Tropy historii nie na kartach, a w terenie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Daty, nazwy miejscowości największych bitew, przydomki władców oraz wiele innych faktów, których nie sposób wszystkich spamiętać. Historia, choć bardzo ważna dla młodego pokolenia, jest jednym z najmniej lubianych przedmiotów szkolnych. Tradycyjne formy przekazu wiedzy są mało angażujące i nudne... Co zrobić by historia stała się bliższa każdemu uczniowi?fot. Planet PR - droga przy rezerwacie Dąbrowa Smoszew

Coraz bardziej popularne są metody oraz zajęcia interaktywne. Wprowadzenie ich do szkolnych praktyk, może zwiększyć skuteczność zapamiętywania i korzystania z nabytych umiejętności. Uczniowie są bardziej kreatywni czy zmotywowani do wysiłku intelektualnego, przebywając w terenie. Dodatkowym atutem lekcji poza klasą, jest możliwość współpracy, komunikacji w grupie rówieśników, przy zadaniach które wymagają integracji wiedzy z zakresu różnych dziedzin. Takie podejście do edukacji pokazuje również, że uczyć się można w przyjemnych warunkach dobrze się bawiąc.

Pozwól mi zrobić, a zapamiętam

Angażujące metody, które pozwalają zrozumieć przyczyny i skutki danego zajścia, są coraz bardziej popularne. Warsztaty praktyczne czy wycieczki edukacyjne, odniosą lepsze skutki niż wykład przeprowadzony w murach szkoły. Cenionym przez nauczycieli narzędziem edukacyjnym, staje się również Questing. Rodzaj gry terenowej, która za pomocą ciekawej narracji prowadzi śladami danej postaci historycznej, pisarza, czy ścieżkami natury zdradzając tajniki fauny i flory.

Prehistoryczne dzieje

O ile historia współczesna wydaje się być w programie nauczania lepiej traktowana, to prehistorii poświęca się bardzo mało czasu. Polska kojarzona jako kraj walecznych sarmatów, ma swój udział w niezwykłych odkryciach związanych z początkami pierwszego czworonoga na ziemi – tetrapoda. W województwie świętokrzyskim, w kamieniołomie Zachełmie odkryto najstarsze skamieniałości śladów tych kręgowców, są one starsze o około 10 milionów lat od najstarszych znanych pozostałości. Sama informacja o tym, jak te stworzenia wyglądały, kiedy żyły, nie jest tak ciekawa, jak możliwość odwiedzenia miejsca, w którym ten trop odkryto. Quest opowiada wiele ciekawostek o prehistorii, doprowadzając dokładnie w to miejsce, gdzie widoczny jest ślad Tetrapoda. (więcej informacji w Queście: Magiczna kraina tetrapoda).

fot. Planet PR - kurhany w rezerwacie Dąbrowa Smoszew

W powiecie krotoszyńskim strażnikami prehistorii jest liczące trzy tysiące lat skupisko kurhanów znajdujące się w smoszewskim lesie na terenie gminy Krotoszyn. Do miejsca tego również prowadzi ścieżka questingowa: „Tajemnice leśnego cmentarzyska”. Jak wykazały liczne badania archeologiczne kurhany te to dawne miejsca pochówku. Mają kształt kopca usypanego z ziemi. Odnalezione tam przedmioty, pochodzą z epoki brązu, uznano jednak, że znaleziska te nie były bezpośrednio związane z pochówkiem i w kurhanach ukryte zostały poza rytuałem pogrzebowym. Do dnia dzisiejszego przetrwało tylko część kurhanów. Znajdują się one również na trasie pieszego, żółtego szlaku turystycznego, prowadzącego z Sulmierzyc do Krotoszyna.

"Quest, który powstał w Smoszewie, prezentuje jedno z wielu magicznych miejsc w południowej Wielkopolsce. Staramy się tak dobrać ich lokalizację, by zachęcały zwiedzających turystów, uczniów i lokalnych mieszkańców do zgłębiania tajemnic regionu." – opowiada Kamila Jarocka ze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Okno Południowej Wielkopolski”, partnera największego projektu questingowego w Polsce. "Kurhany w smoszewskim lesie są unikatowym znaleziskiem, które pozwoli poznać tajniki prehistorii osobom odwiedzającym to miejsce. By odnaleźć mnóstwo innych ciekawostek, które kryją wielkopolskie rejony, zapraszamy na pozostałe 17 questów" - dodaje Kamila Jarocka.

Więcej o projekcie i questach na www.partnerstwo.questing.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie