Uczymy się tworzyć mapy myśli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mapy Myśli są świetnym narzędziem wspierającym uczenie się osób w każdym wieku. Można je z powodzeniem stosować w edukacji w przedszkolu, w klasach I-III, fantastyczne mapy myśli tworzą uczniowie starszych klas szkół podstawowych, pomagają zapamiętywać i porządkować informacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, wreszcie – jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi wspomagających uczenie się studentów. Chcesz skorzystać? Nauczymy cię, jak tworzyć Mapy Myśli.fot. Agata Baj - www.mapymysli.pl

Aby zachęcić polskich nauczycieli oraz uczniów do szerszego wykorzystania tego narzędzia, uruchomiliśmy wspólnie z Agatą Baj, jednym z polskich ekspertów specjalizujących się w Mapach Myśli, pasjonatką nowoczesnej edukacji, trenerem i pedagogiem, blog poświęcony tej technice uczenia się. Pod adresem www.mapymysli.edu.pl znaleźć można blogowy tutorial dla osób chcących poprawić skuteczność zapamiętywania. W kolejnych odcinkach omawiamy różne aspekty Map Myśli, zwracając uwagę na błędy, niuanse, pokazując w jaki sposób możemy podchodzić do różnych zagadnień, jak różne mapy tworzyć i dla jak różnych typów osobowości czy celów.

Celem rysowania map myśli nie jest oczywiście jedynie ćwiczenie umiejętności zapisywania i rysowania kolorowych diagramów. Ważniejsze jest to, że „uczymy się rysować relacje i zależności bezpośrednio w naszym mózgu. Tworząc mapę myśli odkrywamy sens i znaczenie zagadnienia, którym się zajmujemy“ – zauważa Agata Baj, , która stosuje mapy myśli na co dzień w edukacji młodzieży i dorosłych. „W ten sposób, gdy już stworzymy mapę myśli, nie musimy się uczyć - już wszystko wiemy o danym zagadnieniu. Kolorowanie mapy pomaga w zapamiętaniu wydobytych z tekstu relacji.“

Gdyby chcieli się Państwo podzielić swoimi refleksjami i doświadczeniami z wykorzystania Map Myśli na różnych etapach kształcenia - proszę pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub w komentarzach na blogu.

Uwaga, polecamy także e-booka „Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się“, autorstwa Agaty Baj. Autorka wykorzystywała tę metodę już podczas swoich studiów, a obecnie prowadzi zajęcia ze studentami pedagogiki ucząc ich, w jaki sposób mogą rysować i opisywać swoje myśli oraz po co w ogóle powinni to robić. Podsumowując wieloletnie doświadczenia, zebrała w tym e-booku unikalny zestaw materiałów, omówionych w ujęciu praktycznym i z nastawieniem na jak największą użyteczność dla korzystających z Map Myśli.

Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się. Agata Baj. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-06-4; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie