Duolingo, czyli wirtualne klasy w nauce języka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli jesteś nauczycielem języka obcego, to możesz już tworzyć własne, wirtualne klasy w Duolingo, jednej z najpopularniejszych platform językowych na świecie. Dzięki temu możesz śledzić postępy swoich uczniów, których do nauki dopingują zbierane punkty i kolejne “Lingoty” (lokalna duolingowa waluta).fot. Marcin Zaród

[red: to jest artykuł z 2015 roku - aplikacja mocno się zmieniła od tego czasu]

Obecnie z Duolingo korzysta ponad 50 milionów osób, uczących się takich języków jak angielski, hiszpański, niemiecki, włoski, duński, francuski, szwedzki. Platforma jest dostępna jako serwis www pod adresem duolingo.com albo appka na urządzenia mobilne (darmowa wersja do pobrania na Androida, iOS lub Windows Phone), dzięki czemu Duolingo umożliwia coraz popularniejszą obecnie naukę w trybie „Anytime, Anywhere” (w dowolnej chwili, w dowolnym miejscu). Wersja z wyjściowym językiem polskim jest dostępna dla uczących się angielskiego, natomiast pozostałe języki są dostępne w wersji „język obcy – język angielski”.

Zaletą dla nauczyciela jest to, że platforma jest wolna od reklam, całkowicie darmowa oraz nie wymaga tworzenia przez nauczyciela własnych ćwiczeń – wystarczy tylko założyć konto i zaprosić uczniów do utworzonej przez siebie wirtualnej “klasy”. W dodatku nie trzeba nic “zadawać” ani sprawdzać – uczeń przerabia poszczególne zagadnienia we własnym tempie (świetna personalizacja nauczania) i na bieżąco uzyskuje informację zwrotną o udzielanych odpowiedziach. Rola nauczyciela ogranicza się do śledzenia jego postępów, choć w przyszłości planowane są też możliwości przydzielania dodatkowych nagród szczególnie wyróżniającym się uczniom. Kolejnymi plusami platformy, które jednocześnie stanowią zapewne o jej popularności, jest duża różnorodność ćwiczeń oraz zastosowanie systemu punktów i nagród, czyli gamifikacji. Co więcej, wszystkie poziomy i opcje platformy dostępne są za darmo, bez konieczności dokonywania zakupów w trakcie nauki.

Co ciekawe, uczniowie mogą korzystać z platformy na własnych urządzeniach, korzystając z dostępu do internetu u siebie w domu lub na urządzeniu mobilnym, dlatego zastosowanie Duolingo możliwe jest także w klasach i szkołach, które mają problemy z wyposażeniem w sprzęt. W końcu nie każdy nauczyciel dysponuje w klasie kompletem tabletów dla każdego ucznia oraz ma dostęp do wi-fi.

Z drugiej strony, jeśli w Waszych szkołach istnieje możliwość skorzystania z komputerów lub tabletów z dostępem do internetu podczas lekcji, to warto dodać, że dzięki dodanej niedawno funkcji tworzenia klas Duolingo doskonale nadaje się do wykorzystania w modelu tzw. “blended learning”, czyli edukacji hybrydowej, w której uczenie z wykorzystaniem urządzeń cyfrowych jest połączone z tradycyjnym kontaktem ucznia z nauczycielem. Jedną z form pracy w tym modelu jest tzw. rotacja stanowisk, polegająca na tym, że klasę dzieli się np. na trzy grupy, z których jedna przez 15 minut pracuje na platformie, druga pracuje w grupie opracowując wspólnie zadane zagadnienie, często z wykorzystaniem dostępu do komputera, a trzecia grupa pracuje z nauczycielem.

fot. Marcin ZaródFot.1. Widok konsoli nauczyciela z możliwością sortowania wg klas

Jak zaprosić uczniów, którzy nie korzystali jeszcze z Duolingo?

Utwórz konto, korzystając z opcji na stronie dashboard.duolingo.com. Obecnie konto z funkcjami dla nauczyciela obsługiwane jest wyłącznie w języku angielskim. Kliknij przycisk “Zaproś więcej uczniów” (lub w angielskiej wersji “Invite more students”). Na ekranie pojawi się okno, w którym należy wpisać nazwę tworzonej klasy (w wersji angielskiej to pole z napisem “Section”), a następnie kliknąć “Uzyskaj link do zaproszenia” (angielska wersja “Get invite link”). Link z zaproszeniem zostanie automatycznie skopiowany do schowka, skąd można go wkleić do treści emaila, którego możesz wysłać uczniom. Uczeń, który otrzyma link, po kliknięciu go zostanie poproszony o dane do rejestracji i będzie mógł utworzyć konto, dołączając od razu do utworzonej przez Ciebie klasy.

Jak dodać do utworzonej klasy uczniów posiadających już konto?

Uczeń po zalogowaniu w Duolingo (pod adresem duolingo.com) powinien wejść do działu “Ustawienia”, a następnie kliknąć opcję “Udostępnianie postępów”. W oknie, które pojawi się na ekranie, powinien podać adres email nauczyciela oraz nazwę utworzonej przez tego nauczyciela klasy, do której chce dołączyć.


Fot. 2. Widok ekranu udostępniania postępów

Duolingo z punktu widzenia ucznia

Materiał do nauki podzielono na krótkie „lekcje”, poświęcone wybranemu zagadnieniu. Są na przykład lekcje wprowadzające słownictwo związane z rodziną, zwierzętami, zawodami, ale i lekcje poświęcone gramatyce – na przykład czasom teraźniejszym lub przeszłym. Po założeniu konta uczeń może rozpocząć od „zera”, czyli od podstawowych lekcji, albo podejść do testu pozycjonującego jego wiedzę, po którym może kontynuować lekcje dostosowane do jego poziomu. Podobnie jak święcąca tryumfy Akademia Khana, Duolingo wykorzystuje gamifikację, aby jeszcze bardziej dopingować użytkowników do regularnej nauki. Za każdą przerobioną lekcję uczeń otrzymuje punkty, a za szczególnie udaną realizację ćwiczenia może zdobyć tzw. „lingota”, czyli duolingową walutę, za którą w wewnętrznym duolingowym “sklepie” można dokupić dodatkowe “życia” albo zabawny ubiór dla swojej postaci. Platforma posiada mechanizm mobilizujący do nauki – uczeń może założyć sobie, jakie postępy chce czynić w skali tygodnia lub nawet codziennie, a także ustawić system powiadomień, dzięki czemu będzie otrzymywał emaile z przypomnieniem o tym, że powinien zrobić kolejną lekcję. Funkcję powiadomień docenią zapewne użytkownicy, którym często zdarza się zapominać o regularności nauki.

fot. Marcin Zaród
Fot. 3. Dostępne lekcje

Dostępne rodzaje ćwiczeń

Podczas jednej lekcji uczeń może być poproszony o:

  • przetłumaczenie zwrotu lub zdania przez zapisanie go na ekranie,
  • przetłumaczenie zwrotu lub zdania przez lub wskazanie po kolei płytek z poszczególnymi słowami,
  • powtórzenie do mikrofonu zwrotu lub zdania odtworzonego przez aplikację,
  • zapisanie na ekranie usłyszanego zwrotu lub zdania,
  • wybranie z dostępnych opcji zwrotu lub zdania będącego odpowiednikiem zwrotu lub zdania w języku obcym.

Co nas czeka w przyszłości?

Możliwości konsoli nauczyciela zapewne będą rozszerzane o możliwości wizualizacji danych o postępach uczniów. Twórcy platformy Duolingo pracują także nad stworzeniem własnego systemu certyfikacji umiejętności językowych. W sklepie Google Play możemy pobrać darmową aplikację o nazwie Duolingo Test Center, dostępnej co prawda na razie w wersji beta, ale docelowo umożliwiającej uzyskanie spersonalizowanego certyfikatu potwierdzającego poziom znajomości wybranego języka obcego. Kto wie, może już w najbliższej przyszłości do uznawanych na świecie certyfikatów typu First Certificate czy TOEFL dołączy Certyfikat Duolingo?

fot. Marcin Zaród
Fot. 4. Duolingo Test Center

Jeśli Wasi uczniowie nie korzystają jeszcze z Duolingo, to warto ich do tego zachęcić. Do zobaczenia w Duolingo!

Notka o autorze: Marcin Zaród jest anglistą i członkiem grupy Superbelfrzy RP i jednym ze współtwórców tarnowskiej Fabryki Przyszłości. W 2014 zdobył tytuł Nauczyciela Roku. Pracuje w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie. Szkoli nauczycieli i jest ekspertem w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej. Nagrywa filmiki z poradami dla uczniów. Prowadzi fanpage facebook.com/angielskidomatury. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie