Facebook dla lepszej komunikacji i edukacji

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób w szkole przyzwyczaiło się do niekończących się spotkań i długich dyskusji, chociaż nieraz są one uznawane za „zwyczajną” stratę czasu. Tymczasem zarządzanie szkołą czy zespołami i projektami w szkole przebiegałoby o wiele sprawniej, gdybyśmy nauczyli się efektywnie używać ogólnodostępnych narzędzi komunikacyjnych w sieci. Niestety, często barierą jest tu niska świadomość ich potencjału lub… wiara w mity.

Czas na „kontrowersyjną” opinię. Gdyby jakaś grupa nauczycieli czy rada pedagogiczna, aby poprawić jakość współpracy w szkole, szukałaby idealnego narzędzia do bieżącej komunikacji w sieci, prawdopodobnie Facebook okazałby się najlepszym narzędziem. Łatwość używania, szybkość wymiany i możliwość korzystania z wbudowanych w aplikację narzędzi komunikacyjnych (takich jak np. tworzenie zamkniętych grup dyskusyjnych) pozwalają usprawnić przepływ informacji i wymianę opinii bez straty czasu na spotkania twarzą w twarz (te nie zawsze są konieczne, aby załatwić jakieś sprawy). Nie chodzi mi o uprawianie jakiejś propagandy na rzecz Facebooka – opinia ta oparta jest wyłącznie o doświadczenia własne oraz dyrektorów szkół i nauczycieli z grupy Superbelfrzy (i nie jest wsparta żadnymi płatnymi promocjami).

Napisałem „kontrowersyjna”, gdyż niektórzy nauczyciele podchodzą do Facebooka „jak do jeża”… Uważają, że jest to siedlisko wszelkiego zła i deprawacji młodzieży, która tam traci czas na bezsensowne czaty, zamieszcza głupie zdjęcia i filmy, obrzuca się inwektywami itp. No to trochę tak, jakby winić samochód za to, że inni kierowcy jeżdżą zbyt brawurowo i powodują wypadki. Nie patrzmy się na innych, zadbajmy o to, abyśmy sami używali tego narzędzia efektywnie. To zresztą nie odnosi się tylko do nauczycieli, ale także i do rodziców. Facebook to świetne narzędzie współpracy dla Rady Rodziców w każdej szkole.

Spróbujmy wykorzystać Facebooka do lepszej komunikacji i współpracy nauczycieli w szkole. Czy warto? Jak można to zrobić? O tym opowiedzą już nauczyciele z grupy Superbelfrzy RP: Marcin Zaród z V LO w Tarnowie i Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, którzy prezentowali możliwości i doświadczenia Facebooka na własnych przykładach ze świata edukacji podczas INSPIR@CJI 2015:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie