Piosenka jest dobra na wszystko… tylko co autor miał na myśli?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomysł wykorzystania podczas lekcji tekstów napisanych przez autorów piosenek nie jest niczym nowym – nauczyciele historii, języka polskiego i innych przedmiotów od lat zaskakują uczniów analizą utworów wykonywanych przez T-raperów znad Wisły, Jacka Kaczmarskiego, Elektryczne Gitary (płyta Historia), Perfect, Kult czy rodzimych raperów. Mam wrażenie, że im więcej czasu mija od daty napisania piosenki, tym trudniej młodym uczniom zrozumieć przekaz piosenek i ustalić niezbędny do tego kontekst.

Zastanawiając się nad rozwiązaniem tego problemu, natrafiłem (dzięki mojej córce) na stronę Genius.com. Za jej pośrednictwem internauci (po utworzeniu darmowego konta) mogą dostarczać swoje adnotacje i interpretacje tekstów piosenek, wiadomości o muzykach i utworach. Jest też możliwość dodawania do wybranych wersów filmików, zdjęć, rysunków, map i innych plików graficznych, które wspomagają pełniejsze zrozumienie danego fragmentu utworu.


Rys. Fragment tekstu utworu Autobiografia zespołu Perfect wraz z przykładową adnotacją (Genius.com).

Ciekawym zadaniem dla uczniów może być samodzielne interpretowanie wybranych przez nas tekstów piosenek za pośrednictwem tej strony, jak również dodawanie do nich stosownych filmików lub zdjęć rekonstruujących w pewien sposób minioną rzeczywistość. Jeżeli jakiegoś utworu tam nie znajdziemy, możemy go szybko dodać. Zachęcam, żeby to robić. Ciekawych wrażeń może dostarczyć analiza tekstu zespołu Snake Charmer Born in the PRL. Angliści z zacięciem historycznym powinni z kolei docenić słowa piosenki Billy Joela We didn’t start the fire, gdzie trudno znaleźć wers, który nie odnosiłby się do wydarzeń z historii drugiej poł. XX w. Czasem, przeglądając interpretacje użytkowników strony, możemy się dowiedzieć gdzie zadziałała cenzura i jak brzmiał tekst przed jej ingerencją. Przekonajcie się Państwo sami. Życzę intrygujących poszukiwań i odkryć.

 

Notka o autorze: Bartłomiej Janicki jest nauczycielem historii, wos i geografii w Szkole Podstawowej TAK w Opolu oraz ZSO nr 1 w Opolu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
W roku 2025 na ogólną liczbę maturzystów (ok. 190 tysięcy) abiturienci złożyli ponad 38 tysięcy wn...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Jeśli uczelnie miałyby przeprowadzać swoje odrębne egzaminy wstępne, to chyba jest to bardzo dobry p...
Anna napisał/a komentarz do Chatbot AI nie jest przyjacielem dziecka!
niezrozumiała rekomendacja: "dzieci poniżej 18 roku życia nie powinny w ogóle móc wchodzić w interak...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
Ups...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie