Uporządkuj wiedzę z myślografią

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich dniach stanęłam przed zadaniem porządkowania wiedzy moich uczniów z zakresu odmiany rzeczownika. Ponieważ rzecz dotyczy pierwszorocznych gimnazjalistów, postanowiłam podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnej „burzy mózgów”, zaproponowałam uzupełnienie narysowanej notatki.

Na pomysł wykorzystania karty pracy przygotowanej w myśl zasad myślografii wpadłam rzecz jasna dzięki Agacie Baj (stanowi ona nieustające źródło mojej inspiracji, za co jestem niezmiernie wdzięczna). Początkowo zamierzałam poprzestać na narysowanej doraźnie karcie, szybko jednak doszłam do wniosku, że warto pójść za ciosem i „dorysować” od razu materiały na przyszłe lekcje (dzięki temu powstał gotowy komplet materiałów na zajęcia o częściach mowy).

Co znalazło się w ćwiczeniach? Najbardziej podstawowe wiadomości, czyli: pytania, na które odpowiadają konkretne wyrazy, elementy, przez które się odmieniają lub które można określić (jak np. rodzaj rzeczownika). Dodatkowo, kategorie zostały pomyślane i narysowane w taki sposób, aby wykazać zależności zachodzące między nimi (np. rodzaj czy osoba uzależnione zostały od liczby). Przy nazwach kolejnych przypadków pojawiły się „dymki” komiksowe z miejscem na pytania. Wszystko po to, by usystematyzowana wiedza na dłużej pozostała w głowie.

Kiedy skończyłam zmagania z materiałami dotyczącymi gramatyki, nabrawszy odpowiedniego rozpędu, zabrałam się za teorię literatury. Każdy z trzech rodzajów literackich doczekał się własnego opracowania. Na razie jednak mogę się z Wami podzielić materiałami związanymi z fleksją (co niniejszym czynię, klikacie <tu> i otrzymujecie dostęp). Na literaturę przyjdzie jeszcze pora. A może narysujecie własne interpretacje tematu?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie