Piosenka jest dobra na wszystko… tylko co autor miał na myśli?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomysł wykorzystania podczas lekcji tekstów napisanych przez autorów piosenek nie jest niczym nowym – nauczyciele historii, języka polskiego i innych przedmiotów od lat zaskakują uczniów analizą utworów wykonywanych przez T-raperów znad Wisły, Jacka Kaczmarskiego, Elektryczne Gitary (płyta Historia), Perfect, Kult czy rodzimych raperów. Mam wrażenie, że im więcej czasu mija od daty napisania piosenki, tym trudniej młodym uczniom zrozumieć przekaz piosenek i ustalić niezbędny do tego kontekst.

Zastanawiając się nad rozwiązaniem tego problemu, natrafiłem (dzięki mojej córce) na stronę Genius.com. Za jej pośrednictwem internauci (po utworzeniu darmowego konta) mogą dostarczać swoje adnotacje i interpretacje tekstów piosenek, wiadomości o muzykach i utworach. Jest też możliwość dodawania do wybranych wersów filmików, zdjęć, rysunków, map i innych plików graficznych, które wspomagają pełniejsze zrozumienie danego fragmentu utworu.


Rys. Fragment tekstu utworu Autobiografia zespołu Perfect wraz z przykładową adnotacją (Genius.com).

Ciekawym zadaniem dla uczniów może być samodzielne interpretowanie wybranych przez nas tekstów piosenek za pośrednictwem tej strony, jak również dodawanie do nich stosownych filmików lub zdjęć rekonstruujących w pewien sposób minioną rzeczywistość. Jeżeli jakiegoś utworu tam nie znajdziemy, możemy go szybko dodać. Zachęcam, żeby to robić. Ciekawych wrażeń może dostarczyć analiza tekstu zespołu Snake Charmer Born in the PRL. Angliści z zacięciem historycznym powinni z kolei docenić słowa piosenki Billy Joela We didn’t start the fire, gdzie trudno znaleźć wers, który nie odnosiłby się do wydarzeń z historii drugiej poł. XX w. Czasem, przeglądając interpretacje użytkowników strony, możemy się dowiedzieć gdzie zadziałała cenzura i jak brzmiał tekst przed jej ingerencją. Przekonajcie się Państwo sami. Życzę intrygujących poszukiwań i odkryć.

 

Notka o autorze: Bartłomiej Janicki jest nauczycielem historii, wos i geografii w Szkole Podstawowej TAK w Opolu oraz ZSO nr 1 w Opolu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie