Twoi uczniowie lubią komiksy? Spróbuj zatem wykorzystać je na zajęciach. Komiksy używane są w edukacji (szkolnej i nieformalnej) od dawna. Jeszcze przed drugą wojną światową wykorzystywano je na przykład do tworzenia historyjek edukacyjnych w ramach Szkolnych Kas Oszczędności. Wizualne ujęcie myśli, dźwięków, akcji, treści merytorycznych, zamieni lekcję w zajęcia, które na długo zapadną w pamięci uczniów.
„Kiedy pierwszy raz zaproponowałam uczniom tworzenie własnych komiksów, wydawało mi się, że muszę ich dodatkowo zmotywować. Zorganizowaliśmy konkurs na najciekwszy komiks dotyczący życia szkoły(...) [Uczniowie] prace nad komiksami wykonywali pod opieką nauczyciela(...), dostali wsparcie teoretyczne(...), dowiedzieli się, jak tworzyć komiks od strony technicznej(...). Prace uczniów przeszły nasze oczekiwania. Celnie przedstwiały rzeczywistość szkolną, były dowcipne i interesujące. A przy tworzeniu komiksów uczyli się nie tylko uczniowie, zdobywałam doświadczenie i ja“ – napisała w 2008 r. Dorota Janczak, nauczyciel konsultant z Ośrodka Wspierania Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Od tamtego czasu zmieniło się wiele narzędzi. Uczniowie i nauczyciele dostali możliwość korzystania w wielu różnych serwisów do tworzenia komiksów, płatnych i bezpłatnych, na komputerach i na urządzeniach mobilnych. Sprawdzone przez Superbelfrów są na przykład dostępne w internecie: MakeBeliefsComix, Pixton, Write Comics, ToonDoo.
W niektórych szkołach komiksy zagościły na dobre. Na przykład Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej w Opolu wykorzystuje komiksy na zajęciach różnych przedmiotów. Przykładowo uczniowie tworzą komiksy na lekcjach historii pod kierunkiem swojego nauczyciela, Bartka Janickiego, który jest również autorem świetnej prezentacji o komiksach w Prezi:
W szkole TAK eksperymentuje się również z komiksem. Świetnym przykładem takiego eksperymentu jest foniks, czyli ożywiony komiks. Jak się okazuje, tworzenie foniksów może być niezwykle angażującą formą edukacji. A przy tym jest to proces na tyle nieskomplikowany, że uczniowie mogą samodzielnie pracować nad komiksem i są bardzo zmotywowani do pracy. Gotowi na foniks? Oto świetny (doskonały!) przykład – Mumiaaaa, czyli foniks historyczny:
Produkcja: Zespół Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej. Wydawnictwu Arkady należą się podziękowania za udzielenie zgody na wykorzystanie komiksu pt. "Mumia. Przygoda w muzeum" w projekcie uczniów TAK. Film można rozpowszechniać na licencji CC-BY-SA.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).