Szkolna gra terenowa od kuchni

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od najmłodszych lat lubimy grać w różne gry, karciane, planszowe, logiczne, strategiczne, zręcznościowe, czy sportowe. Gramy w nie na specjalnych planszach, z użyciem pionków, kostek, kart, specjalnych gadżetów, sprzętu sportowego lub na swoich smartfonach czy komputerze, a czasami potrzebujemy tylko ołówek i kartkę papieru, aby świetnie bawić się podczas gry w „kółko i krzyżyk” lub „państwa-miasta”...

Gramy w gry samodzielnie, gdy jedziemy tramwajem lub przebywamy w czterech ścianach swojego pokoju, z kimś w parze lub w większej grupie, gdy spotykamy się z innymi oko w oko lub gramy on-line z innymi mieszkańcami naszej miejscowości, województwa, czy kraju. Grając w gry nasz mózg intensywnie pracuje, rozwija się, coś tworzy, buduje, kombinuje, analizuje, poszukuje rozwiązań, wyciąga wnioski, odnajduje w zakamarkach pamięci określone dane, fakty, słowa czy cyferki, by wykorzystać je za chwilę przy określonym zadaniu w grze. Jeżeli w grze zdobywamy dodatkowo jeszcze jakieś punkty, gwiazdki, odznaki, nagrody, to jeszcze bardziej angażujemy się w grę, bo chcemy zrobić wszystko, aby podołać wyzwaniu i osiągnąć sukces. Po rozegranej i skończonej grze, czujemy, że staliśmy się w czymś lepsi, że czegoś się nauczyliśmy, że coś opanowaliśmy. Dlatego to gry są tak bardzo popularne i gra w nie bardzo wielu ludzi, niezależnie od wieku.

Oprócz gier lubimy również podróże, wycieczki, wędrówki i spacery, lubimy rozglądać się wokół, lubimy poznawać nowe przestrzenie, dostrzegać nowe obiekty i szczegóły, zachwycać się pięknem otaczającej nas przyrody, odpoczywać na łonie natury, aby nasze ciało i mózg zrelaksowało się i odpoczęło od codziennych, przyziemnych spraw, które czasami potrafią być bardzo stresujące. Dlatego właśnie w szkole, uczniowie tak chętnie wyjeżdżają na wycieczki, chcą wyjść na lekcje w terenie, aby choć na chwilę złapać oddech od lekcji w sali lekcyjnej.

I gry i lekcje w terenie można połączyć, organizując w szkole „grę terenową”. Gra terenowa to taka gra, rozgrywana w czasie rzeczywistym przez uczestników, która wykorzystuje teren (budynek szkoły, plac przy szkole, park, las), jako miejsce rozwiązywania określonych zadań i ćwiczeń, mniej lub bardziej związanych z tym terenem, w zależności od tematyki danej gry. Jest ona porównywana do podchodów, biegów na orientację, poszukiwania skarbów w terenie, często organizowanych na młodzieżowych obozach czy biwakach.

Gra terenowa od pewnego czasu zagościła również w edukacji, stając się jedną z ciekawszych form pracy z uczniami, które realizowane są przez coraz większą liczbę nauczycieli. Głównym celem gry, nie jest jej zorganizowanie, tylko wzbogacenie uczniów o nową wiedzę i nowe umiejętności oraz doskonalenie tego, co już wiedzą i potrafią, podczas wykonywania określonych zadań w trakcie gry. Dodatkowo uczniowie uczą się dobrej komunikacji z innymi oraz współpracowania w grupie, aby osiągnąć zamierzony cel. Gra jest również atrakcyjna dla uczniów, ponieważ mogą oni wyjść poza mury szkoły, a nie siedzieć tylko w szkolnych ławkach, mogą współpracować w grupach, które oni sobie sami wybierają, mogą utrwalać swoją wiedzę, wybierając zagadnienia, które chcą realizować i zadania, które chcą rozwiązywać. Podczas gry mogą również sprawdzić siebie we współzawodnictwie z innymi, co dodatkowo motywuje ich do działania i podejmowania wyzwań podczas kolejnych edukacyjnych zadań.

Gra terenowa wykorzystywana jest często w praktyce szkolnej, ponieważ umożliwia ona poszerzanie wiedzy uczniów o nowe zagadnienia z wielu przedmiotów, m.in.: biologia, geografia, historia, fizyka, matematyka, plastyka, technika, język polski czy języki obce oraz połączenie wielu zagadnień z różnych dyscyplin naukowych, w czasie jednych zajęć, dzięki czemu uczniowie mogą dostrzec korelację pomiędzy np. biologią a matematyką lub biologią a geografią. Gra rozwija u uczniów umiejętności łączenia teorii zdobytej na lekcji z praktycznym jej wykorzystaniem w terenie, np.: rozpoznawanie określonych gatunków drzew i roślin zielnych na naturalnych okazach, a poznanych na rysunkach w atlasie czy podręczniku, poruszanie się w wyznaczonym terenie, gdzie odbywa się gra, za pomocą mapy czy planu, posługiwanie się kompasem lub lornetką, mierzenie za pomocą różnych miar wielkości boiska szkolnego i obliczanie jego pola i obwodu, czy obliczanie ilości potrzebnej kostki na parkingu przed budynkiem szkoły. Gra terenowa jest ciekawym przedsięwzięciem edukacyjnym, gdyż taka forma zajęć aktywizuje młodzież, uatrakcyjnia zajęcia lekcyjne oraz sprzyja uczeniu się. Łączy w sobie elementy nauki, turystyki, rekreacji i aktywności sportowej. W czasie gry propagowana jest aktywność ruchowa jako forma spędzania czasu wolnego.

Gra może być organizowana w budynku szkoły, w różnych klasach i na holu szkoły, na terenie wokół szkoły (boisko, skwer, łąka, park), ale również na terenie położonym niedaleko szkoły (park, las). Organizując taką grę, szczególnie poza terenem szkoły, należy dobrze zadbać o bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników gry. Przygotowywana gra może mieć jakiś zakres tematyczny, fabułę lub być luźną grą dopasowaną do realiów danej chwili. W czasie gry uczniowie mogą zdobywać nową wiedzę, mogą ją utrwalać lub powtarzać określone zagadnienia. Pytania do gry mogą przygotować nauczyciele, ale możemy również zaangażować uczniów i zdać się na ich aktywność i kreatywność, dzięki temu przy tworzeniu pytań i zadań z określonego materiału, i uczniowie - autorzy zadań, a nie tyko gracze, powtórzą materiał z określonego działu.

Każda gra jest inna i niepowtarzalna, bo wszystko zależy od aktywności, kreatywności i fantazji autorów i współautorów gry. Gra organizowana po raz pierwszy może być niezłym wyzwaniem dla jej twórców, ale już po jej zakończeniu widząc uśmiechy i zadowolenie uczniów, w myślach szybko zaczną kiełkować nowe pomysły na grę następną.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2021 – poznajcie sposób organizacji szkolnej gry nieco od kuchni:

Dziękujemy Joannie Komorek za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii, autorką bloga Biologia z Blondynką, członkini grupy SuperBelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, Stres a nasz mózg – walka do wygrania, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie