Lekcja historii żywej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W przededniu 74 rocznicy wybuchu II wojny światowej na polach pod Mławą odbyła się rekonstrukcja wydarzeń z września 1939 r. Bitwa pod Mławą była jedną z dłużej trwających w kampanii wrześniowej – wojska niemieckie zostały tu zatrzymane przez broniących się w umocnieniach żołnierzy polskich aż przez cztery dni. Ponowne zmagania żołnierzy w 2013 r. obserwowało około 10 tysięcy osób. Była to żywa lekcja historii najnowszej.(C) Edunews.pl

Co roku w lipcu kawalkada samochodów ciągnie z wielu miast Polski pod Grunwald, aby przekonać się, czy na pewno znów pokonamy Zakon Krzyżacki. Takie wydarzenia przyciągają także zainteresowanych z krajów sąsiednich. Planowana na 20 października 2013 r. rekonstrukcja bitwy pod Lipskiem (zwanej też Bitwą Narodów), w jej 200-lecie, może przyciągnąć na pola bitwy około 100 tysięcy osób. Także z Polski, ponieważ środowiska rekonstruktorów epoki napoleońskiej są w naszym kraju bardzo silne.

Rekonstrukcje wydarzeń historycznych przyciągają uwagę wielu osób swoim rozmachem, oryginalnymi strojami, sprzętem, jedzeniem i oczywiście dramatyzmem odgrywanych wydarzeń – wszystkim, czego zazwyczaj nie doświadczamy w naszej codzienności. Inscenizacje bitew czy odgrywanie wydarzeń historycznych sprzed kilkuset czy kilkudziesięciu lat, cieszą się dużą popularnością i są wartościową formą spędzania czasu wolnego z bliskimi. Grupy rekonstruktorów pełnią rolę kulturotwórczą. Nie tylko jest to spektakl dla gości, ale przede wszystkim element integrujący lokalne społeczności, pobudzające kreatywne zachowania mieszkańców. Tak właśnie co roku dzieje się w Mławie, nieco ponad 100 kilometrów od Warszawy.

Wydawana przez Kurier Mławski z okazji Rekonstrukcji gazeta „Kurier z pola bitwy“ przynosi wiele ciekawych wypowiedzi mieszkańców Mławy, dla których udział w Rekonstrukcji stał się wydarzeniem osobistym, społecznym i kulturalnym. „Warto brać udział w tych rekonstrukcjach, bo w nich przecież przedstawiamy prawdziwą historię, pokazujemy wartości i dajemy świadectwo prawdzie“ – mówi Henryk Kacprzak, rekonstruktor. „Myślę, że udział w nich jest dla mnie również swego rodzaju zapisaniem się w historii.“ – mówi Dariusz Tadrzyński. „Dzięki uczestnictwu w rekonstrukcjach mogę dowiedzieć się więcej o historii naszego kraju. Mogę zrozumieć ludzi, którzy żyli tu przed nami, poznać ich kulturę, zachowania i zwyczaje. Jest to dla mnie żywa lekcja historii.“ – mówi Natalia Dunajska.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu „prosto z pola bitwy“ pod Mławą:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie