Piosenka jest dobra na wszystko… tylko co autor miał na myśli?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomysł wykorzystania podczas lekcji tekstów napisanych przez autorów piosenek nie jest niczym nowym – nauczyciele historii, języka polskiego i innych przedmiotów od lat zaskakują uczniów analizą utworów wykonywanych przez T-raperów znad Wisły, Jacka Kaczmarskiego, Elektryczne Gitary (płyta Historia), Perfect, Kult czy rodzimych raperów. Mam wrażenie, że im więcej czasu mija od daty napisania piosenki, tym trudniej młodym uczniom zrozumieć przekaz piosenek i ustalić niezbędny do tego kontekst.

Zastanawiając się nad rozwiązaniem tego problemu, natrafiłem (dzięki mojej córce) na stronę Genius.com. Za jej pośrednictwem internauci (po utworzeniu darmowego konta) mogą dostarczać swoje adnotacje i interpretacje tekstów piosenek, wiadomości o muzykach i utworach. Jest też możliwość dodawania do wybranych wersów filmików, zdjęć, rysunków, map i innych plików graficznych, które wspomagają pełniejsze zrozumienie danego fragmentu utworu.


Rys. Fragment tekstu utworu Autobiografia zespołu Perfect wraz z przykładową adnotacją (Genius.com).

Ciekawym zadaniem dla uczniów może być samodzielne interpretowanie wybranych przez nas tekstów piosenek za pośrednictwem tej strony, jak również dodawanie do nich stosownych filmików lub zdjęć rekonstruujących w pewien sposób minioną rzeczywistość. Jeżeli jakiegoś utworu tam nie znajdziemy, możemy go szybko dodać. Zachęcam, żeby to robić. Ciekawych wrażeń może dostarczyć analiza tekstu zespołu Snake Charmer Born in the PRL. Angliści z zacięciem historycznym powinni z kolei docenić słowa piosenki Billy Joela We didn’t start the fire, gdzie trudno znaleźć wers, który nie odnosiłby się do wydarzeń z historii drugiej poł. XX w. Czasem, przeglądając interpretacje użytkowników strony, możemy się dowiedzieć gdzie zadziałała cenzura i jak brzmiał tekst przed jej ingerencją. Przekonajcie się Państwo sami. Życzę intrygujących poszukiwań i odkryć.

 

Notka o autorze: Bartłomiej Janicki jest nauczycielem historii, wos i geografii w Szkole Podstawowej TAK w Opolu oraz ZSO nr 1 w Opolu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie