Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świadome korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje nam komputer, Internet czy nasza komórka daje każdemu szansę na odnalezienie własnej, skutecznej i satysfakcjonującej ścieżki edukacyjnej. Laureaci konkursu “Moj@ edukacja” pokazali dobre praktyki w tym zakresie, zwłaszcza w odniesieniu do nauki języków obcych.learning016

Znakomitym narzędziem edukacyjnym okazał się program Prezi, z którego skorzystała większość uczniów decydujących się na przygotowanie pracy konkursowej w formie prezentacji multimedialnej. Prezi.com to oprogramowanie w chmurze służące do tworzenia prezentacji polegających na przybliżaniu i oddalaniu elementów zamiast tradycyjnego przełączania slajdów. O tym, w jaki sposób korzystać z Prezi, doskonale opowiedział w swoim tutorialu Kamil Skirło:

Prezi wykorzystali uczniowie również do przedstawienia swoich nowoczesnych sposobów na naukę języków obcych. Program pozwolił zaprezentować w ciekawy i przejrzysty sposób wiele różnych metod.

Nowoczesna nauka języka francuskiego

Innowacyjne sposoby na naukę języka zaprezentowali z kolei uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 LO Plastyczne w Kaliszu, którzy zajęli 2 miejsce w konkursie: Joanna Zaleśna i zespół (Karina Płonka, Marlena Pośpiech, Patrycja Demianiuk, Artur Cieciórski, Małgorzata Janas, Marta Gruszczyńska, Marta Kempińska, Patrycja Kędzierska, Grzegorz Kowalczyk, Róża Szczot, Marlena Brzezicha). Narzędzie pt. Jak lubimy uczyć się języka francuskiego, które wspólnie tworzyli pod okiem nauczycielki Katarzyny Piaskowskiej przedstawia wybrane pomysły na doskonalenie nauki języka francuskiego z wykorzystaniem TIK.

Pani Katarzyna opowiada o pracy nad narzędziem: "W pierwszej części prezentacji, wykonanej na stronie internetowej prezi.com, przedstawiamy rebusy fonetyczne. Pomagają one zapamiętać wymowę dźwięków języka francuskiego i ich reprezentacje graficzne. I tak np. aby wymówić dźwięk [y] należy ułożyć usta jak do „u” i wymówić [i]. Sam dźwięk reprezentowany jest graficznie przez literę „u”. Dużo łatwiej zapamiętać tę kombinację, gdy pomyślimy o ułożeniu ust tak, jak to robi ryba i powiedzeniu [i]. Dźwięk [wa], wyrażany graficznie przez „oi” i „oy” kojarzymy ze straszącym duchem."

Druga część przedstawia rezultaty pracy na lekcjach nad stereotypami dotyczącymi Francuzów, w ramach której uczniowie przygotowali wystawę w szkole. Zobaczymy tu także wynik największego dla tych uczniów przedsięwzięcia, projektu Bajka w języku francuskim, który powstał w programie mindmeister.com, w wersji dwujęzycznej. Bajkę i komiks w wersji elektronicznej można zobaczyć na stronie http://www.pageflip-flap.com.

Zobacz, jak kreatywnie podchodzą do nauki uczniowie z Kalisza:

Niemiecki multimedialnie

Swoimi pomysłami na efektywną naukę języka niemieckiego z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (audio: Voki, screencast; video: filmy, mapy myśli, ćwiczenia interaktywne, portale społecznościowe) podzieliła się Hanna Holeksa z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, laureatka 2 miejsca w konkursie. Jej prezentacja Jak lubię się uczyć języka niemieckiego pokazuje, jak można nauczyć się języka obcego poprzez zabawę.

"Pomysł do jej stworzenia zrodził się w mojej głowie podczas jednej z przerw lekcyjnych, kiedy obserwowałam swoich rówieśników uczących się słówek, a raczej „wkuwających” je z zeszytu na pamięć. Pomyślałam wówczas, że przecież jest masa różnych metod, za pomocą których w przyjemny sposób można się ich nauczyć." - mówi Hanna Holeksa.

W samym programie Prezi Hania bardzo chwali to, że łatwo udostępnić prezentację dla innych. "Wystarczy znać link, pod którym została umieszczona w Internecie, by móc skorzystać z pomysłów w niej zawartych. A jest ich sporo. Zawiera ona między innymi szereg materiałów audio, takich jak: Voki, Screencast, Avatar. Umieściłam w niej także krótkie filmy, wśród których znajdują się moje własne produkcje, a także filmy pochodzące z serwisu youtube.com. Pokazałam również, jak można wykorzystać do nauki portale społecznościowe, mapy myśli czy ćwiczenia interaktywne. Zwróciłam ponadto uwagę na gry edukacyjne, które znajdują się na wielu stronach internetowych."

Wszystkie zaprezentowane metody, a także umieszczone materiały, Hania przetestowała osobiście i stale korzysta z nich w nauce języka niemieckiego. "Muszę przyznać, że dały one widoczne efekty. Zdobywanie wiedzy za pomocą nowoczesnych technologii jest niezmiernie ciekawe i przyjemne. Nauka nie musi być nudna, wystarczy znaleźć na nią sposób! Polecam wszystkim metody przeze mnie zaprezentowane, gdyż można je wykorzystać nie tylko do nauki języka niemieckiego." - dodaje Holeksa.

Zobacz prezentację Hanny Holeksa:

Choć uczestniczymy w procesie edukacji w ramach klasy, szkoły, zdobywamy umiejętności pracy grupowej, uczenie się jest jednak bardzo indywidualną czynnością. To ostatecznie w naszej głowie ma powstać i utrwalić się wiedza, która stanie się naszym prywatnym zasobem i bogactwem. Jedni uczą się efektywniej używając zmysłu wzroku, inni lepiej zapamiętują ze słuchu. Warto sięgać po takie narzędzia, które wpłynął korzystnie na efektywność naszej nauki, ułatwią i uprzyjemnią nam proces przyswajania wiedzy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie