PowerUp, czyli graj o ocalenie planety

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edutainmentDzisiaj Dzień Ziemi, a zatem warto zaprezentować ciekawą ekologiczną grę edukacyjną. Analitycy z IBM uznali, że o ochronie środowiska i globalnym ociepleniu można mówić i mówić bez końca, ale nie przynosi to większych efektów wśród młodzieży. Do niej należy bowiem trafiać przez takie formy przekazu, z których ona najchętniej korzysta.

 

Tak narodził się pomysł na grę, w której młodzi ludzie otrzymują do spełnienia ważną misję ocalenia planety od ekologicznej zagłady. IBM stworzył PowerUp jako nieodpłatną edukacyjną grę sieciową, w którą może grać wiele osób jednocześnie. Zadaniem graczy jest ocalić planetę Helios od zagłady ekologicznej, która wisi na włosku. Mają do realizacji trzy złożone misje, w których muszą wykorzystać energię słoneczną, siłę wiatru i wody, aby uratować życie na planecie zanim burze piaskowe, powodzie oraz gęste chmury smogu pokrzyżują im plany. Mogą to próbować zrobić samodzielnie, albo też we współpracy z innymi graczami.

 

Głównym wątkiem gry jest eksploatacja środowiska naturalnego przez człowieka i następujące w jej wyniku zmiany klimatyczne. Gracze dowiadują się, że już kilkaset lat wcześniej zwracano uwagę na efekty uboczne wykorzystywania kopalin jako podstawowych źródeł energii i podjęto próbę wykorzystania na szeroką skalę odnawialnych źródeł energii – słońca, wiatru i wody. W ten sposób udało się na jakiś czas zatrzymać degradację środowiska i przywrócić ekologiczną harmonię. Niestety następne generacje, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię, ponownie zaczęły korzystać z kopalin, co doprowadziło do nadmiernej emisji dwutlenku węgla do atmosfery i efektu cieplarnianego. Powszechne stały się gwałtowne anomalie pogodowe. Nieoczekiwane zmiany pogody zaczęły zagrażać całemu ekosystemowi, a gwałtowne burze o niespotykanej dotąd sile niszczyły urządzenia potrzebne do korzystania ze źródeł odnawialnej energii, takie jak turbiny wiatrowe, generatory hydroelektryczne czy wieże solarne. Pogłębienie się deficytu energii skłoniło ludzi do zwiększenia stopnia wykorzystania kopalin jako źródeł energii, co oczywiście tylko pogorszyło sytuację. Wówczas pojawiły się niebezpieczne dla zdrowia i życia ludzi, gęste i trujące chmury smogowe.

 

edutainment

 

To tylko scenariusz gry online, ale naukowcy z IBM wyraźnie zwracają w nim uwagę na aktualne wątki dotyczące problemu globalnego ocieplenia Ziemi. Poprzez tę atrakcyjną grę chcą zachęcić młodzież do większej aktywności w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Nie poprzestano jednak na sprawach ekologii, ale specjaliści z IBM rozbudowali również wątki dotyczące nowych technologii.

 

Aby ukończyć grę uczniowie muszą stać się specjalistami od technologii – ich zadaniem jest naprawić zniszczone urządzenia. Dlatego też grę obudowano dodatkowymi materiałami dla nauczycieli, aby mogli poprowadzić zajęcia szkolne dotyczące najważniejszych wątków poruszonych w grze.  Nauczyciele otrzymali pakiet scenariuszy zajęć i dokładne opisy zasad działania najważniejszych urządzeń w grze. W ten sposób młodzież nie tylko gra, ale i uczy się wiele na temat otaczającego świata. PowerUp jest kolejnym przykładem udanego wykorzystania metody edutainment do celów edukacyjnych i zmiany świadomości oraz postaw społecznych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie