Staram się, aby czytanie sprawiało przyjemność moim uczniom. Mamy w klasie biblioteczkę pełną ciekawych książek, które przynieśli do klasy i muszę przyznać, że dzieci chętnie po nie sięgają. Czytam też moim uczniom codziennie, ponieważ zainicjowałam w naszej szkole akcję „Cała Polska Czyta Dzieciom“. W pierwszej klasie zaczytywaliśmy się przygodami Zuźki Zołzik. Sama śmiałam się chyba najgłośniej, bo Zuźka ma niesamowite przygody i zawsze wpada w niezłe tarapaty...
Umiejętność czytania ściśle łączy się z umiejętnością pisania. W klasach młodszych to równorzędne umiejętności. Trzeba się sporo napracować, by na koniec klasy trzeciej dzieci czytały i pisały na poziomie umożliwiającym im naukę w klasach IV-VI. Jeszcze więcej wysiłku wymaga od nauczyciela sprawienie, by czytanie i pisanie były przyjemnością, a nie nudną koniecznością.
Dzieci bardzo lubią tworzyć swoje własne książki, wymyślać historyjki, ilustrować przeczytane lektury. To ich wrodzona umiejętność, zawsze zachwycam się, jak swobodnie wymyślają fabułę, bohaterów, uzasadniają swoje zdanie, budują dialogi. Kiedy potrafią już pisać staram się często organizować zajęcia związane z tworzeniem książek na różne tematy.
Ostatnio uczestniczyłam w kursie online przygotowanym przez Irene Peteraki, ambasadora programu eTwinning w Grecji na temat współpracy podczas tworzenia książek w wersji online. Kurs był tak przemyślany, że co dwa dni pracowałam z innym nauczycielem z Europy, wspólnie tworzyliśmy historyjki, książki w aplikacjach wybranych przez Irene. Korzystaliśmy z GoogleDocs, TitanPad, a w programie PrimaryPad wszyscy uczestnicy kursu pisali jedno opowiadanie, które w ostatecznej wersji zostanie rozesłane uczestnikom mailem. 55 nauczycieli z różnych części Europy przez pięć dni stworzyło całkiem ciekawe wspólne dzieło.
Kurs się skończył, w głowie kotłują się pomysły - już nie mogę się doczekać, by stworzyć małe arcydzieła z moimi uczniami. Pierwszy program, który mnie zachwycił to Storybird.
Jest to darmowa aplikacja do tworzenia książek z gotowych ilustracji przygotowanych przez artystów plastyków. Ilustracje są zachwycające, niezwykle barwne, przedstawiają różnorodną tematykę, do ich wykonania zastosowano ciekawe techniki plastyczne. Samo oglądanie ich wprowadzi nas i naszych uczniów w świat baśni, wyobraźni i magii. Co ważne, można korzystać z polskich znaków. Łatwo więc będzie wykonać podpisy moim małym uczniom, a na zajęciach języków obcych uczniowie swobodnie są w stanie przygotować każdy tekst.
Pracę w programie zaczynamy od założenia konta. Można założyć konto nauczycielskie i zaprosić do tworzenia książek trzydziestu uczniów. Co ważne uczniowie mogą pracować w parach, tworzyć jedną książeczkę. Umiejętność współpracy, komunikowania się, uzgadniania, planowania, odpowiedzialności za wspólne dzieło to dodatkowe korzyści podczas tworzenia książki. W wersji darmowej gotową książeczkę możemy opublikować w biblioteczce storybird, możemy uczynić ja prywatną, link przesłać znajomym.
Aplikacja Storybird może być wykorzystana przez nauczyciela w różny sposób. Można stworzyć pierwsze strony książki i wspólnie dokończyć publikację, można poprosić o wymyślenie podpisów pod wybranymi przez nauczyciela ilustracjami tworzącymi książkę na temat podany przez nauczyciela, można przygotować uczniom książkę, którą przeczytają w domu i napiszą odpowiedzi na pytania nauczyciela. Możliwości jak zwykle jest tyle ile osób korzystających ze Storybird. Uważam, że jest to jedna z ciekawszych aplikacji, którą poznałam ostatnio, ponieważ w pracy z małymi dziećmi potrzebuję prostych, intuicyjnych narzędzi i szybkiego, widzialnego efektu. Storybird mi to zapewnia. Mogę zostać Andersenem.
Przykłady prac wykonanych w aplikacji Storybird przez uczniów Publicznego Gimnazjum w Pielgrzymowicach na lekcje języka niemieckiego:
Kolejna aplikacja, którą poznałam na wspomnianym kursie to Little Birds Tales (dostępna także na iPady).
W tym darmowym programie można do stworzonej książki dodatkowo nagrać swoją narrację, niestety nie można w podpisach używać polskich liter. Aplikacja umożliwia założenie konta nauczycielskiego, dodanie listy uczniów. Wszystkie stworzone przez uczniów książki mamy dzięki temu w jednym miejscu.
Aby przygotować historyjkę można wykorzystać zdjęcia, ale też narysować obrazki w aplikacji - otworzy nam się okno z narzędziem do rysowania podobnym do programu Paint. Dodatkową funkcją jest korzystanie zarówno ze zdjęć, jak też dorysowywanie do nich swoich elementów w programie graficznym tej aplikacji.
Program jest bardzo prosty w obsłudze, przyjazny interfejs sprzyja młodszym uczniom. Link do gotowej książki można wysłać mailem, poprzez embedowanie możliwe jest też umieszczenie dzieła na blogu lub stronie klasy. Program można wykorzystać do różnych celów edukacyjnych i na wielu przedmiotach. Liczy się kreatywność nauczyciela oraz uczniów. Andersenem może być każdy uczeń, i to my, nauczyciele powinniśmy sprawić, by nasi uczniowie w to uwierzyli.
Jolanta Okuniewska jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie i ambasadorem programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów, zaś niniejszy tekst został lekko zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze