W społeczeństwie informacyjnym kluczową umiejętnością, potrzebną na co dzień i uczniom i nauczycielom, jest wyszukiwanie w sieci informacji, jej weryfikacja oraz przetwarzanie w wiedzę. Rozwijanie tej umiejętności powinno być elementem programów nauczania na wszystkich etapach kształcenia. Metodą, która może tu przynosić pozytywne rezultaty, jest WebQuest i właśnie teraz warto z nią się bliżej zaznajomić.
O WebQuestach (WQ) wielu nauczycieli z całą pewnością już słyszało. Choć od czasu jej wynalezienia (1995) mijają już blisko dwie dekady, wciąż jest to narzędzie, którym nie wszyscy nauczyciele potrafią biegle się posługiwać. A przecież świat, w którym żyjemy produkuje nadmiar informacji (lub wręcz szum informacyjny) - uczniowie muszą nauczyć się sprawnie poruszać w takiej przestrzeni informacyjnej. WQ jest jedną z metod pracy, która pozwala na efektywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym.
Za szerokim wykorzystaniem tej metody na wszystkich przedmiotach szkolnych (a nie tylko na informatyce!) przemawia wiele argumentów. Jak zauważa Sabina Furgoł, ekspertka od WQ z katowickiego METIS:
- Mają formę grupowej aktywności, ale mogą także być wykorzystywane do indywidualnych poszukiwań w nauczaniu na odległość, w systemie kształcenia nieformalnego i uczenia się przez całe życie (w kształceniu ustawicznym).
- Są efektywniejsze w nauczaniu od tradycyjnych metod, ponieważ zawierają wiele czynników motywujących do uczenia się m.in. poprzez możliwość wcielania się przez uczących w różne role (np. naukowców, detektywów, reporterów), możliwość kontaktowania się z wybitnymi osobowościami świata nauki, sztuki i polityki poprzez e-maile lub organizowane telekonferencje, możliwość uczestnictwa w zainscenizowanych sytuacjach według zaproponowanych scenariuszy lub tworzenia własnych prezentacji multimedialnych zamieszczanych na stronach internetowych.
- Są efektywne w nauczaniu, ponieważ w różnorodny sposób stymulują umysł i aktywizują takie umiejętności myślowe jak: porównywanie, klasyfikowanie, indukowanie, dedukowanie, analizowanie błędów, konstruowanie argumentów, abstrahowanie i analizowanie poglądów.
- Rozwijają wyobraźnię i twórczość uczących się.
Dla nauczycieli zainteresowanych wykorzystaniem tej metody w nauczaniu przedmiotowym warto polecić e-poradnik „Metoda Webquest“ autorstwa Sabiny Furgoł i Lechosława Hojnackiego. Poradnik jest próbą kompleksowego opisania metody wraz z praktycznymi poradami i odniesieniami, które mogą pomóc w jej popularyzacji w obszarze edukacji, tak szkolnej, jak i pozaszkolnej czy ustawicznej. Na bazie osobistych doświadczeń autorów w pracy z WQ, pokazuje, w jaki sposób metoda ta może być osadzona w praktyce szkolnej, pokazuje cele i zasady konstrukcji WQ, dobre i złe praktyki, przykłady z Polski i zagranicy.
Publikacja jest zarazem próbą odpowiedzi na rosnące zainteresowanie polskich nauczycieli metodą WebQuest. Nauczyciele poszukują nowych metod pracy, które są dla uczniów atrakcyjne, pozwalają wykorzystać ich zainteresowania internetem i urządzeniami cyfrowymi, a także motywują ich do poszukiwania, myślenia i działania. Na to pozwalają właśnie WebQuesty.
Metoda WebQuest. Poradnik dla nauczyciela. Sabina Furgoł, Lechosław Hojnacki. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-00-2; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia. Dostępna także wersja demo.
Format ePUB czytany jest przez urządzenia mobine z systemami iOS i Android oraz komputery z przeglądarką Firefox i zainstalowanym do niej dodatkiem EPUBREADER.
Publikacja dostępna jest wyłącznie w Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)