Myślografia - ABC myślenia wizualnego (1)

(C) Agata Baj

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A więc stało się! Ruszyła fala myślicieli wizualnych w polskich szkołach. To co wydarzyło się, po naszym wtorkowym spotkaniu przeszło moje najśmielsze oczekiwania. 6 września o 20.00 spotkaliśmy się w sieci, by poćwiczyć rysowanie myśli. Cały cykl, „ABC myślenia wizualnego”, będzie takim wprowadzeniem w temat, rozłożonym na 10 spotkań online.

Obmyśliłam metodę – 4 proste kroki, pozwalające rozwijać się w myślografii:

Rozrysowanie: abstrakcyjne bez „napinki”, żeby uruchomić rękę. Tak jak rozgrzewka na w-f, żeby mięśnie rozgrzać, czy jak ćwiczenia głosu przed śpiewaniem. Dobrze się tu sprawdzają zentangle (zawsze wychodzi).

Naśladowanie: mamy jakiś wzór i ćwiczymy 1:1. Świetnie sprawdzą się zasoby portalu Pinterest (słowa kluczowe: visual thinking).

Twórcza kradzież (patrz książka Twórcza Kradzież A.Kleon). Wybieraj obrazy, które są dla Ciebie ciekawe, inspirujące. Książki, które Cię zainteresują, śledzisz twórczość osób, których styl Ci się podoba, szukasz wzorów, naśladujesz rysunki, miksujesz elementy, ćwiczysz styl.

Robisz sam – zaczynasz wymyślać, tworzyć – działasz!

I tak zostałeś myślicielem wizualnym, robisz notatki wizualne – działasz!

A co najważniejsze każdy rysunek jest lepszy, każda kolejna kreska pewniejsza. To jak w śpiewaniu, sporcie każdej dziedzinie!

A że to się dzieje, oto dowody, które po webinarze przysłali nauczyciele:

fot. Katarzyna Jarosz
fot. Katarzyna Polak

A oto zapis webinaru - zapraszamy do obejrzenia:

 

Notka o autorce: Agata Baj - pasjonatka edukacji jako nieustannego uczenia się i rozwoju, trener efektywnych technik uczenia (się), z wykształcenia pedagog. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu m.in. efektywnych metod nauczania i uczenia się. Prowadzi zajęcia dla uczniów oraz warsztaty dla nauczycieli. Właścicielka marki eduBAJ, prowadzi grupę na facebook: MYŚLOGRAFIA: myślenie wizualne, mapy myśli, sketchnoting... Autorka poradnika Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się oraz publikacji edukacyjnych w magazynie TRENDY uczenie się w XXI w. Publikowała też w magazynie Awangarda w edukacji, Gazecie Szkolnej oraz na portalu edukacyjnym Edunews.pl. Związana z grupą SuperBelfrzy RP. W niniejszym artykule wykorzystano podsumowanie webinaru opublikowane w blogu Superbelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie