Myślografia - ABC myślenia wizualnego (1)

(C) Agata Baj

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

A więc stało się! Ruszyła fala myślicieli wizualnych w polskich szkołach. To co wydarzyło się, po naszym wtorkowym spotkaniu przeszło moje najśmielsze oczekiwania. 6 września o 20.00 spotkaliśmy się w sieci, by poćwiczyć rysowanie myśli. Cały cykl, „ABC myślenia wizualnego”, będzie takim wprowadzeniem w temat, rozłożonym na 10 spotkań online.

Obmyśliłam metodę – 4 proste kroki, pozwalające rozwijać się w myślografii:

Rozrysowanie: abstrakcyjne bez „napinki”, żeby uruchomić rękę. Tak jak rozgrzewka na w-f, żeby mięśnie rozgrzać, czy jak ćwiczenia głosu przed śpiewaniem. Dobrze się tu sprawdzają zentangle (zawsze wychodzi).

Naśladowanie: mamy jakiś wzór i ćwiczymy 1:1. Świetnie sprawdzą się zasoby portalu Pinterest (słowa kluczowe: visual thinking).

Twórcza kradzież (patrz książka Twórcza Kradzież A.Kleon). Wybieraj obrazy, które są dla Ciebie ciekawe, inspirujące. Książki, które Cię zainteresują, śledzisz twórczość osób, których styl Ci się podoba, szukasz wzorów, naśladujesz rysunki, miksujesz elementy, ćwiczysz styl.

Robisz sam – zaczynasz wymyślać, tworzyć – działasz!

I tak zostałeś myślicielem wizualnym, robisz notatki wizualne – działasz!

A co najważniejsze każdy rysunek jest lepszy, każda kolejna kreska pewniejsza. To jak w śpiewaniu, sporcie każdej dziedzinie!

A że to się dzieje, oto dowody, które po webinarze przysłali nauczyciele:

fot. Katarzyna Jarosz
fot. Katarzyna Polak

A oto zapis webinaru - zapraszamy do obejrzenia:

 

Notka o autorce: Agata Baj - pasjonatka edukacji jako nieustannego uczenia się i rozwoju, trener efektywnych technik uczenia (się), z wykształcenia pedagog. Absolwentka Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu m.in. efektywnych metod nauczania i uczenia się. Prowadzi zajęcia dla uczniów oraz warsztaty dla nauczycieli. Właścicielka marki eduBAJ, prowadzi grupę na facebook: MYŚLOGRAFIA: myślenie wizualne, mapy myśli, sketchnoting... Autorka poradnika Mapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się oraz publikacji edukacyjnych w magazynie TRENDY uczenie się w XXI w. Publikowała też w magazynie Awangarda w edukacji, Gazecie Szkolnej oraz na portalu edukacyjnym Edunews.pl. Związana z grupą SuperBelfrzy RP. W niniejszym artykule wykorzystano podsumowanie webinaru opublikowane w blogu Superbelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie