Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka z iPadem, za pomocą bloga i portali społecznościowych, wykorzystanie programów komputerowych do tworzenia własnych zasobów wiedzy - to tylko niektóre przykłady narzędzi edukacyjnych, jakie zaprezentowali uczniowie w ramach projektu Moj@ edukacja. Czy z iPadem można uczyć się WFu? W jaki sposób programy komputerowe przyspieszają naukę?ISTOCKPHOTO.COM

Rozpoznanie swoich predyspozycji, zainteresowań, mocnych i słabych stron to pierwszy krok do wzbudzenia w sobie motywacji do efektywnej nauki. A technologie informacyjno - komunikacyjne mogą stać się sprzymierzeńcami w odpowiedzialnym traktowaniu własnej edukacji.

Nowe media zdominowały świat młodych, a wciąż są nieobecne w szkole. Dzisiejsi uczniowie, których umysły kształtowały się w innej epoce, niż poprzednich pokoleń, swobodnie i coraz częściej posługują się nowymi technologiami i internetem do tego, by zdobywać wiedzę i uczyć się z różnych źródeł. Konkurs Moj@ edukacja dał im szansę na pokazanie swoich skutecznych sposobów uczenia się z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Okazuje się, że dla dzisiejszych uczniów, którym cyfrowe technologie informacyjno - komunikacyjne towarzyszą od kołyski, będąc ważną częścią „naturalnego“ środowiska, w którym żyją, obecność komórek, smartfonów w szkole jedynie w regulaminach, w przepisach dotyczących zakazów i kar – to prawdziwy hamulec w ich rozwoju.

Jak efektywnie korzystać z czasu przeznaczonego na naukę?

Z chwilą, kiedy potrafimy już używać klawiatury czy touch pada, sami zaczynamy komunikować się ze światem z pomocą nowych technologii. A potem idziemy do szkoły i nagle wpadamy w sieć zakazów. Szkoła broni się przed technologiami, zamiast uczyć z nich korzystać.

Laureaci I miejsca w kategorii Uczeń szkoły ponadgimnazjalnej, uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie: Aleksander Tyczyński i Mateusz Kępka prezentują w swoim filmie Moj@ edukacja - sposób na wiedzę możliwości wykorzystania dostępnych cyfrowych narzędzi w szkole: "Wierzymy, że wykorzystanie narzędzi edukacyjnych proponowanych przez nas, przyczyni się do bardziej efektywnego korzystania z czasu przeznaczonego na naukę oraz ułatwi, przyspieszy i uatrakcyjni przyswajanie wiedzy. Aby pokazać jak wielu sfer dotyczy technologia w edukacji, przedstawiliśmy w naszym filmie uczniów korzystających z niej w różnorodnych sytuacjach szkolnych."

Nowoczesna szkoła zaprezentowana przez uczniów to m.in. laptopy z dostępem do Internetu i pomoce edukacyjne, z oprogramowaniem sprawdzającym automatycznie obecność i zbierającym zadanie domowe od całej klasy w minimalnym czasie. Tablica interaktywna z szeregiem zastosowań na przykład do prezentacji, analizy błędów czy też wyświetlenia procesu rozwiązania zadań - opowiadają uczniowie. Inne ciekawe narzędzie to długopis elektroniczny, zaznaczający błędy oraz umożliwiający przekaz, edycję i ocenę pracy pisanej ręcznie na komputerze. Uczniowie prezentują także kamerę internetową, która nagrywa lekcje. "Jednak jej użycie nie przyniosłoby efektów" - mówi Aleksander Tyczyński - "gdyby nie Dropbox, czyli wirtualny dysk internetowy udostępniony klasie, na którym zapisywane są nagrania z tej właśnie kamery i materiały multimedialne, czyli de facto cały przebieg lekcji."

Do nagrywania uczniowie wykorzystują także iPady i iPhone’y, które służą im np. na lekcjach WFu do nagrywania ćwiczeń sportowych i ich późniejszej analizy na lekcjach. Program Skype umożliwia im telekonferencje ze szkołami w innych krajach, dzięki czemu szkolą umiejętności językowe i nawiązują kontakty.

"Innym ważnym tematem związanym ze Skype’em są e-lekcje w proponowanym przez nas e-learningu, czyli współpracy pomiędzy szkołami w celu nauki konkretnych przedmiotów, kiedy są one na przykład niedostępne w jakiejś placówce" - dodaje Aleksander.

Zaprezentowane przez tych uczniów sposoby na nowoczesną edukację to ich własne pomysły, które wykreowali na bazie wiedzy o dostępnych technikach i technologiach. Wiedzy, którą sami zdobywają po lekcjach!  Tak – uczniowie esemesują, czatują, ściągają filmy, grają i uczą się! Samodzielnie poszukują sposobów na to, jak mogą wspomóc i uatrakcyjnić swoją edukację.

Mapy notatek, dzięki którym nauka nie zginie

Laureat I miejsca w kategorii Uczeń Gimnazjum, Michał Kasperski, przedstawia w filmie rezultaty swoich poszukiwań efektywnych metod uczenia się z wykorzystaniem TIK, wśród których dużą rolę odgrywa Mind Mapping. Sposób notowania w formie map okazał się dla Michała najbardziej skutecznym narzędziem wspomagającym naukę.

"Tworzenie mapy pobudza kreatywność, wyobraźnię i twórcze myślenie. Integruje w sobie słowa, obrazy, liczby, logikę, symbole, rytm, kolor i zmysł przestrzeni. Mapy z powodzeniem stosuję w różnych dziedzinach życia, w których szybkość uczenia się i przejrzystość myślenia polepszają osiągane wyniki. W filmie pokazuję jak tworzę mapy, ich przykłady i zastosowanie." - mówi Michał Kasperski.

Michał korzysta z tej metody od kilku lat, na przestrzeni których zgromadził bogaty zbiór map o różnorodnej tematyce. Początkowo rysował mapy odręcznie, obecnie korzysta z programów komputerowych, które wspomagają tworzenie map myśli.

"Dziś, dzięki integracji smartfonu, tabletu, komputera oraz Internetu mam dostęp do moich cyfrowych map z każdego miejsca. Metoda MindMappingu przyniosła mi niebywałe efekty oraz zaoszczędziła mnóstwo czasu. Stanowi jeden z głównych filarów mojego stylu uczenia się. Z wielu poznanych dotychczas sposobów uczenia się i notowania ten wydaje mi się najbardziej twórczy, przydatny i efektywny." - komentuje Michał.

Zobacz film Michała Kasperskiego Moj@ edukacja - Mind Mapping

Chemia w reżyserii uczniowskiej

Filmowanie doświadczeń chemicznych znacznie ułatwia naukę fizyki i chemii - o tym przekonuje Paulina Justka, która we własnym domu przeprowadza doświadczenia chemiczne, nagrywa je i udostępnia uczniom swojej szkoły. Żeby odkryć cały świat, bądź z nauką za pan brat - radzi Paulina, uczennica Zespółu Szkół Budowlano-Drzewnych w Żywcu, laureatka III miejsca w kategorii Uczeń Gimnazjum.

"Film ten ma na celu pokazanie uczniom, jak w prosty sposób, w domowych warunkach można wykonać różnego typu ciekawe doświadczenia, wykorzystując materiały ogólnodostępne, w większości znajdujące się w naszych domach. Chciałam również pokazać swoim kolegom i koleżankom, jak w interesujący i ciekawy sposób można się uczyć w domu poprzez doświadczenia. Nauka nie musi polegać tylko na wkuwaniu regułek, zasad, wzorów czy definicji. Swoją pracą włożoną w wykonanie doświadczeń, a w efekcie całego filmu, chciałam zaciekawić, zainspirować swoich rówieśników do samodzielnej pracy w domu, zdobywając wiedzę przez doświadczenia." - mówi Paulina Justka.

Na potrzeby konkursu Paulina przeds tawia tylko kilka doświadczeń, jednak do tej pory nagrała ich już kilkanaście. Zobacz film Pauliny Justki pt. Żeby odkryć cały świat, bądź z nauką za pan brat.

Web 2.0 w edukacji

Wiele innych ćwiczeń interaktywnych, które pomagają uczyć się szybciej i efektywniej, proponuje na swojej stronie Web 2.0 w edukacji (www.smokky.cba.pl) Dorota Kowalik, uczennica Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 14 w Gliwicach. Znajdziemy tu różne przykłady narzędzi, np. animacje (do tworzenia książek, historyjek z obrazkami), prezentacje, blogi oraz programów, np. Blumind i XMind - kreatory map myśli, Glogster - do tworzenia interaktywnych plakatów, ImageChef - do zabawnej obróbki zdjęć czy Wordle - do graficznego przedstawiania słów kluczowych z tekstu.  W programie Kubbu możemy stworzyć własną mini-stronę z ciekawymi zadaniami dla siebie lub całej klasy, np. krzyżówki, quizy, łączenie różnych informacji w pary.

Różnorodność nowoczesnych technologii oferuje nam wiele narzędzi, których użyć możemy, by wspierać nasz umysł, kreatywność i pamięć. Wybór jest ogromny, dlatego warto wypróbować te, które odpowiadają naszym potrzebom i predyspozycjom.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie