Nauka z QR-kodami

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz częściej spotykamy na różnych opakowaniach, ulotkach, plakatach małe kwadraciki z zakodowaną informacją, czyli QR-kody. Do ich rozszyfrowania służą aplikacje w urządzeniach mobilnych. Przypominają kody kreskowe, które znajdują się na sprzedawanych produktach, ale są o wiele „pojemniejsze”. Są to narzędzia bardzo proste i doskonałe do wykorzystania w edukacji.

Dzięki QR-kodom możemy zaszyfrować:

  • wiadomość SMS lub e-mail,
  • wizytówkę,
  • numer telefonu,
  • fragment tekstu,
  • adres strony www,
  • dostęp do sieci WiFi,
  • współrzędne geolokacyjne.

QR-kody pojawiają się także w publikacjach i opracowaniach edukacyjnych. Są jednym z prostszych i bardzo wdzięcznym narzędziem edukacyjnym. Dzięki nim lekcja przestaje być nudna i statyczna, a zaczyna być dla dzieci zagadkową podróżą i odkrywaniem.

Jak można wykorzystać kody QR w szkole? Oto kilka pomysłów:

  • na plakatach promujących wydarzenie – link do szkolnej strony www,
  • na intrygujących ulotkach rozwieszonych np. w szatni, na łazienkowych lustrach z krótkim pytaniem: „Co się w szkole wydarzy 6 marca?” – odpowiedź będzie dostępna po rozkodowaniu QRu,
  • obok drzwi klasy lub na ulotce dla rodziców z linkiem do: bloga, który prowadzą uczniowie tej klasy, przedmiotowego bloga lub strony www np. na temat biologii obok wejścia do pracowni, do kanału na YouTube, na którym umieszczone są filmiki o doświadczeniach z chemii albo nagrane przez nauczyciela lekcje (flipped classroom),
  • na książkach w bibliotece, QR z linkiem do wersji audio,
  • w książkach do muzyki, link do konkretnych utworów np. na YouTube,
  • wewnątrz książek, żeby dodać linki do multimediów, map itp.,
  • do kodowania pytań w grach terenowych - w szkole i poza nią,
  • na koszulce, torbie, kubku - z linkiem do bloga lub fanpejdża na Facebooku.

O tym, jak wykorzystać QR-kody na zajęciach z małymi dziećmi w klasach 1-3, opowiadała podczas konferencji INSPIRACJE WCZESNOSZKOLNE 2016 (27-28.02.2016) Joanna Apanasewicz z Niepublicznej Szkoły Podstawowej z Konina Żagańskiego, członkini grup Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.

Warto dać się przekonać do częstszego wykorzystania tych tajemniczych kwadracików na lekcjach...

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie