edukacyjnych nie tylko jest formą ćwiczenia umysłu, ale przekłada się na zwiększenie motywacji uczniów do nauki.
 
Sekretarz edukacji Michael Russell, odpowiadający za system oświaty w Szkocji, jest gorącym zwolennikiem wirtualnych zadań, ćwiczeń i łamigłówek dla dzieci i młodzieży. Uważa, że w technologiach cyfrowych tkwi olbrzymi potencjał, który może być wykorzystany w kształtowaniu umiejętności XXI wieku.

„Powinniśmy wykorzystywać nowe technologie i wprowadzać je do wszystkich dostępnych zasobów aby zapewnić, że młodzi ludzie będą potrafili się szybko rozwijać we współczesnym społeczeństwie, dla którego komputery są tak ważne.“ – powiedział Russell. „Komputerowe gry edukacyjne mogą być świetnym sposobem motywowania dzieci do uczenia się w sposób przez nich preferowany, który zapewnia im wiedzę, ale i radość uczenia się.“

Wyniki badań naukowych nad rolą gier w edukacji coraz częściej potwierdzają hipotezy o pozytywnym wpływie gier na proces uczenia się dzieci i młodzieży. Dr David Miller z Uniwersytetu Dundee (Szkocja), prowadzący badania nad efektywnością procesu nauczania, uważa, że gry edukacyjne prowadzą do „rzeczywistych i namacalnych“ korzyści i przekładają się na wyniki nauki.

„Gry komputerowe są częścią naszej kultury i pomimo, że mamy czasem wątpliwości co do niektórych aspektów popularnych gier, wszystkie one mogą sprawić, że uczenie się będzie procesem bardziej angażującym uczniów.“ – zauważa Miller. „Rodzice i nauczyciele zaczynają dostrzegać korzyści, które mogą osiągnąć dzieci.  Ta większa motywacja uczniów, kiedy przebywają „w strefie grania“ jest czymś, co powinniśmy wykorzystać z pożytkiem dla edukacji.“

gry w edukacji
 
Oczywiście nie oznacza to, że teraz rodzice powinni zupełnie pozostawić dzieciom wolną rękę, w co mają grać. Rodzice i nauczyciele muszą dokonywać świadomych wyborów, gdy podejmują decyzję o zakupie gry, a także interesować się tym, w co grają ich pociechy w sieci. Istotne jest, aby osoby dorosłe były świadome tego, że świat gier może być doskonałym treningiem młodych umysłów przed wejściem w dorosłe życie. Młodzi mogą nauczyć się dzięki nim między innymi współpracy z programami komputerowymi, rozwiązywania problemów, wyszukiwania informacji, analizowania różnych scenariuszy postępowania, komunikowania się z innymi graczami, a także poznawać konsekwencje swoich zachowań. W grach tkwi olbrzymi potencjał edukacyjny i wbrew popularnym opiniom, grania nie można postrzegać w kategoriach straty czasu i ogłupiania młodzieży.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie