Co to jest lapbook? Jest to rodzaj własnoręcznie wykonanej książki, łączącej wiedzę na określony temat. Istotą lapbooka są skrytki i artystyczna kompozycja. Ważne, by struktura książki odzwierciedlała temat, który jest jej treścią.
Slide:
Wybierz postać literacką lub historyczną pasującą do motywu, zrób lap booka, by ukazać losy tej postaci, wpływy, działania, czyli stwórz portret psychologiczny w obrazkach i hasłach. Bądź pomysłowy i rób "schowki". Ćwicz przyczynę i skutek, utrwalaj swoje wrażenia i spostrzeżenia dotyczące postaci przy pomocy zapisanych emocji i wyklejanek. Bez przymusu szukaj informacji o swojej postaci i czytaj, czytaj setkami słów, a potem wystąp i przez 5 minut, bez kartki, bez slajdów, a przygotowany, bo zaangażowany - mów i zaprezentuj tę postać. Podaj jej cechy charakteru, ustal intencję autora w odniesieniu do motywu z początku tej pracy. Potem słuchaj innych i notuj opinie (tylko pozytywne) lub pytania (tylko otwarte). Ucz się unikać hejtu, a gdy już wszyscy wystąpią, zrób "wpis na wall", przeczytaj wpisy innych, odpowiedz i doceń ciekawe spostrzeżenia = scaffolding.
Jak wygląda opis zadania?
Zadanie ma na celu ćwiczenie metod charakterystyki przy użyciu lap booków, jak również wykorzystanie wiedzy o epoce, informacji z lektury, rekonstruowanie losów bohatera, ustalanie źródeł wpływu na bohatera oraz skutków tego działania.
Drugim etapem jest przygotowanie, w oparciu o wcześniej podane zagadnienia, pięciominutowego wystąpienia dot. charakteru postaci (dostosowanie PPP - możliwość czytania z kartki), oceniane jest również słuchanie z uwagą.
Finał, to stworzenie wpisu na "wall'u" - czyli odpowiedź na temat, które wystąpienie podobało mi się najbardziej, dlaczego? Na kartkach "Like" uczniowie wpisują komentarze w stosunku do wypowiedzi kolegów na papierowych "wall'ach".
Etap końcowy to charakterystyka krok po kroku. Tworzenie tekstu własnego na podstawie wcześniejszych materiałów z wykorzystaniem treści lektury, lapbook'a oraz dyskusji z lekcji i wpisów na "wallu" połączonych z komentarzami. Podczas pisania, uczeń może wstać i je przeczytać. Dodatkowe punkty uzyskuje się za: ukazanie skutków wpływu danych osób na bohatera, stosunek postaci do świata, porównanie wybranej cechy charakteru postaci do zachowania innego bohatera, dowody.
Projekt LapBook by Slidely Photo Gallery
Notka o autorce: Joanna Waszkowska – nauczycielka języka polskiego z kilkunastoletnim stażem. Pracuje w Zespole Szkół Prywatnych „Twoja Przyszłość” w Sosnowcu. Uczy klasy gimnazjalne i IV-VI szkoły podstawowej. Członek grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w jej blogu uczycielnica.blogspot.com. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze