Edutainment na świecie (11): Soul City

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentSoul City jest dynamicznym, innowacyjnym i multimedialnym programem Edutainment, którego celem jest profilaktyka zdrowia oraz kształtowanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa RPA. Pierwsze odcinki serialu telewizyjnego pojawiły się w 1994 r. i od tej pory co kilka lat wraca on na antenę, za każdym razem koncentrując się na nowych wątkach.

 

Soul City to największy program Edutainment realizowany w Afryce, który zasięgiem objął ponad 16 milionów osób. Prawa do realizacji programu zakupiły również telewizje w Ameryce Środkowej i Azji Południowo-Wschodniej.

 

Warto podkreślić, że Soul City to nie tylko serial telewizyjny. To złożony projekt edukacyjny, na który składają się różne elementy: serial telewizyjny emitowany w najpopularniejszej stacji w RPA SABC 1 (dziś to 13 odcinków 60 minutowych), codzienna nowela radiowa (45 odcinków po 15 minut każdy), trzy kolorowe broszury towarzyszące emisji każdej edycji serialu oraz towarzyszące programowi: kampania reklamowa oraz działania z zakresu public relations i rzecznictwa wzmacniające przekaz dotyczący głównych wątków programu.

 

Edutainment w Soul City kierowany jest do dwóch grup odbiorców:
- powszechnego odbiorcy (Soul City)
- dzieci w wieku 8-12 lat, ich nauczycieli i opiekunów (Soul Buddyz).

 

Soul City porusza wiele problemów dotyczących zdrowia publicznego i rozwoju społecznego, skupiając się na oddziaływaniu na istniejące normy społeczne, postawy i zachowania ludzi. Program oddziałuje na różne poziomy odbiorców – od osób indywidualnych, wspólnotę lokalną aż po różne grupy społeczne i polityków. Poprzez wykorzystanie wielu kanałów mediów oraz rzecznictwo wokół głównych problemów społecznych stara się wspierać tworzenie środowiska, w którym różne osoby i wspólnoty podejmować będą racjonalne decyzje w zakresie zdrowia.

 

W kolejnych edycjach programu skupiano się na różnych wątkach:

Sezon 1 – edycja 1994 – Matka i zdrowie dziecka, HIV/AIDS.
Sezon 2 – edycja 1996 - HIV/AIDS, dom i własność, gruźlica i palenie.
Sezon 3 – edycja 1997 - HIV/AIDS, dom, przemoc, nadużywanie alkoholu.
Sezon 4 – edycja 1999 - HIV/AIDS, finanse osobiste, nadciśnienie, przemoc wobec kobiet.
Sezon 5 – edycja 2001 - HIV/AIDS, rozwój własnego biznesu, gwałt, niepełnosprawność.
Sezon 6 – edycja 2003 – HIV/AIDS, depresja, astma, edukacja dorosłych i czytelnictwo.
Sezon 7 - edycja 2005 - HIV/AIDS, zdrowie publiczne.

Sezon 8 - edycja 2007 - HIV/AIDS, zdrowie publiczne. 

 

Oprócz emisji w głównym kanale telewizji SABC program emitowany jest również w dziewięciu rozgłośniach regionalnych SABC, we wszystkich dziewięciu językach oficjalnych RPA, a także w innych rozgłośniach lokalnych.

 

Organizatorzy postarali się również zadbać o czytelników prasy. W każdej edycji programu 3 miliony broszur dotyczących serialu są dystrybuowane poprzez południowoafrykańskie dzienniki. Można je również znaleźć w instytucjach rządowych, klinikach medycznych, a także organizacjach pozarządowych, samorządowych, biznesowych czy edukacyjnych. O ile rolą telewizji i radia w Soul City jest promować lub wręcz narzucać określone wzorce postępowania, o tyle rolą tych publikacji jest przede wszystkim dostarczenie bardziej pogłębionej wiedzy na dany temat.

 

Istotny rozgłos programu i wzmocnienie jego przekazu zapewniają popularni aktorzy, którzy współpracują z organizatorami Soul City. Wzmacnia to nie tylko popularność programu, ale także jego wiarygodność, gdyż aktorzy często mówią przy różnych okazjach o osobistych doświadczeniach łączących się z tematyką danego odcinka. Aktorzy stają się w ten sposób rzecznikami określonej zmiany społecznej w dziedzinie zdrowia.

 

Warto zwrócić uwagę na proces powstawania kolejnych edycji serialu, w który włączeni są zarówno potencjalni odbiorcy, jak i eksperci. W Soul City został on opracowany bardzo szczegółowo. Wszystkie materiały są testowane przed emisją na grupie odbiorców, aby zapewnić, że skuteczność programu będzie odpowiednio wysoka. Zbierane są również doświadczenia i głosy osób, które miały podobne problemy życiowe jak bohaterowie planowanego cyklu. W sposób organizatorzy programu nie decydują odgórnie, jakie powinny być treści programu, lecz stwarzają możliwość powstania treści odpowiadających faktycznie na zapotrzebowanie społeczne.

 

Program finansowany jest z wielu źródeł, m.in. przez firmy (Old Mutual, BP), jak i instytucje rządowe i międzynarodowe (brytyjskie MSZ, Komisję Europejską, Irlandzkie Biuro Pomocy czy Ambasadę Holandii.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie