Podróże po Mapach Myśli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W jaki więc sposób skutecznie zapamiętywać, uczyć się, a potem sięgać do pamięci po potrzebne nam informacje? Jeśli chcemy uruchomić nasz umysł, skłonić go do przyswojenia dużej ilości informacji i zespolenia ich z wiedzą uprzednio zdobytą, musimy pamiętać o zasadzie angażowania prawej i lewej półkuli mózgu. Pomogą nam w tym Mapy Myśli.(C) Think Global sp. z o.o.

Jesteśmy dzisiaj nieustannie bombardowani informacjami, które docierają do nas z różnych stron i różnymi kanałami. Możemy czasem po prostu pozwolić im, aby przemknęły obok nas. Ale nie zawsze jest to możliwe. Uczniowie i studenci muszą zapamiętywać olbrzymie ilości informacji, choć wielu osobom sprawia to wyraźny kłopot. Połowa z informacji (albo więcej) i tak natychmiast lub chwilę później gdzieś umyka i raczej nie robimy nic, aby temu zapobiec.

Dzieje się tak dlatego, że nasz sposób notowania charakteryzuje najczęściej linearność, posługiwanie się wyłącznie zapisem słownym, według pewnej logicznej struktury, która ma swój wyraźny początek, rozwinięcie i zakończenie. Z badań nad mózgiem wiadomo jednak, że jeśli do nauki czy sposobu notowania włączymy prawą półkulę, pobudzając wyobraźnię, wprowadzając wymiary, kolory, przestrzeń, rytm – wzmagamy wielokrotnie nasze zdolności zapamiętywania i wykorzystujemy pełniej moc naszego umysłu.

(C) Think Global sp. z o.o.

Możemy jednak spróbować lepiej zorganizować przetwarzanie przez nasz umysł informacji. Dzięki Mapom Myśli - niezwykłemu narzędziu służącemu do wspierania uczenia się i przydatnego na każdym poziomie kształcenia (także lifelong learning, czyli edukacji przez całe życie), możemy znacznie skuteczniej radzić sobie z informacjami.

Na rynku wydawniczym pojawiła się właśnie nowa pozycja – „Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się“, autorstwa Agaty Baj. Autorka jest jednym z nielicznych polskich ekspertów specjalizujących się w Mapach Myśli, pasjonatką nowoczesnej edukacji, trenerem i pedagogiem. Baj wykorzystywała tę metodę już podczas swoich studiów, a obecnie prowadzi zajęcia ze studentami pedagogiki ucząc ich, w jaki sposób mogą rysować i opisywać swoje myśli oraz po co w ogóle powinni to robić. Podsumowując wieloletnie doświadczenia, zebrała w tym e-booku unikalny zestaw materiałów, omówionych w ujęciu praktycznym i z nastawieniem na jak największą użyteczność dla korzystających z Map Myśli.

Na konkretnych przykładach z własnej „mapoteki“ autorka pokazuje, w jaki sposób budować Mapę Myśli, aby dokonać selekcji informacji, wybrać te, które należy zapamiętać. Pokazuje zestaw popularnych błędów oraz podpowiada, jak należy ich unikać. Wyjaśnia, w jaki sposób można „rozebrać“ trudny tekst naukowy, z jakimi często mamy do czynienia w podręcznikach akademickich i szkolnych oraz przełożyć go na zapis łatwo przyswajalny dla mózgu.

Okładka e-publikacji Mapy myśli. Poradnik dla osób uczących sięZ całą pewnością ten poradnik okaże się pomocny wszystkim osobom uczącym się, w szkole, na studiach oraz kursach doszkalających. Będzie również doskonałym narzędziem dla nauczycieli, z pomocą którego mogą wpływać na lepsze zapamiętywanie treści przez swoich uczniów i studentów.

Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się. Agata Baj. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-06-4; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia. Dostępna także wersja demo.

Format ePUB czytany jest przez urządzenia mobine z systemami iOS i Android oraz komputery z przeglądarką Firefox i zainstalowanym do niej dodatkiem EPUBREADER.

Publikacja dostępna jest wyłącznie w Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!

(C) Think Global sp. z o.o.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie