Problemów z utrzymaniem zainteresowania na zajęciach doświadczyli chyba wszyscy nauczyciele. Wyniki badań wskazują, że dzisiaj młodzież jest w stanie skoncentrować uwagę na zagadnieniu przez 10-11 minut, po czym jej zainteresowanie i efektywność pracy spada. Aby to zmienić, nauczyciele próbują różnych metod prowadzenia zajęć, w tym i edutainment.
W tym wypadku edutainment jest rozumiany po prostu jako metoda prowadzenia zajęć z wykorzystaniem elementów rozrywki. Do stosowania takiej metody przekonuje prof. Michael Bird z DeVry - Uniwersytetu Południowej Florydy w Miramar, zajmujący się teorią biznesu. Uważa on, że każdy nauczyciel powinien być "edutainerem" – świadomie prowadzić zajęcia w taki sposób, aby wywoływać zainteresowanie studentów różnymi mediami (video, prezentacji Powerpoint, nagrań audio lub muzycznych), demonstracjami, grami, odgrywaniem scen (nawet o zabarwieniu komediowym), ale przy tym wszystkim zrealizować swój cel edukacyjny. Aby ułatwić pracę innym nauczycielom, opracował on metodę ośmiu prostych kroków edutainment.
Pierwszy krok edutainment: Wykorzystaj – jako urozmaicenie prezentacji - materiały wideo mające wartościowy przekaz edukacyjny, ale jednocześnie dużą wartość rozrywkową. Wykorzystanie takich mediów na zajęciach wzbogaca process nauczania, a jednocześnie nadaje się do podtrzymania zainteresowania studentów. Pokazując fragmenty lub całe filmy na lekcjach można uzyskać dużo lepszy efekt w postaci dyskusji w klasie czy lepszego zrozumienia tematu. Kluczowy jest tu wybór odpowiednich materiałów i odpowiedniej długości, aby starczyło czasu na dyskusję.
Drugi krok edutainment: Zaangażuj studentów w tworzenie… zabawnych skeczy. Najpierw przygotuj scenariusz, który koresponduje z tematem zajęć, potem zaproś studentów do obsadzenia ról. Gdy zrozumieją oni scenariusz, poproś ich o odegranie scen. Potem przeprowadź w klasie dyskusję na temat przedstawienia w nawiązaniu do tematu zajęć. Zamiast skeczy można rownież wykorzystać różnego rodzaju gry dydaktyczne, indywidualne i zespołowe.
Trzeci krok edutainment: Stosuj improwizację w działaniu, staraj się zaskakiwać studentów w nietypowy sposób podchodząc do zagadnienia. Tłumacząc znaczenie wydajności w gospodarce można na przykład wziąć kosz i chodząc po sali zbierać do niego różne przedmioty studentów. Następnie razem ze studentami przeanalizować process, jakiego byli świadkami odnosząc go wprost do tematu zajęć. Element zaskoczenia ma przy tej metodzie bardzo duże znaczenie.
Czwarty krok edutainment: Dodaj prezentację wizualną omawianego zjawiska. To może być studium przypadku w oparciu o rzeczywiste sytuacje rynkowe, ale można też zaplanować eksperyment badawczy, w którym studenci odegrają główną rolę.
Piąty krok edutainment: Dodaj muzykę do prezentacji. Nawet najciekawsza prezentacja PowerPoint może się szybko znudzić. Dodanie elementów muzycznych (podobnie jak animacji, czy plików wideo) może pomóc utrzymać zainteresowanie studentów.
Szósty krok edutainment: Wzbogać wykład zachowaniami teatralnymi. Zmieniaj modulację głosu, rób miny, zachowuj się jak aktor. Przerywasz w ten sposób monotonię wykładu, wprowadzając ożywienie i przywracając zainteresowanie wykładem. Oczywiście taka gra nie może odrywać ich od tematu przewodniego wykładu, musi być krótka, ale też wyrazista.
Siódmy krok edutainment: Dziel się doświadczeniami zawodowymi swoimi i znanych ci. Zamiast prowadzić monotonny wykład, możesz go przerywać historiami ilustrującymi poszczególne zjawiska, o których opowiadasz. Będzie to dla studentów wartość dodana wykładu, która ma dużą wartość praktyczną – pozwala spojrzeć inaczej na dane zagadnienie.
Ósmy krok edutainment: Zaangażuj wszystkich studentów. Zamiast przygotowywać wszystkie wykłady rozdziel pomiędzy nich prezentacje i poproś o wyjaśnienie niektórych zagadnień będących przedmiotem wykładu. Zachęcaj innych do komentowania i zadawania pytań. W ten sposób studenci wchodzą w nową rolę – stają się po trochu również nauczycielami, dzieląc się zdobytą wiedzą z rówieśnikami.
Opracowano na podstawie informacji z Wikipedii.