Mapa myśli pomoże zapamiętać

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kto potrzebuje zapamiętać dużą ilość istotnych informacji, powinien korzystać z narzędzi (programów) pozwalających tworzyć mapy myśli. Mogą się okazać potrzebne także członkom zespołów pracujących nad projektami. Ich zaletą jest to, że umożliwiają jednoczesne korzystanie z mapy w internecie przez wszystkie osoby zaangażowane w projekt.PHOTO: SXC.HU

Strukturę naszego mózgu, jak i Internet, moglibyśmy przedstawić graficznie w ten sam sposób – jako niezwykle skomplikowaną, złożoną z miliardów połączeń sieć. Nasz umysł nie przypomina biblioteki, gdzie równym rzędem na półkach ustawione są informacje dostępne dla naszej pamięci na każde zawołanie, ale raczej – cytując książkę „Mapy Twoich myśli” Tonego i Barrego Buzanów (Ravi 2003) – „mózg człowieka można porównać do gigantycznego biokomputera, istnej machiny skojarzeń łańcuchowych. Miliony połączeń i węzłów tworzą pajęczynę, w którą schwytane zostają wszystkie napływające dane.”

W jaki więc sposób efektywnie zapamiętywać, uczyć się, a potem sięgać do pamięci po potrzebne nam informacje? Jeśli chcemy uruchomić nasz umysł i skłonić go do przyswojenia dużej ilości informacji i zespolenia go z wiedzą uprzednio zdobytą, musimy pamiętać o zasadzie angażowania prawej i lewej półkuli. Nasz sposób notowania charakteryzuje najczęściej linearność, posługiwanie się wyłącznie zapisem słownym, według pewnej logicznej struktury, która ma swój wyraźny początek, rozwinięcie i zakończenie.

Wiadomo jednak, że jeśli do nauki czy sposobu notowania włączymy prawą półkulę, pobudzając wyobraźnię, wprowadzając wymiary, kolory, przestrzeń, rytm – wzmagamy wielokrotnie nasze zdolności zapamiętywania i wykorzystujemy pełniej moc naszego umysłu.

Stąd coraz większa popularność zapisywania notatek w postaci Map Myśli (Mind Mapping). Dzięki nim w przejrzysty i łatwy do rozbudowania sposób możemy zapisywać treści, które chcemy zebrać w jednym miejscu i zapamiętać, dodatkowo wzbogacając nasz zapis o rysunki, wyróżnienia kolorystyczne, schematy.

Kto wdroży się i polubi ten sposób zapisu, zachwyci się możliwościami tworzenia map myśli na komputerze. Służą do tego między innymi popularne bezpłatne programy: FreeMind, Mind42 czy MindMeister (bezpłatna jest tylko wersja podstawowa). Ale to tylko przykłady - programów takich jest znacznie więcej w sieci (jeśli ktoś może polecić jeszcze inne - proszę wpisać w komentarzach).

Przypomnijmy prezentację pokazującą, jak stworzyć dobrą mapę myśli w 10 krokach:

 Co zyskujemy? Tworzenie map myśli w obu programach pozwala na nanoszenie na podstawowy schemat (czyli hasło główne i kluczowe „gałęzie”) ikon, uproszczonych rysunków (choć nie można tworzyć własnych), kolorować zapisane słowa czy podłączać pliki .pdf. Mind Meister pozwala dodatkowo „zaszywać” przy haśle bardziej rozbudowane notatki, wgrywać linki oraz multimedia, np. zdjęcia. Ponadto bez problemu możemy dzielić się z innymi naszą pracą oraz śledzić historię tworzenia mapy, obserwując, kto i co w niej zmieniał – to szczególnie przydatna funkcja dla nauczycieli lub pracujących zespołowo uczniów.

Zaletą tworzenia mapy myśli on-line jest możliwość ich tworzenia przez kilku użytkowników w jednym czasie, co służyć może planowaniu działań czy wymyślaniu nowych koncepcji w formie „burzy mózgów”. Jest to dobre narzędzie do tworzenia wspólnych notatek jako podsumowanie zdobytej wiedzy. Świetnie sprawdzi się tez na etapie planowania i realizacji projektu edukacyjnego jako forma zapisu pomysłów czy dokonanych działań.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie