O komiksach na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ekranizacje komiksów przyciągają wielu młodych ludzi do kin. Sam tylko „Mroczny rycerz“ opowiadający historię o Batmanie zarobił na świecie już ponad miliard dolarów. Czytelnictwo komiksów raczej nie rośnie, ale coraz popularniejsze wśród młodzieży stają się e-komiksy. Skoro tak, spróbujmy to wykorzystać w szkole - możemy być pozytywnie zaskoczeni rezultatami.© Edunews.pl

Komiks może być świetnym narzędziem wspierającym edukację szkolną. Może być z powodzeniem wykorzystany na większości przedmiotów szkolnych, w tym szczególnie na historii, WOS, języku polskim i językach obcych - podstawa programowa sprzyja wykorzystaniu komiksów w procesie dydaktycznym. Gdy mówimy o kształceniu u uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania, wykorzystania informacji z różnych źródeł, gdy chcemy kształcić z poszanowaniem innych kultur, omawiać różne wydarzenia historyczne kraju i małej ojczyzny – możemy posiłkować się zarówno dostępnymi wydawnictwami komiksowymi, jak i tworzyć własne komiksy z uczniami.

Komiks jest elementem naszej współczesnej kultury, można zatem na różne sposoby korzystać z tej formy wydawniczej i nie powinniśmy traktować go jako („marnego“) substytutu książki. Choćby dlatego, że w przypadku wielu komiksów zrozumienie wydarzeń w nim przedstawionych będzie wymagało także pracy z innymi źródłami.

O tym, jak wykorzystać komiks na lekcjach dyskutowaliśmy podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“. Swoim doświadczeniem podzielił się z nami Bartłomiej Janicki, nauczyciel z Gimnazjum TAK im. Ireny Sendlerowej w Opolu. Na swoich zajęciach chętnie korzysta z uczniami z komiksów. Zapraszamy na wystąpienie:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie