Myślografia - ABC myślenia wizualnego (1)

(C) Agata Baj

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A więc stało się! Ruszyła fala myślicieli wizualnych w polskich szkołach. To co wydarzyło się, po naszym wtorkowym spotkaniu przeszło moje najśmielsze oczekiwania. 6 września o 20.00 spotkaliśmy się w sieci, by poćwiczyć rysowanie myśli. Cały cykl, „ABC myślenia wizualnego”, będzie takim wprowadzeniem w temat, rozłożonym na 10 spotkań online.

Obmyśliłam metodę – 4 proste kroki, pozwalające rozwijać się w myślografii:

Rozrysowanie: abstrakcyjne bez „napinki”, żeby uruchomić rękę. Tak jak rozgrzewka na w-f, żeby mięśnie rozgrzać, czy jak ćwiczenia głosu przed śpiewaniem. Dobrze się tu sprawdzają zentangle (zawsze wychodzi).

Naśladowanie: mamy jakiś wzór i ćwiczymy 1:1. Świetnie sprawdzą się zasoby portalu Pinterest (słowa kluczowe: visual thinking).

Twórcza kradzież (patrz książka Twórcza Kradzież A.Kleon). Wybieraj obrazy, które są dla Ciebie ciekawe, inspirujące. Książki, które Cię zainteresują, śledzisz twórczość osób, których styl Ci się podoba, szukasz wzorów, naśladujesz rysunki, miksujesz elementy, ćwiczysz styl.

Robisz sam – zaczynasz wymyślać, tworzyć – działasz!

I tak zostałeś myślicielem wizualnym, robisz notatki wizualne – działasz!

A co najważniejsze każdy rysunek jest lepszy, każda kolejna kreska pewniejsza. To jak w śpiewaniu, sporcie każdej dziedzinie!

A że to się dzieje, oto dowody, które po webinarze przysłali nauczyciele:

fot. Katarzyna Jarosz
fot. Katarzyna Polak

A oto zapis webinaru - zapraszamy do obejrzenia:

 

Notka o autorce: Agata Baj - pasjonatka edukacji jako nieustannego uczenia się i rozwoju, trener efektywnych technik uczenia (się), z wykształcenia pedagog. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu m.in. efektywnych metod nauczania i uczenia się. Prowadzi zajęcia dla uczniów oraz warsztaty dla nauczycieli. Właścicielka marki eduBAJ, prowadzi grupę na facebook: MYŚLOGRAFIA: myślenie wizualne, mapy myśli, sketchnoting... Autorka poradnika Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się oraz publikacji edukacyjnych w magazynie TRENDY uczenie się w XXI w. Publikowała też w magazynie Awangarda w edukacji, Gazecie Szkolnej oraz na portalu edukacyjnym Edunews.pl. Związana z grupą SuperBelfrzy RP. W niniejszym artykule wykorzystano podsumowanie webinaru opublikowane w blogu Superbelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie