Nie w pełni wykorzystujemy możliwości Internetu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

narzędzia edukacyjneDane Eurostatu z badań gospodarstw i przedsiębiorstw dotyczące korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w UE nie są optymistyczne, gdy przyjrzymy się umiejętnościom mieszkańców związanym z wykorzystywaniem komputerów i Internetu. Pozwalają jednak ocenić stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Europie.

 

Wśród użytkowników Internetu dominują umiejętności podstawowe, zaś te związane z aktywnym współtworzeniem globalnych zasobów informacyjno-edukacyjnych znajdują się na marginesie. Mimo ogromnego szumu marketingowego wokół pojęcia Web 2.0 i powstawania tysięcy serwisów społecznościowych, wydaje się, że mimo wszystko świadomość użytkowników Internetu w zakresie możliwości jakie stwarza im sieć, jest na niskim poziomie. Coraz częściej wprawdzie mówi się o następnej generacji serwisów internetowych – Web 3.0, ale zdecydowana większość Internautów nie korzysta jeszcze w pełni z narzędzi, które są dostępne już dziś.

Z badań Eurostatu wynika, że o ile większość użytkowników Internetu w Unii Europejskiej potrafi już używać wyszukiwarki internetowej (sic!) i wysyłać e-maile z załącznikami, to w pozostałych przypadkach z tymi umiejętnościami nie jest już najlepiej. Przykładowo tylko co czwarty Internauta potrafi brać udział w czatach i formach dyskusyjnych, 13% używa programów do wymiany plików (P2P), a jedynie co dziesiąty potrafi założyć stronę internetową. Jeżeli do tej ostatniej grupy zalicza się również tworzenie blogów i w ogóle – zasobów informacyjnych czy edukacyjnych – to należy zadać sobie pytanie, czy faktycznie tzw. luka cyfrowa nie jest większa niż nam mogłoby się wydawać.

społeczeństwo informacyjne

Rysunek 1. Umiejętności związane z wykorzystaniem komputera i Internetu (EU27, 2007)

Być może należałoby zatem podjąć szerzej zakrojone powszechne działania edukacyjne, dzięki którym więcej osób mogłoby nauczyć się wykorzystywać potencjał Internetu do realizacji swoich celów osobistych i zawodowych.

Zamieszczony w YouTube film promocyjny twórców serwisu internetowego MMSILESIA.pl jest dobrą ilustracją możliwości, jakie stwarza Internet w codziennej praktyce. Obrazuje istotę aktywności w Internecie – każdy z nas może być współtwórcą informacji, każdy może wymieniać się informacją i wiedzą, każdy może współpracować z innymi, aby tworzyć wartościowe zasoby informacyjne Internetu.



Prezentowany film dotyczy współtworzenia zasobów informacyjnych, ale w taki sam sposób można stworzyć ciekawy serwis edukacyjny (czego dowodem może być też EDUNEWS.PL).

Jak mogę wykorzystać Internet w edukacji? Sieć Internetu daje możliwość nie tylko „biernego” korzystania z tworzonych przez inne osoby i instytucje zasobów edukacyjnych. Dzięki nowym osiągnięciom technologicznym powstały (i powstają) społeczności internetowe, które nadały nowy wymiar edukacji. Dają one możliwość wielokierunkowej komunikacji i wymiany wiedzy w ramach, co umożliwia m.in.: tworzenie przydatnych dla ogółu Internautów zasobów wiedzy (np. Wikipedia), realizację lekcji lub warsztatów, seminariów, konferencji na żywo (kursy e-learning lub webcasty), współtworzenia projektów edukacyjnych w Internecie (tu dobrym przykładem jest TeacherTube), a w najbardziej zaawansowanych formach także powstawanie uczelni i szkół wirtualnych.

Aby zacząć w pełni korzystać z możliwości Internetu jako narzędzia rozwoju, potrzebujemy jednak zmienić podejście.  Jeżeli traktuję Internet jako narzędzie edukacji, muszę nie tylko korzystać z tego zasobu wiedzy, ale także dodawać coś od siebie (opracowania, nagrania, filmy edukacyjne) i dzielić się swoją wiedzą z innymi użytkownikami Internetu. W społeczeństwie wiedzy będą to umiejętności podstawowe i po prostu niezbędne.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie