Myślografia - ABC myślenia wizualnego (1)

(C) Agata Baj

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A więc stało się! Ruszyła fala myślicieli wizualnych w polskich szkołach. To co wydarzyło się, po naszym wtorkowym spotkaniu przeszło moje najśmielsze oczekiwania. 6 września o 20.00 spotkaliśmy się w sieci, by poćwiczyć rysowanie myśli. Cały cykl, „ABC myślenia wizualnego”, będzie takim wprowadzeniem w temat, rozłożonym na 10 spotkań online.

Obmyśliłam metodę – 4 proste kroki, pozwalające rozwijać się w myślografii:

Rozrysowanie: abstrakcyjne bez „napinki”, żeby uruchomić rękę. Tak jak rozgrzewka na w-f, żeby mięśnie rozgrzać, czy jak ćwiczenia głosu przed śpiewaniem. Dobrze się tu sprawdzają zentangle (zawsze wychodzi).

Naśladowanie: mamy jakiś wzór i ćwiczymy 1:1. Świetnie sprawdzą się zasoby portalu Pinterest (słowa kluczowe: visual thinking).

Twórcza kradzież (patrz książka Twórcza Kradzież A.Kleon). Wybieraj obrazy, które są dla Ciebie ciekawe, inspirujące. Książki, które Cię zainteresują, śledzisz twórczość osób, których styl Ci się podoba, szukasz wzorów, naśladujesz rysunki, miksujesz elementy, ćwiczysz styl.

Robisz sam – zaczynasz wymyślać, tworzyć – działasz!

I tak zostałeś myślicielem wizualnym, robisz notatki wizualne – działasz!

A co najważniejsze każdy rysunek jest lepszy, każda kolejna kreska pewniejsza. To jak w śpiewaniu, sporcie każdej dziedzinie!

A że to się dzieje, oto dowody, które po webinarze przysłali nauczyciele:

fot. Katarzyna Jarosz
fot. Katarzyna Polak

A oto zapis webinaru - zapraszamy do obejrzenia:

 

Notka o autorce: Agata Baj - pasjonatka edukacji jako nieustannego uczenia się i rozwoju, trener efektywnych technik uczenia (się), z wykształcenia pedagog. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu m.in. efektywnych metod nauczania i uczenia się. Prowadzi zajęcia dla uczniów oraz warsztaty dla nauczycieli. Właścicielka marki eduBAJ, prowadzi grupę na facebook: MYŚLOGRAFIA: myślenie wizualne, mapy myśli, sketchnoting... Autorka poradnika Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się oraz publikacji edukacyjnych w magazynie TRENDY uczenie się w XXI w. Publikowała też w magazynie Awangarda w edukacji, Gazecie Szkolnej oraz na portalu edukacyjnym Edunews.pl. Związana z grupą SuperBelfrzy RP. W niniejszym artykule wykorzystano podsumowanie webinaru opublikowane w blogu Superbelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie