Nie w pełni wykorzystujemy możliwości Internetu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

narzędzia edukacyjneDane Eurostatu z badań gospodarstw i przedsiębiorstw dotyczące korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w UE nie są optymistyczne, gdy przyjrzymy się umiejętnościom mieszkańców związanym z wykorzystywaniem komputerów i Internetu. Pozwalają jednak ocenić stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Europie.

 

Wśród użytkowników Internetu dominują umiejętności podstawowe, zaś te związane z aktywnym współtworzeniem globalnych zasobów informacyjno-edukacyjnych znajdują się na marginesie. Mimo ogromnego szumu marketingowego wokół pojęcia Web 2.0 i powstawania tysięcy serwisów społecznościowych, wydaje się, że mimo wszystko świadomość użytkowników Internetu w zakresie możliwości jakie stwarza im sieć, jest na niskim poziomie. Coraz częściej wprawdzie mówi się o następnej generacji serwisów internetowych – Web 3.0, ale zdecydowana większość Internautów nie korzysta jeszcze w pełni z narzędzi, które są dostępne już dziś.

Z badań Eurostatu wynika, że o ile większość użytkowników Internetu w Unii Europejskiej potrafi już używać wyszukiwarki internetowej (sic!) i wysyłać e-maile z załącznikami, to w pozostałych przypadkach z tymi umiejętnościami nie jest już najlepiej. Przykładowo tylko co czwarty Internauta potrafi brać udział w czatach i formach dyskusyjnych, 13% używa programów do wymiany plików (P2P), a jedynie co dziesiąty potrafi założyć stronę internetową. Jeżeli do tej ostatniej grupy zalicza się również tworzenie blogów i w ogóle – zasobów informacyjnych czy edukacyjnych – to należy zadać sobie pytanie, czy faktycznie tzw. luka cyfrowa nie jest większa niż nam mogłoby się wydawać.

społeczeństwo informacyjne

Rysunek 1. Umiejętności związane z wykorzystaniem komputera i Internetu (EU27, 2007)

Być może należałoby zatem podjąć szerzej zakrojone powszechne działania edukacyjne, dzięki którym więcej osób mogłoby nauczyć się wykorzystywać potencjał Internetu do realizacji swoich celów osobistych i zawodowych.

Zamieszczony w YouTube film promocyjny twórców serwisu internetowego MMSILESIA.pl jest dobrą ilustracją możliwości, jakie stwarza Internet w codziennej praktyce. Obrazuje istotę aktywności w Internecie – każdy z nas może być współtwórcą informacji, każdy może wymieniać się informacją i wiedzą, każdy może współpracować z innymi, aby tworzyć wartościowe zasoby informacyjne Internetu.



Prezentowany film dotyczy współtworzenia zasobów informacyjnych, ale w taki sam sposób można stworzyć ciekawy serwis edukacyjny (czego dowodem może być też EDUNEWS.PL).

Jak mogę wykorzystać Internet w edukacji? Sieć Internetu daje możliwość nie tylko „biernego” korzystania z tworzonych przez inne osoby i instytucje zasobów edukacyjnych. Dzięki nowym osiągnięciom technologicznym powstały (i powstają) społeczności internetowe, które nadały nowy wymiar edukacji. Dają one możliwość wielokierunkowej komunikacji i wymiany wiedzy w ramach, co umożliwia m.in.: tworzenie przydatnych dla ogółu Internautów zasobów wiedzy (np. Wikipedia), realizację lekcji lub warsztatów, seminariów, konferencji na żywo (kursy e-learning lub webcasty), współtworzenia projektów edukacyjnych w Internecie (tu dobrym przykładem jest TeacherTube), a w najbardziej zaawansowanych formach także powstawanie uczelni i szkół wirtualnych.

Aby zacząć w pełni korzystać z możliwości Internetu jako narzędzia rozwoju, potrzebujemy jednak zmienić podejście.  Jeżeli traktuję Internet jako narzędzie edukacji, muszę nie tylko korzystać z tego zasobu wiedzy, ale także dodawać coś od siebie (opracowania, nagrania, filmy edukacyjne) i dzielić się swoją wiedzą z innymi użytkownikami Internetu. W społeczeństwie wiedzy będą to umiejętności podstawowe i po prostu niezbędne.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie