Gry w edukacji to bardzo dobry pomysł na to aby urozmaicić nasze lekcje. Nowoczesna technologia daje nam tu ogromne możliwości, dzięki którym taki cel łatwiej jest nam osiągnąć. Wraz z programistą Tomaszem Kowalczykiem postanowiliśmy tchnąć w naszą polską szkołę trochę innowacyjności. Sensor Kinect, jest jednym z takich urządzeń, które nam w tym pomogły. W poniższym artykule chciałbym przedstawić kilka aplikacji w oparciu o Kinect i Windows 7, które wykorzystuję na moich zajęciach.
Aplikacja Kinect Quiz składa się z dwóch części: edytora zagadnień oraz aplikacji sterowanej gestami. Nauczyciel, używając edytora, tworzy swoją bazę pytań dając dwie odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Do tego określa czas jaki jest na jej udzielenie. Uczeń obsługując aplikację wybiera odpowiedź za pomocą gestów dłoni (unosi rękę, lewą lub prawą, nad głowę) - każda, poprawna lub niepoprawna odpowiedź, jest zliczana. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie przygotowane pytania ukazuje się wynik. W ten sposób możemy ciekawie powtarzać materiał, który mieliśmy wcześniej na naszych zajęciach.
Aplikacja w akcji:
.
Warto dodać, iż „Kinect Quiz” jest następcą aplikacji o nazwie „Q&A”, którą wykorzystywaliśmy wcześniej. W „Kinect Quiz” mamy bardziej rozbudowany edytor pytań, gdzie nauczyciel może tworzyć wiele zagadnień (film, na którym widać poprzednią wersję aplikacji i edytora).
Aplikacja LangLearn - rozpoznawanie mowy. Jest to aplikacja składająca się z edytora pytań oraz aplikacji sterowanej głosem. Nauczyciel ma możliwość stworzenia dowolnej ilości bazy pytań z możliwością jej zapisywania i późniejszego edytowania. Słowa dodaje się w edytorze - tworzymy kategorie, np. zwierzęta, podajemy angielskie i polskie odpowiedniki oraz obrazki odnoszące się do tych słów. Rozpoznawanie mowy jest projektem, który wymaga od uczniów dokładnego wymawiania danych słów, często powtarzania ich do momentu kiedy aplikacja uzna, że są poprawne. W tym filmie możemy zobaczyć piątoklasistów pracujących z aplikacją:
.
Aplikacja Human Body: aplikacja wykorzystująca technikę „Drag&Drop”, która pomaga w nauce słownictwa (części ciała) najmłodszym uczniom. Jest to bardzo prosta aplikacja, która z biegiem czasu będzie rozwijana. Film, na którym widać moją 6-letnię uczennicę:
.
Na koniec aplikacja, która nie jest związana z moim nauczanym przedmiotem, ale którą inni nauczyciele mogą wykorzystać: Kinect Numbers Game - aplikacja zaprojektowana w stylu Metro, pozwalająca starszym uczniom rozwiązywać popularną łamigłówkę, której celem jest ułożenie cyfr w odpowiedniej kolejności. Aplikacja mierzy czas każdemu uczniowi wprowadzając element rywalizacji. Na filmie prezentującym projekt – uczniowie gimnazjum:
Należy pamiętać, iż aby aplikacje działały, potrzeba także zainstalować sterowniki Kinect for Windows (link).
Notka o autorze: Łukasz Rumiński pracuje w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Jamielniku, woj. warmińsko-mazurskie.