Edutainment na świecie (11): Soul City

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 

Za realizację Soul City odpowiada organizacja pozarządowa. Instytut na rzecz Zdrowia i Rozwoju Komunikacji „Soul City” powstał w 1992 roku, chcąc promować tematykę zdrowotną zgodnie z zasadami Karty z Ottawy przyjętej przez Światową Organizację Zdrowia. W rozumieniu Karty zdrowie to wynik wielu działań międzysektorowych, które kształtują świadomość zdrowotną w określonym środowisku, rozwijają rzecznictwo na rzecz publicznej polityki zdrowotnej, motywują do rozwoju umiejętności osobistych, działań w zakresie ochrony zdrowia na poziomie gminnym, a także do reorientacji usług medycznych w kierunku promocji zdrowego trybu życia i profilaktyki zdrowotnej.

 

Można więc powiedzieć, że Soul City jest projektem na rzecz zmiany społecznej w zakresie ochrony i profilaktyki zdrowia zarówno na poziomie indywidualnym, społeczności lokalnej, jak i ogólnospołecznym i politycznym.

 

W tym znaczeniu bardzo dużą rolę odgrywa Edutainment, który Instytut Soul City wykorzystuje w swojej działalności. Jest on rozumiany jako sztuka integrowania ważnych społecznych tematów w formaty rozrywki, w oparciu o prowadzoną działalność badawczą. Instytut używa telewizji i radia jako podstawowych kanałów dotarcia do szerokiego odbiorcy z przekazem na temat zdrowia. W podejściu tym najważniejszą rolę odgrywają badania oraz budowanie koalicji z wieloma partnerami.

 

Organizatorzy programu wskazują na szereg zasad, które mają duże znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia:
- seriale dramatyczne mogą uczyć: opowiadanie historii to najstarsza forma nauki cywilizacji człowieka, poprzez którą można pozytywnie oddziaływać na zachowania społeczne; forma ta pozwala widzom identyfikować się z bohaterami oraz stawić czoła trudnym wyzwaniom, takim jak na przykład HIV/AIDS;
- media należy wykorzystywać jak najszerzej, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców;
- warto wykorzystywać wiele kanałów mediów jednocześnie, co pozwala docierać z tą samą treścią do różnych odbiorców, w różnych miejscach jednocześnie i w różnym czasie;
- samonapędzające się koło – należy kreować zainteresowanie programem aktywnie uruchamiając kolejne wątki; w ten sposób skraca się również oczekiwanie społeczne na następny odcinek programu;
- należy tak promować program, aby zapewnić przez cały czas trwania tą samą lub większą widownię;
- całość materiału filmowego musi mieć jedną tożsamość, którą będzie można opatrzyć jednolitym brandem dla wszystkich mediów uczestniczących w akcji.

 

Lata doświadczeń pozwoliły organizatorom programu dopracować się skutecznego modelu Edutainment. Szczegółowy opis tego modelu w języku angielskim znaleźć na stronie internetowej Soul City.

 

edutainment

 

Ważnym elementem tego modelu jest również ewaluacja. Badania efektywności programu dokonywane były w odniesieniu do każdej edycji programu, tak aby na bieżąco wprowadzać korekty do przyjętego modelu działania Soul City. Przykładowo w ostatniej, siódmej edycji programu, rozpoznawalność akcji była bardzo wysoka – 86% osób dorosłych słyszało o Soul City, a 80% o Soul Buddyz. Blisko 70% osób badanych oglądało przynajmniej raz serial Soul City, a 58% Soul Buddyz. Towarzyszące programowi telewizyjnemu audycje radiowe słuchało 27,4% osób dorosłych. Zanotowano poprawę stanu świadomości społecznej na temat HIV/AIDS. 89% badanych jest świadomych, że nie ma jeszcze lekarstwa na HIV/AIDS (2004: 87%), 62% wie, że ryzyko zarażenia HIV można ograniczyć zmniejszając liczbę kontaktów płciowych (2004: 59%), 77% osób wie, że kuracja antyretrowiralna może wydłużyć życie osoby zarażonej HIV (2004: 75%), a 77% jest świadoma, że istota tej kuracji polega na zmniejszeniu liczby wirusów HIV w krwi osoby zarażonej (2004: 60%).

 

Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie