Inwazja tajemniczych kwadracików

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Założę się, ze nie ma już dziś osoby, która by się nie zetknęła z takim tajemniczym, kwadratowym symbolem. Są w kolorowych magazynach, na bilboardach, w szkole... Co mówicie? Nikt nie widział QR kodów w szkole? Jeszcze. Ja tam wróżę im prawdziwą inwazję.photo: fotolia.com

Co to jest kod QR?

Przyzwyczailiśmy się do kodów kreskowych na zakupach, więc mechanizm działania znamy. Jest kod, jest czytnik w ręce pani kasjerki i cena ląduje w kasie. Podobnie z QRem. Zawiera zaszyfrowaną informację, którą można odczytać za pomocą komórki z właściwą aplikacją Jeśli kogoś interesują szczegóły techniczne, odsyłam do Wikipedii

Co kryje QR?

Można w nim zaszyfrować:

  • wiadomość SMS lub e-mail,
  • wizytówkę,
  • numer telefonu,
  • fragment tekstu,
  • adres strony www,
  • dostęp do sieci WiFi,
  • współrzędne geolokacyjne.

A jak można wykorzystać kody QR w szkole?

  • na plakatach promujących wydarzenie – link do szkolnej strony www,
  • na intrygujących ulotkach rozwieszonych np. w szatni, na łazienkowych lustrach z krótkim pytaniem: „Co się w szkole wydarzy 6 marca?” – odpowiedź będzie dostępna po rozkodowaniu QRu,
  • obok drzwi klasy lub na ulotce dla rodziców z linkiem do: bloga, który prowadzą uczniowie tej klasy, przedmiotowego bloga lub strony www np. na temat biologii obok wejścia do pracowni, do kanału na YouTube, na którym umieszczone są filmiki o doświadczeniach z chemii albo nagrane przez nauczyciela lekcje (flipped classroom),
  • na książkach w bibliotece, QR z linkiem do wersji audio,
  • w książkach do muzyki, link do konkretnych utworów np. na YouTube,
  • wewnątrz książek, żeby dodać linki do multimediów, map itp.,
  • na tablicy Mendelejewa, w okienku każdego pierwiastka – po zeskanowaniu odsyła do opisu np. w Wikipedii
  • na koszulce, torbie, kubku (np. Superbelfra) z linkiem do bloga lub fanpejdża na Facebooku.

Moje ulubione zastosowanie kodów QR, to organizacja podchodów lub bardziej nowocześnie zwanych – gier miejskich. Wskazówki lub zaszyfrowane zagadki rozwieszamy po szkole lub okolicy. Wysyłamy drużyny uczniów na wyprawę. Który zespół pierwszy pokona trasę i poprawnie odpowie na pytania/rozwiąże zagadki, ten wygrywa.

Praktyczne wskazówki

Im krótszy tekst do zakodowania, tym lepiej (starsze modele telefonów mogą mieć problem z odczytaniem drobnych QRów). Do skracania adresów www polecam aplikację bit.ly lub Google

Generowanie kodów: np. http://qrcode.com.pl/generator/wyb/sms albo http://qrcode.kaywa.com/.

Aplikacje do pobrania, żeby skanować kody smartfonem: (Android) QR Droid, Scan, (dla iOS) QR Reader, Quick Scan, Kaywa.

Notka o autorce: Agnieszką Bilską jest nauczycielką w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach oraz członkiem grupy SuperBelfrzy RP (blog: http://superbelfrzy.wordpress.com/). Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie