Szokujący happening na drodze

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentDrogi zaufania” to jedna z ciekawszych inicjatyw mających poprawić bezpieczeństwo na drogach. Pomimo kilkunastu kampanii społecznych, obowiązkowego włączania świateł mijania, oznaczonych „Czarnych punktów” i montowanych fotoradarów, wypadków nie ubywa, a brawura kierowców, zwłaszcza tych mniej doświadczonych, nadal jest wielka.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła wykorzystać w edukacji kierowców doświadczenia angielskie oraz francuskie i inscenizować tragiczne wypadki na najbardziej uczęszczanych, najmniej bezpiecznych trasach krajowych. Do realizacji pierwszych akcji wybrano krajową „ósemkę”, w pobliżu miejscowości Rutka, między Mężeninem a Zambrowem.

Kierowcy jadący tą trasą muszą zwolnić w tym miejscu. Przejeżdżają bowiem przez sam środek tragicznego karambolu. Straszliwie roztrzaskane auta na poboczach, rozrzucone fragmenty aut, szkła, wycie sygnałów alarmowych karetek, pełno radiowozów na sygnale, widoczne zakrwawione ranne osoby, straż pożarna, która próbuje ich uwolnić z wnętrz samochodów – ma to być swoista terapia szokowa dla kierowców.

Image

Nikt, kto przejeżdża przez Rutki nie ma wątpliwości, że widzi skutki prawdziwego wypadku. Policja nie blokuje ruchu, więc wszyscy mogą dokładnie przyjrzeć się skutkom. Wielu kierowców i pasażerów jest przerażonych widokiem. Dopiero kilkaset metrów od miejsca wypadku mogą przeczytać na billboardzie, że był to pozorowany wypadek, który zainscenizowano, by przekonać kierowców, jak groźna jest ich brawura.

”To jest działanie na wyobraźnię.” - tłumaczy Zbigniew Kotlarek, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który przyglądał się happeningowi w Rutkach. „Wykorzystujemy doświadczenia z Anglii czy Francji. Dzięki takim pomysłom tam osiągnięto kapitalne rezultaty w poprawie bezpieczeństwa i my to chcemy powtórzyć.”

Podobne happeningi na drogach będziemy oglądać częściej, są bowiem świetnym i sprawdzonym sposobem edukacji społecznej. Przekaz dociera bowiem nie tylko do kierowców, ale i pasażerów pojazdów, i to oni mogą dodatkowo wpływać na bezpieczeństwo jazdy. To tylko jeden z elementów programu "Drogi zaufania" GDDKiA. Oprócz tego w ramach programu budowane będą elementy infrastruktury drogowej (np. chodniki, kładki nad jezdniami), montowanych będzie coraz więcej fotoradarów, ale GDDKiA zamierza również usunąć z dróg wiele niepotrzebnych znaków drogowych, w tym i tych ograniczających niepotrzebnie prędkość w miarę bezpiecznych miejscach na drodze. Cel jest ambitny - w 2013 r. na polskich drogach ma ginąć 75 proc. osób mniej niż teraz (w 2006 r. zginęło 5,2 tys. osób).

Na podstawie przeprowadzonych analiz GDDKiA zidentyfikowała problemy występujące na drogach. Główne przyczyny wypadków to: prędkość, wypadki w nocy z udziałem pieszych oraz skrzyżowania i przeszkody boczne. Na podstawie tych danych został przygotowany program konkretnych działań inwestycyjnych.

Program na krajowej Ósemce obejmie:
– dobudowę 24 kilometrów nowych dróg,
– ustawienie barierek przy chodnikach uniemożliwiających pieszym wtargniecie na jezdnię,
– wybudowanie 3 kładek dla pieszych,
– doświetlenie przejść dla pieszych w 9 miejscach,
– wybudowanie 15 nowych skrzyżowań,
– wybudowanie 15 nowych sygnalizacji świetlnych,
– w 3 miejscowościach zostanie uspokojony ruch,
– na 8 kilometrach długości drogi, zostaną usunięte przeszkody boczne.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie