Gry planszowe w edukacji dzieci ze SPE

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ucząc dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak najczęściej wykorzystujemy naturalną aktywność dziecka stosując takie metody nauczania, które nam w tym pomagają. Udowodniono, że ludzie słuchając lub czytając zapamiętują 10%; 30% tego co widzą, ale aż 90 % tego w czym sami uczestniczą. Zatem może warto wykorzystać gry planszowe?

W naszych działaniach zależy nam najbardziej na tym, aby uczniowie poznawali świat w działaniu, na lekcjach prowokujemy do aktywności, wykorzystując nie tylko TIKowe narzędzia. Często sięgamy również po kreatywne pomoce i po gry planszowe. Gry to jedna z ulubionych aktywności większości uczniów. Dzieci współzawodniczą ze sobą w ramach określonych reguł, a przy okazji przyswajają treści, które chcemy żeby zapamiętali. Poza tym mają możliwość sprawdzenia siebie, swojej wiedzy oraz swoich umiejętności. W pracy korzystamy nie tylko z gotowych gier planszowych, ale często gry tworzymy same dostosowując je do umiejętności i możliwości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Tak powstała gra pt. Interpunkcyjny wyścig (uwaga, wszystkie obrazki poniżej to pliki w dużej rozdzielczości - można pobrać, wydrukować i korzystać).

Nasi uczniowie często mają duże kłopoty z prawidłowym stosowanie znaków interpunkcyjnych. W dłuższych wypowiedziach pisemnych, pojawiają się liczne błędy interpunkcyjne. Gra, którą stworzyłyśmy pozwoli w zabawny i ciekawy sposób wyćwiczyć te umiejętności. Polega o na tym, że każdy z uczestników gry dostaje karty, na których znajdują się zdania. W zdaniach brakuje określonych znaków interpunkcyjnych. Dziecko, które prawidłowo wstawi brakujący znak przesuwa się na pierwsze(licząc od STARTU) wolne pole z tym właśnie znakiem. Osoba, która pierwsza dotrze do mety wygrywa wyścig. Więcej na temat gry w naszym blogu.

Realizując projekt edukacyjny „Na ludowo”, skupiamy się w okresie Święta Niepodległości na utrwalaniu wiadomości o Polsce, ale także o naszym regionie. Dlatego przygotowujemy szereg pomocy dydaktycznych, gier planszowych i interaktywnych ćwiczeń, które z pewnością ułatwią naszym uczniom to zadanie. Do utrwalania treści patriotycznych i związanych z naszym krajem proponujemy wykorzystanie opracowanej przez nas gry planszowej pt. „Polska- mój kraj”.

Zasady gry: uczniowie rzucają kostką do gry, przesuwają się po planszy zgodnie z ilością oczek. Ustawiając pionek na konkretnym polu, musi odpowiedzieć na pytanie z danej kategorii. Jeśli mu się to uda, może pozostawić pionek, jeśli nie wraca na poprzednie pole. Wygrywa ten, kto pierwszy pokona planszę. Pytania zapisane są na osobnych kartach, zgodnych z kategoriami. Więcej na temat tej gry na naszym blogu.

Gra - wyścig z tabliczką mnożenia. Gry planszowe są jedną z najbardziej skutecznych i lubianych przez uczniów pomocy dydaktycznych, które nie tylko efektywnie pomagają w przyswajaniu różnych treści, ale przede wszystkim angażują i integrują uczniów. Czy są pomocne w nauce tabliczki mnożenia? Z pewnością tak. Dlatego opracowałyśmy grę, która ma za zadanie nie tylko wdrożyć uczniów do kreatywnego uczenia się przez zabawę, ale przede wszystkim doskonalić i utrwalać tabliczkę mnożenia.

Zasady gry: 2-3 uczniów biorących udział w grze, ma za zadanie jak najszybciej pokonać wyścig, przemieszczając się do mety. Do gry potrzebna jest kostka, której ściany są w kolorze kwadratów z działaniami mnożenia. Uczeń może przemieścić swój pionek na najbliższy kwadracik z kolorem, który wylosował, jeśli właściwie wskaże iloczyn dwóch liczb znajdujących się na tym polu. Wygrywa ten, kto pierwszy dojedzie do mety.

Grę można modyfikować, według uznania i kreatywności osób grających. Ustalić można dodatkowe punkty, które zdobywać będą gracze, np. po wylosowaniu danego koloru. Dodatkowo np. za właściwe wskazanie iloczynu liczb na kolorach żółtych gracz otrzymuje dodatkowo 5 pkt, na niebieskich 10 pkt i tak dalej. Dodatkowo można wydrukować takie kwadraciki, które uczeń podczas gry zbiera, a na samym końcu podlicza punkty. Wówczas nie ważne jest kto pierwszy dotarł do mety, ale ile uzbierał punktów.

U uczniów, którzy mają duże trudności z opanowaniem tabliczki, albo nie są w stanie jej opanować ze względu na stopień swojej niepełnosprawności intelektualnej można grę wykorzystać z użyciem wsparcia w postaci planszy z tabliczką mnożenia, z której będą mogli korzystać, a przy okazji ćwiczyć pamięć i dobrze się bawić. Gra powstała w programie Photoshop, którego wykorzystujemy dzięki firmie Cortland. Grę można pobrać pod tym linkiem. Miłej zabawy z tabliczką mnożenia.

Rozpoznawanie części mowy, to trudna umiejętność. Dlatego stworzyłyśmy grę planszową, która pozwala ćwiczyć rozpoznawanie rzeczowników, czasowników i przymiotników poprzez zabawę i współpracę.

Uczniowie rzucają kostką, na której znajdują się nazwy części mowy. Po wylosowaniu np. rzeczownika uczeń wyszukuje pierwszy, licząc od startu, rzeczownik i stawia swój pionek na tym polu. Ten kto pierwszy dotrze do mety wygrywa. Więcej o tej grze w naszym blogu.

Zapraszamy do edukacyjnej zabawy! 

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Entuzjastki nowoczesnych technologii w nauczaniu, należą do grupy SuperbelfrzyRP i SuperbrlfrzyMini. Prowadzą blogi Specjalni.pl oraz TIKzklasą. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie