Wyrazy ukryte w chmurach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bawić się słowami lubi każdy: mały, średni i duży – dzieci oraz dorośli. Wszyscy lubimy układać wyrazy z liter, wymyślać całkiem nowe słowa, przestawiać litery, eksperymentować. Dlatego ciągle wielką popularnością cieszą się takie gry planszowe, jak scrabble, remik słowny, czy też literaki na kurniku.(CC-BY-SA) Marta Florkiewicz-Borkowska

W szkole także ciągle poznajemy nowe słowa, wyrazy, pojęcia, daty, wyrażenia, różne części mowy, nazwiska, definicje, liczby, działania….. Nauczyciele stosują różne techniki i metody, aby zaciekawić uczniów i zmotywować ich do aktywności. Wśród nich jest mnóstwo zabaw słownych, wykreślanek, krzyżówek, łańcuszków słownych... Moje wspomnienia szkolne także dotyczą między innymi zabaw związanych z wyrazami. Dzięki nim moja lekcja angielskiego w liceum była bardzo dynamiczna, zróżnicowana i nieprzewidywalna. Pamiętam, jak dziś szybkie wejście nauczyciela do klasy, błyskawiczny podział na 3-4 osobowe grupki (za każdym razem inne) i zawsze jakieś inne zadanie do wykonania w stylu:

- w ciągu 5 minut napiszcie, jak najwięcej słów zaczynających się na określoną literę,
- wciągu 3 minut napiszcie, jak najwięcej czasowników zaczynających się na określoną literę,
- w ciągu 6 minut napiszcie, jak najwięcej wyrazów 4-literowych i wiele innych tego typu; wersji może być wiele...

Te aktywności wywoływały wiele emocji w klasie, mózgi nasze cały czas parowały i wszyscy byliśmy zaangażowani . Pamiętam to do dziś i wspominam z uśmiechem.

Dzięki nowoczesnym technologiom możemy jeszcze bardziej pofantazjować i to nie tylko na językach obcych. Możemy ukryć nasze słowa, pojęcia, daty, definicje, liczby w chmurach, tworząc tak zwane chmury wyrazowe, które także staną się punktem wyjścia do różnych ćwiczeń aktywizujących.

Dlaczego akurat chmury wyrazowe? Ponieważ są atrakcyjne, piękne i zabawne. To dużo więcej niż lista słów, czy też graficzne ich uporządkowanie. Niosą wiele informacji, wyzwalają kreatywność, pobudzają wyobraźnię, inspirują oraz uczą krytycznego myślenia. Uatrakcyjniają lekcje, a nudne do tej pory zadania zaczynają sprawiać frajdę.

Moi uczniowie tworzą swoje chmury na różne tematy, ostatnio dziewczyny tworzyły chmury dotyczące cech charakteru i wyglądu zewnętrznego. Ćwiczenie polegało na utrwaleniu nowopoznanych przymiotników w języku niemieckim z wyróżnieniem tych, które najbardziej pasują do danej osoby. Opcja wyboru kształtów pozwoliła im jeszcze bardziej utożsamić się z utworzonymi chmurkami, dzięki czemu ja, jako nauczyciel mogłam jeszcze więcej się o nich dowiedzieć. W ten sposób uczniowie wyrażają siebie, przekazują nam pewne informacje o sobie, czują się ważni. Takie chmurki mogą tworzyć na różne tematy, z każdego przedmiotu…

A nauczyciel? Nauczyciel natomiast może tworzyć chmury, które mogą być zestawieniem głównych pojęć z lekcji, najważniejszych dat, różnych liczb, mogą być wizualną prezentacją tekstu… Można je wykorzystać, jako rozgrzewkę zaraz na początku zajęć lub jako powtórzenie wiadomości z lekcji poprzedniej, mogą być podsumowaniem lekcji lub krótkim przerywnikiem w jej trakcie. Ja stosuję je często, zainspirowana moim nauczycielem, do pracy grupowej polegającej na wyszukiwaniu np. antonimów, układaniu zdań z wyrazów w chmurze, łączeniu w pary, grupowaniu ze względu na rodzajniki, układaniu własnych historyjek.

Młodsi uczniowie na pewno chętnie będą wyszukiwać tylko czasowniki lub rzeczowniki, układać wyrazy w kolejności alfabetycznej, czy też tworzyć własne bajki. Na historii uczniowie chętnie uporządkują daty lub fakty w porządku chronologicznym, dopasują daty do haseł, na matematyce wyszukają liczby pierwsze albo podzielne przez trzy i pewnie jeszcze jest cały wór pomysłów, na które ja jeszcze nie wpadłam...

Generatory, które służą do tworzenia chmur wyrazowych są przyjazne, proste i łatwe w użyciu, a przede wszystkim są bezpłatne. Proces ich tworzenia nie zajmuje wiele czasu. Z powodzeniem można je stosować na każdym etapie edukacji, zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Chmury wyrazowe można opublikować lub zapisać na wiele innych sposobów: wydrukować, wkleić kod źródłowy na bloga lub stronę internetową, zapisać jako obraz lub przesłać pocztą elektroniczną.

Jeśli mamy możliwość pracowania z uczniami w pracowni informatycznej, można połączyć wspólne tworzenie dokumentu z tworzeniem chmury wyrazowej – uczniowie pracują wspólnie np. w programie Etherpad czy też Piratepad i każdy po przecinku wpisuje swoje ulubione kolory, potem kopiujemy cały tekst i wklejamy do generatora chmury, który świetnie wyróżni nam kolor najbardziej lubiany przez uczniów. Warto spróbować!

Zachęcam do eksperymentowania z tymi narzędziami web 2.0 i dzielenia się doświadczeniami, czy też pomysłami na ich wykorzystanie, a także do chwalenia się własnymi utworzonymi chmurkami.

Generatory chmur do wyboru do koloru: Wordle, Tagxedo, Tagul, TagCrowd, WordSift, ImageChef, WordItOut.

Aplikacje te mają różne funkcje, ustawienia oraz możliwości edycji (limity słów, czcionki, wielkości, kształty). Proponuję przetestować i wybrać swoich faworytów.

Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Prowadzi własny blog DeutschFun. Pierwotny artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrówlicencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie