Film jest niewątpliwie jedną z najczęściej wykorzystywanych form edukacyjnych. Był, jest lub będzie podstawowym nośnikiem treści merytorycznych małych (np. RoZoom na Kulturę), dużych (np. Mapa Przemian) i ogromnych projektów (np. Khan Academy) edukacyjnych. Lubią go uczniowie ponieważ daje im wielką swobodę ekspresji, coś, czego dość rzadko doświadczają na samych zajęciach. Warto zadać im projekt, którego rezultatem będzie film związany z tematem zajęć. Mamy co najmniej setki dowodów na to, że potrafią stworzyć filmowe perełki.
Film można z powodzeniem stosować na wszystkich zajęciach na każdym poziomie kształcenia. Im starszy uczeń, tym więcej możemy wymagać. Warto spróbować w każdej klasie.
Możemy uczniom pozostawić swobodę działania, ale lepiej chyba najpierw omówić kilka szczegółów. Jak przygotować się do kręcenia filmu? Dlaczego warto przed włączeniem kamery napisać choćby krótki scenariusz i co powinien on zawierać? Jaki film planujemy – dokumentalny, fabularny? Jak długi? Poważny czy mniej poważny. Od czegoś trzeba zacząć. Poniższa prezentacja może okazać się przydatna w pierwszym etapie prac nad filmem.
Prezitacja została przygotowana przez Urszulę Sławiec w ramach projektu RoZoom na kulturę, którego organizatorem jest Fundacja Think! Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, zaś działanie prowadzone jest w ramach programu Fundacji Orange. Licencja Creative Commons – Uznanie Autorstwa.
Więcej informacji o projekcie na stronie www.kamerakultura.pl.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).