Spróbuj WebQuestu na swoich zajęciach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie spędzają coraz więcej czasu w internecie, ale można postawić pytanie, czy z tej bytności w sieci wychodzi jakaś korzyść edukacyjna. Czy jest to czas spędzany na pogawędkach i grach, czy może wykorzystują sieć coraz szerzej także dla edukacji? Jak sprawić, żeby uczniowie podróżując po internecie, doskonalili swoje kompetencje i pogłębiali wiedzę? Z pomocą przychodzi znana już od wielu lat, lecz zbyt często nie stosowana metoda WebQuest, o której będzie można się dowiedzieć więcej z bloga jej poświęconego: www.webquesty.pl.fot. Fotolia.com

Dziś jest 11 listopada, Święto Niepodległości. Doskonały temat do projektu uczniowskiego z wykorzystaniem WebQuestu. Zamiast uczestnictwa w nudnych pompatycznych apelach młodzież może przygotować się do tych obchodów i samodzielnie zrealizować zadania wyszukując odpowiednie materiały w sieci i na własny sposób interpretując znaczenie patriotyzmu. Przykładem takiego działania może być WebQuest Patriotyzm - jego autorką jest Agnieszka Sas z Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie. Został on przygotowany do wykorzystania przez nauczycieli historii i języka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej, ale bez problemu możemy stworzyć jego modyfikacje dla innych poziomów kształcenia.

Ale w serwisie znajdziemy więcej przykładów WebQuestów – na matematykę, fizykę, język polski, a wkrótce także i inne przedmioty. Bardzo dobrze sprawdza się w obszarach interdyscyplinarnych i wielokulturowych, które wymagają zastosowania wiedzy z wielu dziedzin. Jest to bowiem doskonała metoda kształcenia, która z powodzeniem może być wykorzystana na każdym poziomie kształcenia i na wszystkich zajęciach szkolnych.

WebQuest według jego twórców jest aktywnością zorientowaną na dociekanie i poszerzanie wiedzy, przy czym większość lub całość informacji uzyskanych przez uczących się pochodzi z Internetu, co zapewnia uczniom bieżący kontakt z zasobami informacyjnymi. Każdy z nich staje się wyzwaniem dla uczniów, które umożliwia sprawdzenie ich wiedzy i umiejętności w praktyce. Ich wykorzystanie w nauczaniu ma wiele zalet – wydajnie wykorzystują czas ucznia, sprzyjają rozwojowi umiejętności wyszukiwania informacji, ich analizy, syntezy i oceny. Co ważne, stwarzają również możliwość pracy zespołowej, rozwijając umiejętności komunikacji, zarządzania czasem, twórczego i krytycznego myślenia.

W serwisie www.webquesty.pl będą zamieszczane przykłady ciekawych WebQuestów oraz ich rezultaty. Będzie można się przekonać o tym, że młodzież łatwo przechodzi od informacji znalezionej podczas zadań w sieci do czynów w swoich społecznościach lokalnych i że metoda ta nie tylko skutecznie rozwija kompetencje cyfrowe, ale także pogłębia kompetencje społeczne.

Na stronie znajdziemy także odnośniki do zasobów polskich WebQuestów. Jak się okazuję, jest już ich całkiem sporo, a niektórzy nasi specjaliści szkolą i nauczają tą metodą już od wielu lat.

Wszystkim osobom zainteresowanym i początkującym w pracy z uczniami tą metodą proponujemy lekturę e-poradnika Metoda Webquest, autorstwa Sabiny Furgoł i Lechosława Hojnackiego. Krok po kroku można z niego dowiedzieć się, w jaki sposób zaprojektować WebQuest i wyzwolić kreatywność w uczniach. Warto spróbować!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie