Lapbooks and novels

CC-BY-SA Joanna Waszkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co to jest lapbook? Jest to rodzaj własnoręcznie wykonanej książki, łączącej wiedzę na określony temat. Istotą lapbooka są skrytki i artystyczna kompozycja. Ważne, by struktura książki odzwierciedlała temat, który jest jej treścią.

Slide:

Wybierz postać literacką lub historyczną pasującą do motywu, zrób lap booka, by ukazać losy tej postaci, wpływy, działania, czyli stwórz portret psychologiczny w obrazkach i hasłach. Bądź pomysłowy i rób "schowki". Ćwicz przyczynę i skutek, utrwalaj swoje wrażenia i spostrzeżenia dotyczące postaci przy pomocy zapisanych emocji i wyklejanek. Bez przymusu szukaj informacji o swojej postaci i czytaj, czytaj setkami słów, a potem wystąp i przez 5 minut, bez kartki, bez slajdów, a przygotowany, bo zaangażowany - mów i zaprezentuj tę postać. Podaj jej cechy charakteru, ustal intencję autora w odniesieniu do motywu z początku tej pracy. Potem słuchaj innych i notuj opinie (tylko pozytywne) lub pytania (tylko otwarte). Ucz się unikać hejtu, a gdy już wszyscy wystąpią, zrób "wpis na wall", przeczytaj wpisy innych, odpowiedz i doceń ciekawe spostrzeżenia = scaffolding.

Jak wygląda opis zadania?

Zadanie ma na celu ćwiczenie metod charakterystyki przy użyciu lap booków, jak również wykorzystanie wiedzy o epoce, informacji z lektury, rekonstruowanie losów bohatera, ustalanie źródeł wpływu na bohatera oraz skutków tego działania.

Drugim etapem jest przygotowanie, w oparciu o wcześniej podane zagadnienia, pięciominutowego wystąpienia dot. charakteru postaci (dostosowanie PPP - możliwość czytania z kartki), oceniane jest również słuchanie z uwagą.

Finał, to stworzenie wpisu na "wall'u" - czyli odpowiedź na temat, które wystąpienie podobało mi się najbardziej, dlaczego? Na kartkach "Like" uczniowie wpisują komentarze w stosunku do wypowiedzi kolegów na papierowych "wall'ach".

Etap końcowy to charakterystyka krok po kroku. Tworzenie tekstu własnego na podstawie wcześniejszych materiałów z wykorzystaniem treści lektury, lapbook'a oraz dyskusji z lekcji i wpisów na "wallu" połączonych z komentarzami. Podczas pisania, uczeń może wstać i je przeczytać. Dodatkowe punkty uzyskuje się za: ukazanie skutków wpływu danych osób na bohatera, stosunek postaci do świata, porównanie wybranej cechy charakteru postaci do zachowania innego bohatera, dowody.

Projekt LapBook by Slidely Photo Gallery

 

Notka o autorce: Joanna Waszkowska – nauczycielka języka polskiego z kilkunastoletnim stażem. Pracuje w Zespole Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu. Uczy klasy gimnazjalne i IV-VI szkoły podstawowej. Członek grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w jej blogu uczycielnica.blogspot.com. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie