Inwazja tajemniczych kwadracików

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Założę się, ze nie ma już dziś osoby, która by się nie zetknęła z takim tajemniczym, kwadratowym symbolem. Są w kolorowych magazynach, na bilboardach, w szkole... Co mówicie? Nikt nie widział QR kodów w szkole? Jeszcze. Ja tam wróżę im prawdziwą inwazję.photo: fotolia.com

Co to jest kod QR?

Przyzwyczailiśmy się do kodów kreskowych na zakupach, więc mechanizm działania znamy. Jest kod, jest czytnik w ręce pani kasjerki i cena ląduje w kasie. Podobnie z QRem. Zawiera zaszyfrowaną informację, którą można odczytać za pomocą komórki z właściwą aplikacją Jeśli kogoś interesują szczegóły techniczne, odsyłam do Wikipedii

Co kryje QR?

Można w nim zaszyfrować:

  • wiadomość SMS lub e-mail,
  • wizytówkę,
  • numer telefonu,
  • fragment tekstu,
  • adres strony www,
  • dostęp do sieci WiFi,
  • współrzędne geolokacyjne.

A jak można wykorzystać kody QR w szkole?

  • na plakatach promujących wydarzenie – link do szkolnej strony www,
  • na intrygujących ulotkach rozwieszonych np. w szatni, na łazienkowych lustrach z krótkim pytaniem: „Co się w szkole wydarzy 6 marca?” – odpowiedź będzie dostępna po rozkodowaniu QRu,
  • obok drzwi klasy lub na ulotce dla rodziców z linkiem do: bloga, który prowadzą uczniowie tej klasy, przedmiotowego bloga lub strony www np. na temat biologii obok wejścia do pracowni, do kanału na YouTube, na którym umieszczone są filmiki o doświadczeniach z chemii albo nagrane przez nauczyciela lekcje (flipped classroom),
  • na książkach w bibliotece, QR z linkiem do wersji audio,
  • w książkach do muzyki, link do konkretnych utworów np. na YouTube,
  • wewnątrz książek, żeby dodać linki do multimediów, map itp.,
  • na tablicy Mendelejewa, w okienku każdego pierwiastka – po zeskanowaniu odsyła do opisu np. w Wikipedii
  • na koszulce, torbie, kubku (np. Superbelfra) z linkiem do bloga lub fanpejdża na Facebooku.

Moje ulubione zastosowanie kodów QR, to organizacja podchodów lub bardziej nowocześnie zwanych – gier miejskich. Wskazówki lub zaszyfrowane zagadki rozwieszamy po szkole lub okolicy. Wysyłamy drużyny uczniów na wyprawę. Który zespół pierwszy pokona trasę i poprawnie odpowie na pytania/rozwiąże zagadki, ten wygrywa.

Praktyczne wskazówki

Im krótszy tekst do zakodowania, tym lepiej (starsze modele telefonów mogą mieć problem z odczytaniem drobnych QRów). Do skracania adresów www polecam aplikację bit.ly lub Google

Generowanie kodów: np. http://qrcode.com.pl/generator/wyb/sms albo http://qrcode.kaywa.com/.

Aplikacje do pobrania, żeby skanować kody smartfonem: (Android) QR Droid, Scan, (dla iOS) QR Reader, Quick Scan, Kaywa.

Notka o autorce: Agnieszką Bilską jest nauczycielką w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach oraz członkiem grupy SuperBelfrzy RP (blog: http://superbelfrzy.wordpress.com/). Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie