Rruga me Pisha (Ulica Piniowa) to albański serial radiowy emitowany od 1999 r. przez Radio Tirana. Powstał on z inicjatywy BBC Word Trust i skupił się na wielu wątkach życia społecznego, takich jak dobre rządzenie, demokracja, wybory lokalne, przemoc domowa, konflikty o ziemię, waśnie rodowe, zdrowie publiczne i narkomania.
Akcja serialu ulokowana została na fikcyjnej ulicy gdzieś na przedmieściach Tirany. Będąc programem rozrywkowym audycja jednocześnie podnosiła świadomość i stymulowała debatę społeczną na tematy znane z codziennego życia, dzięki czemu szybko zyskała dużą popularność. Słuchało jej 2 miliony osób (około 2/3 populacji albańskiej), zaś z nich 48% było jej wiernymi słuchaczami każdego tygodnia.
Cechą charakterystyczną tego programu Edutainment było postawienie na dyskusję i debatę, nie zaś na element przekazu edukacyjnego, który miał być upowszechniany w społeczeństwie. Twórcy programu zamiast narzucać określony punkt widzenia, zdecydowali się na interakcję ze słuchaczami. Stąd główne postaci serialu prezentowały postawy „moralnie niespójne”, tak jak to często dzieje się z osobami dorosłymi. Twórcy programu podchwycili ten pomysł z Rosji, gdzie w podobnym serialu radiowym nastąpił znaczny przyrost słuchalności po wprowadzeniu bardziej skomplikowanych wewnętrznie charakterów bohaterów. Dla przykładu – bohater programu, który startował w wyborach lokalnych, okazywał się mieć jednocześnie rasistowskie przekonania.
Każdy z odcinków Rruga me Pisha trwał 15 minut. Dwa kolejne epizody emitowane były dwukrotnie w każdym tygodniu, z tym że jedna z emisji obejmowała oba odcinki w danym tygodniu. Niektóre scenariusze dotyczące specyficznych tematów sponsorowały organizacje i instytucje działające w Albanii, jak UNICEF (przemoc domowa) albo International Medical Corps (marskość wątroby). W wielu odcinkach poruszano tematykę AIDS przy temacie stosunków seksualnych młodzieży, braku odpowiedzialności i odpowiednich zabezpieczeń. Tematy większości audycji powstawały po analizie badań fokusowych młodych ludzi.
Nowatorskie w tym programie były również cykliczne spotkania bohaterów serialu ze słuchaczami, tzw. Road Show, których zorganizowano łącznie kilkadziesiąt. Dawało to możliwość wzmocnienia promocji, rozmów z sympatykami audycji oraz zebrania nowych tematów na kolejne odcinki.
Rruga me Pisha zdobyła dużą popularność szczególnie wśród młodszej widowni. Ponad połowę ze słuchaczy stanowiły osoby poniżej 36 roku życia. Ewaluacja programu przyniosła pozytywne wyniki: 92% słuchaczy uznało, że był on ciekawy i edukacyjny, 71% prowadziło po wysłuchaniu danego odcinka rozmowy z bliskimi na tematy poruszane w słuchowisku.
Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.