Jak w klasie, nierzadko złożonej nawet z trzydziestu osób zadbać o indywidualizację procesu nauczania? Jak uniknąć metod podawczych i zaktywizować uczniów? Jak nauczyć naszych wychowanków, żeby brali odpowiedzialność za własny proces uczenia się, zapewnić im większą autonomię, oraz stopniowo rezygnować z centralnej roli w klasie, żeby służyć wsparciem i konsultacją, gdy tego potrzebują?
Jedną z odpowiedzi na to pytanie może być metoda tzw. odwróconej klasy, która pozwala nauczycielowi przenieść część "wykładową" jeszcze przed lekcję, angażując w jej wykonanie uczniów w czasie pozalekcyjnym, a pozostawiając czas na zajęciach na systematyzację, uzupełnienie i przetworzenie zdobytej wiedzy w praktyczny, atrakcyjny dla wszystkich sposób.
W drugim webinarze Superbelfrzy Nocą, Superbelferki Agnieszka Kubiak i Agnieszka Bilska oraz Marta Florkiewicz-Borkowska (jako moderator) przedstawiły swoje doświadczenia związane ze stosowaniem tej metody, zaprezentowały przydatne narzędzia, oraz dobre praktyki z kraju i ze świata.
Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu webinara, prezentacji, a potem do skorzystania z proponowanych narzędzi TIK:
Prezentacja z webinaru poświęcona odwracaniu klasy
Narzędzia TIK omawiane podczas webinaru:
edTED - platforma z krótkimi filmami z możliwością dodawania quizów wielokrotnego wyboru do rozwiązania po obejrzeniu filmu, prowadzenia dyskusji onlin (interfejs w języku angielskim) - link do przykładowych
Blubbr - filmowy teleturniej online z możliwością dodawania quizów wielokrotnego wyboru do rozwiązania podczas oglądania filmu (interfejs w języku angielskim). Przykładowy quiz.
Inne tego typu narzędzia:
Tworzenie lekcji z gotowych materiałów video:
Samodzielne nagrywanie materiałów video:
- ExplainEverything (tablet)
- Screenr
- Screencast-o-matic
Miejsca z interesującym materiałem filmowym lub gotowe lekcje:
- Khan Academy (w języku polskim)
- Cudaczek
- EkipaOgnia
- Polimaty
- Naukatolubie
- Astrofaza
- To tylko fizyka
- Thinglink
(Źródło: Superbelfrzy RP)