Jak przekonać, że warto czytać?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Olbrzymią popularność w Stanach Zjednoczonych zdobywa film pokazujący uczniów szkoły średniej z Ocoee śpiewających piosenkę „Gotta Keep Reading“ (Musisz czytać) promującą czytanie. Słychać często narzekanie, że uczniowie nie czytają. Nauczyciele i edukatorzy przekonują ich ciągle, że czytać muszą. Może trzeba wytłumaczyć to w inny sposób?PHOTO: SXC.HU

Okazuje się, że przy dobry pomysł może zelektryzować całą szkolną społeczność do zrobienia czegoś innowacyjnego, niespotykanego dotąd w praktyce szkolnej. Zamiast mówić do uczniów, że mają czytać, lepiej powierzyć im trudne zadanie: stwórzmy wspólnie wielkie wydarzenie, którego celem będzie zachęcenie uczniów do czytania. Jak to zrobić?

„Chcieliśmy wypromować czytanie – tak jak zwykle to robiliśmy – w sposób motywujący i angażujący młodzież. Adresatami naszych działań byli młodzi czytelnicy.“ – mówi dyrektor szkoły, Sharyn C. Gabriel. „Oni kochają muzykę, muzyczne wideoklipy – pomyśleliśmy, dlaczego więc nie spróbować nakręcić muzycznego wideo na temat czytania. To przecież sytuacja, w której wszyscy będą wygranymi.“

Wydarzenie było stylizowane na tzw. flash mob (niespodziewane spotkanie wielu osób robiących niecodzienne rzeczy w miejscu publicznym). Poszczególne elementy wydarzenia ćwiczono przez kilka tygodni. Równocześnie zwrócono się do wydawców popularnego zespołu Black-Eyed Peas o zgodę na wykorzystanie ich utworu „I Gotta Feelin“. Gdy tylko uzyskano ich zgodę, rozpoczęto przygotowywanie tekstu piosenki, przerobionego teraz na „Gotta Keep Reading“, scenariusza wydarzenia i choreografii.

W wydarzeniu wzięło udział 1700 uczniów i wszyscy nauczyciele, tańcząc i śpiewając z książkami w rękach. Całość została sfilmowana i upowszechniona w YouTube. Rezultat jest fenomenalny – przez kilka tygodni o wydarzeniu mówiły już wszystkie szkoły i ważniejsze media w kraju. Żyjemy w erze obrazu – i to przez obraz najlepiej dziś zachęcać młodzież do czegokolwiek, także do czytania. Zwłaszcza poprzez działania edutainment.

(Źródło: eSchoolNews.com, opr.red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie