Uporządkuj wiedzę z myślografią

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatnich dniach stanęłam przed zadaniem porządkowania wiedzy moich uczniów z zakresu odmiany rzeczownika. Ponieważ rzecz dotyczy pierwszorocznych gimnazjalistów, postanowiłam podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnej „burzy mózgów”, zaproponowałam uzupełnienie narysowanej notatki.

Na pomysł wykorzystania karty pracy przygotowanej w myśl zasad myślografii wpadłam rzecz jasna dzięki Agacie Baj (stanowi ona nieustające źródło mojej inspiracji, za co jestem niezmiernie wdzięczna). Początkowo zamierzałam poprzestać na narysowanej doraźnie karcie, szybko jednak doszłam do wniosku, że warto pójść za ciosem i „dorysować” od razu materiały na przyszłe lekcje (dzięki temu powstał gotowy komplet materiałów na zajęcia o częściach mowy).

Co znalazło się w ćwiczeniach? Najbardziej podstawowe wiadomości, czyli: pytania, na które odpowiadają konkretne wyrazy, elementy, przez które się odmieniają lub które można określić (jak np. rodzaj rzeczownika). Dodatkowo, kategorie zostały pomyślane i narysowane w taki sposób, aby wykazać zależności zachodzące między nimi (np. rodzaj czy osoba uzależnione zostały od liczby). Przy nazwach kolejnych przypadków pojawiły się „dymki” komiksowe z miejscem na pytania. Wszystko po to, by usystematyzowana wiedza na dłużej pozostała w głowie.

Kiedy skończyłam zmagania z materiałami dotyczącymi gramatyki, nabrawszy odpowiedniego rozpędu, zabrałam się za teorię literatury. Każdy z trzech rodzajów literackich doczekał się własnego opracowania. Na razie jednak mogę się z Wami podzielić materiałami związanymi z fleksją (co niniejszym czynię, klikacie <tu> i otrzymujecie dostęp). Na literaturę przyjdzie jeszcze pora. A może narysujecie własne interpretacje tematu?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie