Nie można dłużej ignorować znaczenia gier komputerowych w rozwijaniu umiejętności potrzebnych w społeczeństwie informacyjnym. Do takiego wniosku doszły szkockie władze edukacyjne, uznając, że wprowadzenie do szkół gier jako narzędzi edukacyjnych nie tylko jest formą ćwiczenia umysłu, ale przekłada się na zwiększenie motywacji uczniów do nauki.
Sekretarz edukacji Michael Russell, odpowiadający za system oświaty w Szkocji, jest gorącym zwolennikiem wirtualnych zadań, ćwiczeń i łamigłówek dla dzieci i młodzieży. Uważa, że w technologiach cyfrowych tkwi olbrzymi potencjał, który może być wykorzystany w kształtowaniu umiejętności XXI wieku.
„Powinniśmy wykorzystywać nowe technologie i wprowadzać je do wszystkich dostępnych zasobów aby zapewnić, że młodzi ludzie będą potrafili się szybko rozwijać we współczesnym społeczeństwie, dla którego komputery są tak ważne.“ – powiedział Russell. „Komputerowe gry edukacyjne mogą być świetnym sposobem motywowania dzieci do uczenia się w sposób przez nich preferowany, który zapewnia im wiedzę, ale i radość uczenia się.“
Wyniki badań naukowych nad rolą gier w edukacji coraz częściej potwierdzają hipotezy o pozytywnym wpływie gier na proces uczenia się dzieci i młodzieży. Dr David Miller z Uniwersytetu Dundee (Szkocja), prowadzący badania nad efektywnością procesu nauczania, uważa, że gry edukacyjne prowadzą do „rzeczywistych i namacalnych“ korzyści i przekładają się na wyniki nauki.
„Gry komputerowe są częścią naszej kultury i pomimo, że mamy czasem wątpliwości co do niektórych aspektów popularnych gier, wszystkie one mogą sprawić, że uczenie się będzie procesem bardziej angażującym uczniów.“ – zauważa Miller. „Rodzice i nauczyciele zaczynają dostrzegać korzyści, które mogą osiągnąć dzieci. Ta większa motywacja uczniów, kiedy przebywają „w strefie grania“ jest czymś, co powinniśmy wykorzystać z pożytkiem dla edukacji.“
„Powinniśmy wykorzystywać nowe technologie i wprowadzać je do wszystkich dostępnych zasobów aby zapewnić, że młodzi ludzie będą potrafili się szybko rozwijać we współczesnym społeczeństwie, dla którego komputery są tak ważne.“ – powiedział Russell. „Komputerowe gry edukacyjne mogą być świetnym sposobem motywowania dzieci do uczenia się w sposób przez nich preferowany, który zapewnia im wiedzę, ale i radość uczenia się.“
Wyniki badań naukowych nad rolą gier w edukacji coraz częściej potwierdzają hipotezy o pozytywnym wpływie gier na proces uczenia się dzieci i młodzieży. Dr David Miller z Uniwersytetu Dundee (Szkocja), prowadzący badania nad efektywnością procesu nauczania, uważa, że gry edukacyjne prowadzą do „rzeczywistych i namacalnych“ korzyści i przekładają się na wyniki nauki.
„Gry komputerowe są częścią naszej kultury i pomimo, że mamy czasem wątpliwości co do niektórych aspektów popularnych gier, wszystkie one mogą sprawić, że uczenie się będzie procesem bardziej angażującym uczniów.“ – zauważa Miller. „Rodzice i nauczyciele zaczynają dostrzegać korzyści, które mogą osiągnąć dzieci. Ta większa motywacja uczniów, kiedy przebywają „w strefie grania“ jest czymś, co powinniśmy wykorzystać z pożytkiem dla edukacji.“
Oczywiście nie oznacza to, że teraz rodzice powinni zupełnie pozostawić dzieciom wolną rękę, w co mają grać. Rodzice i nauczyciele muszą dokonywać świadomych wyborów, gdy podejmują decyzję o zakupie gry, a także interesować się tym, w co grają ich pociechy w sieci. Istotne jest, aby osoby dorosłe były świadome tego, że świat gier może być doskonałym treningiem młodych umysłów przed wejściem w dorosłe życie. Młodzi mogą nauczyć się dzięki nim między innymi współpracy z programami komputerowymi, rozwiązywania problemów, wyszukiwania informacji, analizowania różnych scenariuszy postępowania, komunikowania się z innymi graczami, a także poznawać konsekwencje swoich zachowań. W grach tkwi olbrzymi potencjał edukacyjny i wbrew popularnym opiniom, grania nie można postrzegać w kategoriach straty czasu i ogłupiania młodzieży.