Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świadome korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje nam komputer, Internet czy nasza komórka daje każdemu szansę na odnalezienie własnej, skutecznej i satysfakcjonującej ścieżki edukacyjnej. Laureaci konkursu “Moj@ edukacja” pokazali dobre praktyki w tym zakresie, zwłaszcza w odniesieniu do nauki języków obcych.learning016

Znakomitym narzędziem edukacyjnym okazał się program Prezi, z którego skorzystała większość uczniów decydujących się na przygotowanie pracy konkursowej w formie prezentacji multimedialnej. Prezi.com to oprogramowanie w chmurze służące do tworzenia prezentacji polegających na przybliżaniu i oddalaniu elementów zamiast tradycyjnego przełączania slajdów. O tym, w jaki sposób korzystać z Prezi, doskonale opowiedział w swoim tutorialu Kamil Skirło:

Prezi wykorzystali uczniowie również do przedstawienia swoich nowoczesnych sposobów na naukę języków obcych. Program pozwolił zaprezentować w ciekawy i przejrzysty sposób wiele różnych metod.

Nowoczesna nauka języka francuskiego

Innowacyjne sposoby na naukę języka zaprezentowali z kolei uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 LO Plastyczne w Kaliszu, którzy zajęli 2 miejsce w konkursie: Joanna Zaleśna i zespół (Karina Płonka, Marlena Pośpiech, Patrycja Demianiuk, Artur Cieciórski, Małgorzata Janas, Marta Gruszczyńska, Marta Kempińska, Patrycja Kędzierska, Grzegorz Kowalczyk, Róża Szczot, Marlena Brzezicha). Narzędzie pt. Jak lubimy uczyć się języka francuskiego, które wspólnie tworzyli pod okiem nauczycielki Katarzyny Piaskowskiej przedstawia wybrane pomysły na doskonalenie nauki języka francuskiego z wykorzystaniem TIK.

Pani Katarzyna opowiada o pracy nad narzędziem: "W pierwszej części prezentacji, wykonanej na stronie internetowej prezi.com, przedstawiamy rebusy fonetyczne. Pomagają one zapamiętać wymowę dźwięków języka francuskiego i ich reprezentacje graficzne. I tak np. aby wymówić dźwięk [y] należy ułożyć usta jak do „u” i wymówić [i]. Sam dźwięk reprezentowany jest graficznie przez literę „u”. Dużo łatwiej zapamiętać tę kombinację, gdy pomyślimy o ułożeniu ust tak, jak to robi ryba i powiedzeniu [i]. Dźwięk [wa], wyrażany graficznie przez „oi” i „oy” kojarzymy ze straszącym duchem."

Druga część przedstawia rezultaty pracy na lekcjach nad stereotypami dotyczącymi Francuzów, w ramach której uczniowie przygotowali wystawę w szkole. Zobaczymy tu także wynik największego dla tych uczniów przedsięwzięcia, projektu Bajka w języku francuskim, który powstał w programie mindmeister.com, w wersji dwujęzycznej. Bajkę i komiks w wersji elektronicznej można zobaczyć na stronie http://www.pageflip-flap.com.

Zobacz, jak kreatywnie podchodzą do nauki uczniowie z Kalisza:

Niemiecki multimedialnie

Swoimi pomysłami na efektywną naukę języka niemieckiego z wykorzystaniem materiałów multimedialnych (audio: Voki, screencast; video: filmy, mapy myśli, ćwiczenia interaktywne, portale społecznościowe) podzieliła się Hanna Holeksa z Publicznego Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, laureatka 2 miejsca w konkursie. Jej prezentacja Jak lubię się uczyć języka niemieckiego pokazuje, jak można nauczyć się języka obcego poprzez zabawę.

"Pomysł do jej stworzenia zrodził się w mojej głowie podczas jednej z przerw lekcyjnych, kiedy obserwowałam swoich rówieśników uczących się słówek, a raczej „wkuwających” je z zeszytu na pamięć. Pomyślałam wówczas, że przecież jest masa różnych metod, za pomocą których w przyjemny sposób można się ich nauczyć." - mówi Hanna Holeksa.

W samym programie Prezi Hania bardzo chwali to, że łatwo udostępnić prezentację dla innych. "Wystarczy znać link, pod którym została umieszczona w Internecie, by móc skorzystać z pomysłów w niej zawartych. A jest ich sporo. Zawiera ona między innymi szereg materiałów audio, takich jak: Voki, Screencast, Avatar. Umieściłam w niej także krótkie filmy, wśród których znajdują się moje własne produkcje, a także filmy pochodzące z serwisu youtube.com. Pokazałam również, jak można wykorzystać do nauki portale społecznościowe, mapy myśli czy ćwiczenia interaktywne. Zwróciłam ponadto uwagę na gry edukacyjne, które znajdują się na wielu stronach internetowych."

Wszystkie zaprezentowane metody, a także umieszczone materiały, Hania przetestowała osobiście i stale korzysta z nich w nauce języka niemieckiego. "Muszę przyznać, że dały one widoczne efekty. Zdobywanie wiedzy za pomocą nowoczesnych technologii jest niezmiernie ciekawe i przyjemne. Nauka nie musi być nudna, wystarczy znaleźć na nią sposób! Polecam wszystkim metody przeze mnie zaprezentowane, gdyż można je wykorzystać nie tylko do nauki języka niemieckiego." - dodaje Holeksa.

Zobacz prezentację Hanny Holeksa:

Choć uczestniczymy w procesie edukacji w ramach klasy, szkoły, zdobywamy umiejętności pracy grupowej, uczenie się jest jednak bardzo indywidualną czynnością. To ostatecznie w naszej głowie ma powstać i utrwalić się wiedza, która stanie się naszym prywatnym zasobem i bogactwem. Jedni uczą się efektywniej używając zmysłu wzroku, inni lepiej zapamiętują ze słuchu. Warto sięgać po takie narzędzia, które wpłynął korzystnie na efektywność naszej nauki, ułatwią i uprzyjemnią nam proces przyswajania wiedzy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie