Filmiki edukacyjne – zrób to sam/a

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Film jako narzędzie edukacyjne był jeszcze do niedawna był ceniony wtedy, gdy omawiał dany temat w sposób całościowy, pokazując szerszy wymiar problemu. Wynalezienie YouTube jako uniwersalnej platformy filmów tworzonych przez internautów zmieniło zdecydowanie podejście do filmu – zaczęto wykorzystywać na szerszą skalę krótkie, kilkuminutowe albo wręcz kilkudziesięciosekundowe materiały filmowe. Warto samemu tworzyć takie filmiki – to świetna forma przekazu edukacyjnego.© Edunews.pl

Zaletę krótkich filmów omawiających konkretne zagadnienia z programu nauczania dostrzegł Salman Khan i użył tej metody edukacji filmowej jako fundamentu swojej Akademii, wzbogacając je dodatkowo całym zestawem narzędzi wspierających uczenie. Mając w konkretnym filmie wyjaśnienie zagadnienia krok po kroku, uczeń może wielokrotnie wracać do danego tematu, jeśli nie zrozumiał czegoś do końca. Obejrzy kilkuminutowy film tyle razy, aż zrozumie. To największa wartość tego narzędzia.

Współczesny nauczycieli ma do dyspozycji cały wachlarz możliwości pracy z materiałem filmowym. Może w każdej chwili samemu lub ze swoimi uczniami przygotować filmiki dydaktyczne, które potem mogą mieć wielorakie zastosowanie – do powtarzania materiału, do pracy z uczniami mającymi problemy z danym tematem (albo z tym, który opuścił lekcje z powodu choroby), czy jako materiał wprowadzający do tematu, oglądany w domu. O tym, co można zrobić w szkole z pomocą filmików, opowiadała podczas konferencji „INSPIRACJE – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“ Katarzyna Gorzędowska, nauczycielka matematyki z Anglojęzycznej Szkoły Podstawowej w Łodzi i członkini grupy Superbelfrów:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie