Facebook dla lepszej komunikacji i edukacji

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele osób w szkole przyzwyczaiło się do niekończących się spotkań i długich dyskusji, chociaż nieraz są one uznawane za „zwyczajną” stratę czasu. Tymczasem zarządzanie szkołą czy zespołami i projektami w szkole przebiegałoby o wiele sprawniej, gdybyśmy nauczyli się efektywnie używać ogólnodostępnych narzędzi komunikacyjnych w sieci. Niestety, często barierą jest tu niska świadomość ich potencjału lub… wiara w mity.

Czas na „kontrowersyjną” opinię. Gdyby jakaś grupa nauczycieli czy rada pedagogiczna, aby poprawić jakość współpracy w szkole, szukałaby idealnego narzędzia do bieżącej komunikacji w sieci, prawdopodobnie Facebook okazałby się najlepszym narzędziem. Łatwość używania, szybkość wymiany i możliwość korzystania z wbudowanych w aplikację narzędzi komunikacyjnych (takich jak np. tworzenie zamkniętych grup dyskusyjnych) pozwalają usprawnić przepływ informacji i wymianę opinii bez straty czasu na spotkania twarzą w twarz (te nie zawsze są konieczne, aby załatwić jakieś sprawy). Nie chodzi mi o uprawianie jakiejś propagandy na rzecz Facebooka – opinia ta oparta jest wyłącznie o doświadczenia własne oraz dyrektorów szkół i nauczycieli z grupy Superbelfrzy (i nie jest wsparta żadnymi płatnymi promocjami).

Napisałem „kontrowersyjna”, gdyż niektórzy nauczyciele podchodzą do Facebooka „jak do jeża”… Uważają, że jest to siedlisko wszelkiego zła i deprawacji młodzieży, która tam traci czas na bezsensowne czaty, zamieszcza głupie zdjęcia i filmy, obrzuca się inwektywami itp. No to trochę tak, jakby winić samochód za to, że inni kierowcy jeżdżą zbyt brawurowo i powodują wypadki. Nie patrzmy się na innych, zadbajmy o to, abyśmy sami używali tego narzędzia efektywnie. To zresztą nie odnosi się tylko do nauczycieli, ale także i do rodziców. Facebook to świetne narzędzie współpracy dla Rady Rodziców w każdej szkole.

Spróbujmy wykorzystać Facebooka do lepszej komunikacji i współpracy nauczycieli w szkole. Czy warto? Jak można to zrobić? O tym opowiedzą już nauczyciele z grupy Superbelfrzy RP: Marcin Zaród z V LO w Tarnowie i Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, którzy prezentowali możliwości i doświadczenia Facebooka na własnych przykładach ze świata edukacji podczas INSPIR@CJI 2015:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...
Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...
Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie