Spróbuj WebQuestu na swoich zajęciach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie spędzają coraz więcej czasu w internecie, ale można postawić pytanie, czy z tej bytności w sieci wychodzi jakaś korzyść edukacyjna. Czy jest to czas spędzany na pogawędkach i grach, czy może wykorzystują sieć coraz szerzej także dla edukacji? Jak sprawić, żeby uczniowie podróżując po internecie, doskonalili swoje kompetencje i pogłębiali wiedzę? Z pomocą przychodzi znana już od wielu lat, lecz zbyt często nie stosowana metoda WebQuest, o której będzie można się dowiedzieć więcej z bloga jej poświęconego: www.webquesty.pl.fot. Fotolia.com

Dziś jest 11 listopada, Święto Niepodległości. Doskonały temat do projektu uczniowskiego z wykorzystaniem WebQuestu. Zamiast uczestnictwa w nudnych pompatycznych apelach młodzież może przygotować się do tych obchodów i samodzielnie zrealizować zadania wyszukując odpowiednie materiały w sieci i na własny sposób interpretując znaczenie patriotyzmu. Przykładem takiego działania może być WebQuest Patriotyzm - jego autorką jest Agnieszka Sas z Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie. Został on przygotowany do wykorzystania przez nauczycieli historii i języka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej, ale bez problemu możemy stworzyć jego modyfikacje dla innych poziomów kształcenia.

Ale w serwisie znajdziemy więcej przykładów WebQuestów – na matematykę, fizykę, język polski, a wkrótce także i inne przedmioty. Bardzo dobrze sprawdza się w obszarach interdyscyplinarnych i wielokulturowych, które wymagają zastosowania wiedzy z wielu dziedzin. Jest to bowiem doskonała metoda kształcenia, która z powodzeniem może być wykorzystana na każdym poziomie kształcenia i na wszystkich zajęciach szkolnych.

WebQuest według jego twórców jest aktywnością zorientowaną na dociekanie i poszerzanie wiedzy, przy czym większość lub całość informacji uzyskanych przez uczących się pochodzi z Internetu, co zapewnia uczniom bieżący kontakt z zasobami informacyjnymi. Każdy z nich staje się wyzwaniem dla uczniów, które umożliwia sprawdzenie ich wiedzy i umiejętności w praktyce. Ich wykorzystanie w nauczaniu ma wiele zalet – wydajnie wykorzystują czas ucznia, sprzyjają rozwojowi umiejętności wyszukiwania informacji, ich analizy, syntezy i oceny. Co ważne, stwarzają również możliwość pracy zespołowej, rozwijając umiejętności komunikacji, zarządzania czasem, twórczego i krytycznego myślenia.

W serwisie www.webquesty.pl będą zamieszczane przykłady ciekawych WebQuestów oraz ich rezultaty. Będzie można się przekonać o tym, że młodzież łatwo przechodzi od informacji znalezionej podczas zadań w sieci do czynów w swoich społecznościach lokalnych i że metoda ta nie tylko skutecznie rozwija kompetencje cyfrowe, ale także pogłębia kompetencje społeczne.

Na stronie znajdziemy także odnośniki do zasobów polskich WebQuestów. Jak się okazuję, jest już ich całkiem sporo, a niektórzy nasi specjaliści szkolą i nauczają tą metodą już od wielu lat.

Wszystkim osobom zainteresowanym i początkującym w pracy z uczniami tą metodą proponujemy lekturę e-poradnika Metoda Webquest, autorstwa Sabiny Furgoł i Lechosława Hojnackiego. Krok po kroku można z niego dowiedzieć się, w jaki sposób zaprojektować WebQuest i wyzwolić kreatywność w uczniach. Warto spróbować!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie