Coraz częściej spotykamy na różnych opakowaniach, ulotkach, plakatach małe kwadraciki z zakodowaną informacją, czyli QR-kody. Do ich rozszyfrowania służą aplikacje w urządzeniach mobilnych. Przypominają kody kreskowe, które znajdują się na sprzedawanych produktach, ale są o wiele „pojemniejsze”. Są to narzędzia bardzo proste i doskonałe do wykorzystania w edukacji.
Dzięki QR-kodom możemy zaszyfrować:
- wiadomość SMS lub e-mail,
- wizytówkę,
- numer telefonu,
- fragment tekstu,
- adres strony www,
- dostęp do sieci WiFi,
- współrzędne geolokacyjne.
QR-kody pojawiają się także w publikacjach i opracowaniach edukacyjnych. Są jednym z prostszych i bardzo wdzięcznym narzędziem edukacyjnym. Dzięki nim lekcja przestaje być nudna i statyczna, a zaczyna być dla dzieci zagadkową podróżą i odkrywaniem.
Jak można wykorzystać kody QR w szkole? Oto kilka pomysłów:
- na plakatach promujących wydarzenie – link do szkolnej strony www,
- na intrygujących ulotkach rozwieszonych np. w szatni, na łazienkowych lustrach z krótkim pytaniem: „Co się w szkole wydarzy 6 marca?” – odpowiedź będzie dostępna po rozkodowaniu QRu,
- obok drzwi klasy lub na ulotce dla rodziców z linkiem do: bloga, który prowadzą uczniowie tej klasy, przedmiotowego bloga lub strony www np. na temat biologii obok wejścia do pracowni, do kanału na YouTube, na którym umieszczone są filmiki o doświadczeniach z chemii albo nagrane przez nauczyciela lekcje (flipped classroom),
- na książkach w bibliotece, QR z linkiem do wersji audio,
- w książkach do muzyki, link do konkretnych utworów np. na YouTube,
- wewnątrz książek, żeby dodać linki do multimediów, map itp.,
- do kodowania pytań w grach terenowych - w szkole i poza nią,
- na koszulce, torbie, kubku - z linkiem do bloga lub fanpejdża na Facebooku.
O tym, jak wykorzystać QR-kody na zajęciach z małymi dziećmi w klasach 1-3, opowiadała podczas konferencji INSPIRACJE WCZESNOSZKOLNE 2016 (27-28.02.2016) Joanna Apanasewicz z Niepublicznej Szkoły Podstawowej z Konina Żagańskiego, członkini grup Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.
Warto dać się przekonać do częstszego wykorzystania tych tajemniczych kwadracików na lekcjach...
***
Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).