Strona 1 z 3Popularność programów wymiany utworów i łatwość dostępu do zbiorów muzyki w Internecie skłania do częstszego wykorzystania plików muzycznych na lekcjach. Nauczyciele coraz chętniej korzystają z programów takich jak iTunes czy RealPlayer, które ułatwiają im przeprowadzenie zajęć i urozmaicają lekcję. Oto kilkanaście pomysłów na włączenie muzyki do programu nauczania.
Folwell Dunbar opowiada w portalu eSchoolNews o swoim nauczycielu, który zadał kiedyś uczniom niezapomniane zadanie: „Poprosił nas, abyśmy przynieśli piosenkę, która miała dobry tekst. Mieliśmy odtworzyć piosenkę na lekcji i zinterpretować ją. Ja wybrałem Message in a Bottle The Police. Stałem przed klasą z magnetofonem na moich stopach i tekstem w kieszeni. Moje kolana były jak z waty, a ręce drżały. Po chwili opuściła mnie trema, byłem podekscytowany tym, że mogę się dzielić moją muzyką. Wcisnąłem Play i przyglądałem się, jak reagują koleżanki i koledzy. Potem pogadałem trochę o świetnych słowach piosenki i fascynującym refrenie. To był pierwszy raz, kiedy szkoła wydała mi się naprawdę fajna. Było to, jak mawiają edukatorzy, angażujące doświadczenie.”
„Wiele lat później wykorzystałem tę piosenkę i odtworzyłem ją na zajęciach z moimi studentami. Teraz wykorzystuję ją do nauki opowiadania – głos Stinga i instrumentalne trio wspaniale wpasowują się w nastrój, a pod koniec narracja dokonuje nagłego zwrotu, który przyciąga uwagę słuchaczy.” – opowiada Dunbar. „Wykorzystuję także piosenkę Lilly, Rosemary, and the Jack of Hearts Boba Dylana, Fortuneteller, a także The Devil Went Down to Georgia, klasykę Charliego Danielsa.
No i oczywiście, tak jak pan Kiefer, pozwoliłem studentom podzielić się ich ulubionymi kawałkami. To jedno z moich ulubionych zajęć, które cieszy się ogromną popularnością wśród studentów.”
Dzisiaj, możliwości wykorzystania muzyki podczas lekcji są w zasadzie nieograniczone. Łatwo możemy odszukać, odtwarzać i kopiować piosenki. Możemy włączać je w prezentacje multimedialne lub montować składanki. Możemy nagrywać swoje utwory, tłumaczyć teksty na różne języki, produkować muzyczne video, dodawać grafikę i znacznie znacznie więcej. A przecież każda z nich może również być pretekstem do omówienia jakiegoś ważnego tematu – przecież każda dotyczy czegoś ważnego, o czym chce nam opowiedzieć artysta. Poniższe propozycje to tylko kilka pomysłów na wykorzystanie plików MP3 w nauczaniu szkolnym.
„Wiele lat później wykorzystałem tę piosenkę i odtworzyłem ją na zajęciach z moimi studentami. Teraz wykorzystuję ją do nauki opowiadania – głos Stinga i instrumentalne trio wspaniale wpasowują się w nastrój, a pod koniec narracja dokonuje nagłego zwrotu, który przyciąga uwagę słuchaczy.” – opowiada Dunbar. „Wykorzystuję także piosenkę Lilly, Rosemary, and the Jack of Hearts Boba Dylana, Fortuneteller, a także The Devil Went Down to Georgia, klasykę Charliego Danielsa.
No i oczywiście, tak jak pan Kiefer, pozwoliłem studentom podzielić się ich ulubionymi kawałkami. To jedno z moich ulubionych zajęć, które cieszy się ogromną popularnością wśród studentów.”
Dzisiaj, możliwości wykorzystania muzyki podczas lekcji są w zasadzie nieograniczone. Łatwo możemy odszukać, odtwarzać i kopiować piosenki. Możemy włączać je w prezentacje multimedialne lub montować składanki. Możemy nagrywać swoje utwory, tłumaczyć teksty na różne języki, produkować muzyczne video, dodawać grafikę i znacznie znacznie więcej. A przecież każda z nich może również być pretekstem do omówienia jakiegoś ważnego tematu – przecież każda dotyczy czegoś ważnego, o czym chce nam opowiedzieć artysta. Poniższe propozycje to tylko kilka pomysłów na wykorzystanie plików MP3 w nauczaniu szkolnym.
Studia kulturowe
Folwell Dunbar jako wolontariusz Korpusu Pokoju w Ekwadorze odkrył niesamowite dźwięki andyjskiej muzyki ludowej zwanej też muzyką folklorystyczną. To było doświadczenie, które otworzyło mu uszy. Muzyka różnych regionów świata powinna stanowić ważną część lekcji geografii. Ciekawe przykłady muzyki z całego świata można pobrać z Putumayo oraz National Geographic Music . Uczniowie koniecznie powinni wysłuchać bossa novy, bluesa Delty (jeden z najwcześniejszych gatunków muzyki bluesowej), mongolskich śpiewów gardłowych, tanga i "głosów zapomnianych światów" (tradycyjna muzyka folklorystyczna). Dla polskich uczniów ciekawostką mogliby też być dudziarze wielkopolscy, czy artyści prezentujący muzykę dawną przez pryzmat tradycji ludowej podczas dorocznego międzynarodowego festiwalu „Pieśni naszych korzeni” w Jarosławiu.
Folwell Dunbar jako wolontariusz Korpusu Pokoju w Ekwadorze odkrył niesamowite dźwięki andyjskiej muzyki ludowej zwanej też muzyką folklorystyczną. To było doświadczenie, które otworzyło mu uszy. Muzyka różnych regionów świata powinna stanowić ważną część lekcji geografii. Ciekawe przykłady muzyki z całego świata można pobrać z Putumayo oraz National Geographic Music . Uczniowie koniecznie powinni wysłuchać bossa novy, bluesa Delty (jeden z najwcześniejszych gatunków muzyki bluesowej), mongolskich śpiewów gardłowych, tanga i "głosów zapomnianych światów" (tradycyjna muzyka folklorystyczna). Dla polskich uczniów ciekawostką mogliby też być dudziarze wielkopolscy, czy artyści prezentujący muzykę dawną przez pryzmat tradycji ludowej podczas dorocznego międzynarodowego festiwalu „Pieśni naszych korzeni” w Jarosławiu.