Praca z filmem na zajęciach szkolnych (3)

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneZorganizowanie pracy z filmem w szkole nie należy do zadań łatwych. Nauczyciela ograniczają: brak czasu, przeładowany program, nikła motywacja ze strony uczniów i innych pedagogów, kłopoty ze sprzętem, salą itp. Jak pokonać te przeszkody? Jak dobrze zaplanować sobie pracę z filmem? Oto kilka podpowiedzi dla nauczyciela – jak efektywnie pracować z filmem w szkole?
 
Kilka pomysłów na rozwiązanie szkolnych problemów ma Małgorzata Wiśniewska, nauczycielka z IX LO im. Hoffmanowej w Warszawie, która od wielu już lat z powodzeniem wprowadza elementy edukacji filmowej w swojej szkole. 

Wpisz filmy do rozkładu materiału swojego przedmiotu. Każdy z nas przygotowuje co roku taki plan, warto więc zastanowić się, które zagadnienia programowe można zaprezentować uczniom w postaci przekazu filmowego, mając oczywiście na względzie walory artystyczne dzieła, korzyści dydaktyczne i wychowawcze. Film okazuje się przydatnym materiałem na lekcjach polskiego, wiedzy o społeczeństwie, etyki, a także w pracy wychowawcy. 

Umieść wybrane filmy w planie pracy wychowawczej klasy i szkoły. Można, w anonimowej ankiecie, zapytać uczniów, jakie zagadnienia oraz jakimi metodami chcieliby poruszać na lekcjach wychowawczych.

Przygotuj we współpracy z innymi nauczycielami międzyprzedmiotową ścieżkę filmową lub medialną. Znajdą się w niej wybrane (pod kątem programów kilku pokrewnych przedmiotów oraz nauczycielskich rozkładów materiału) pozycje filmowe. Do współpracy można zaprosić nauczycieli języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i geografii. Warto zacząć od ułożenia listy filmów, które mogą wzbogacić lub wręcz zastąpić treści programowe poszczególnych przedmiotów, a potem wpisać te dzieła do swoich rozkładów tak, żeby się nie dublowały. Listę można następnie wywiesić w pokoju nauczycielskim i na bieżąco uzupełniać uwagami i komentarzami. Po roku pracy będzie już wiadomo, które filmy się sprawdziły jako pomoc dydaktyczna, a które należałoby usunąć albo przesunąć do wyższej klasy. Zapleczem takiego programu powinna być szkolna filmoteka, dostępna dla nauczycieli i uczniów. W X LO im. Hoffmanowej w Warszawie od lat działa wideoteka (kasety można wypożyczać na zajęcia i do domu), a od ubiegłego roku są kompletowane filmy DVD (dzięki ofertom edukacyjnym firm oraz zakupom indywidualnym). 

Samodzielnie dokształcaj się w zakresie filmoznawstwa. Praca z filmem w szkole wymaga szczególnych kompetencji. Nie wszyscy są wykształceni w tym kierunku. Można korzystać z kursów i studiów podyplomowych organizowanych przez wojewódzkie ośrodki doskonalenia, szkoły wyższe, kina studyjne czy domy kultury. Poszerzają one wiedzę z zakresu filmoznawstwa i historii kina, rozwijają warsztat nauczyciela-edukatora filmowego (uczą układania programu filmowego, wskazują metody analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz pisania scenariuszy lekcji filmowych). 

Artykuł jest częścią publikacji „Filmoteka szkolna”. Pakiet edukacyjny pod redakcją Marianny Hajdukiewicz i Sylwii Żmijewskiej-Kwiręg, wydany zostanie przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. Więcej informacji w Filmotece Szkolnej.
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie