Uczenie się metodą uczniowskiego projektu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneMetoda projektu - nazywana „królem metod aktywizujących”, np. przez organizatorów programu „Nauczyciel z klasą”, jest metodą bardzo dobrą, bo ma problemowy charakter, uwalnia indywidualny potencjał, wielostronnie aktywizuje, wymaga współdziałania i porozumiewania się, a przede wszystkim motywuje do uczenia się i daje konkretne edukacyjne korzyści.
 
Edukacyjny projekt
To taki projekt, który ma charakter edukacyjny, czyli akcentuje czynności uczenia się. Metoda projektu ma duże znaczenie w twórczym uczeniu się. Opiera się na podejmowaniu konkretnego problemu i tworzeniu edukacyjnego projektu, który daje wymierne korzyści. Jego realizacja bazuje na samodzielnym i grupowym rozwiązywaniu przez uczniów problemów – trudnych, interesujących zadań (zwykle cyklu zadań realizowanych w dłuższym czasie). Punktem wyjścia jest poszukanie i sformułowanie problemu oraz, jak w każdej innej metodzie pracy, stawianie osobistych celów. Całe, często kilkumiesięczne działania projektowe, zmierzają do osiągnięcia określonych i precyzyjnie sformułowanych celów edukacyjnych akceptowanych przez uczących się.

Nowoczesność metody projektu
Projektowe uczenie się – nauczanie jest dziś modne i przeżywa swój renesans. A tak naprawdę ma sporą historię. Jest przykładem starej, sprawdzonej metody, która bardzo dobrze sprawdza się dziś i można ją uznać za nowoczesną – bo umożliwia osiąganie celów obecnej edukacji. Nowoczesną metodą jest każdy sposób uczenia się – działania, który ma wysoką atrakcyjność i skuteczność oraz akcentuje: samodzielne poszukiwanie wiedzy, posługiwanie się Internetem, tworzenie nowych produktów oraz uczy krytycznego myślenia, decydowania, rozwiązywania problemów i dokonywania samooceny.

Projektowe uczenie się – nauczanie
Projektowe nauczanie znane jest ze szkół amerykańskich i polskich lat 20. XX wieku. Ten sposób nauczania i uczenia się w ostatnich latach znalazł się w poradnikach o aktywizujących metodach nauczania i zyskał popularność. Nauczyciele doceniają to, że projekty edukacyjne umożliwiają odniesienie umiejętności i wiedzy szkolnej do rzeczywistych problemów społecznych, szkolnych czy przyrodniczych. Wykonywanie projektów uczy samodzielności i decydowania, ważnych kompetencji społecznych. Zachęca do przejęcia na siebie odpowiedzialności za konkretne zdanie, samokontroli nad własnymi zadaniami i efektami uczenia się.

Użyteczność projektów
Większość ludzkich działań rozpoczyna się od planowania i projektowania. Użyteczność więc metody projektu odnosi się do praktyczności wykonanych materialnych (konkretnych) projektów oraz świadomości tego, że dzisiejsi uczniowie będą w dorosłym życiu prawdopodobnie często pracować właśnie metodą projektów – co dotyczy niemal wszystkich zawodów, miejsc pracy w różnych dziedzinach życia społecznego, gospodarczego, kulturalnego, politycznego czy europejskiego.

Etapowe działania projektowe
Metoda projektu jest typowym działaniem etapowym. Każdy z nich warto by krótko scharakteryzować i przybliżyć nauczycielom. Opisy są w poradnikach. Czas trwania projektu może być dość różny. Można podjąć i realizować projekty krótkie, np. 1-3 dniowe lub tygodniowe. Są projekty średniej długości, czyli trwające np. 1-2 miesiące oraz długie, np. semestralne czy roczne. Decyzja o czasie realizacji powinna być wspólną nauczyciela i uczniów. Czas ten w zasadzie zależy od przyjętych celów, tematyki i przewidywanej formy prezentacji efektów pracy uczniów. Na przykład projekt, którego celem jest zaprojektowanie (lub modernizacja) szkolnego terenu zieleni może trwać 2-3 miesiące. Projekt realizuje i koordynuje nauczyciel - organizator uczenia się, ale to uczniowie są naprawdę odpowiedzialni za swoją pracę i jej efekty. Tę odpowiedzialność trzeba tu podnieść na piedestał!

Organizacja działania
Uczniowie przystępujący do projektu najpierw powinni postawić sobie cele – osobiste cele edukacyjne – ze świadomością, co, dlaczego, jak i kiedy zamierzają zrobić oraz osiągnąć. Cele tej pracy można zaproponować, ale ważne jest, aby każdy uczeń samodzielnie stawiał sobie cele. Opracowanie zasad i strategii działania oraz planu czy instrukcji wykonawczej jest zadaniem wtórnym. Warto opisać wspólnie swoje przedsięwzięcia, zasady działania i współdziałania oraz sposób zaprezentowania efektów projektu i ich oceniania. Przed przystąpieniem do działania należy ustalić sposób i kryteria oceniania oraz zaplanować sposób, miejsce i czas prezentacji wyników pracy uczniowskich zespołów.

Projektowe czynności
Uczniowie pracując metodą projektu samodzielnie projektują, organizują sobie pracę, sami zbierają potrzebne wiadomości, opracowują je, a następnie oceniają i prezentują szerszemu gronu odbiorców, np. uczniom swojej klasy, innych klasom, rodzicom lub całej szkole, mieszkańcom miejscowości itp., oraz wszystkim potencjalnie zainteresowanym – na internetowej stronie. Wykonują więc różnorodne czynności ważne w interesującym uczeniu się. Najważniejsze jest, że sami podejmują decyzje o wyborze źródeł informacji, sposobie pracy i prezentacji, oczywiście, konsultując się z nauczycielem. Szkoła powinna uczyć wybierania i decydowania.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie