Krzyżówkowy szał

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Naukowcy twierdzą, że rozwiązywanie krzyżówek jest jednym z ćwiczeń intelektualnych, które w dużym stopniu wpływa na naszą pamięć i sprawność umysłową. Rozwija inteligencję i pomaga szybciej przywołać i zapamiętać pewne rzeczy. Dla niektórych jest to niezwykle relaksująca i odprężająca aktywność.

Dlaczego zatem nie wykorzystać jej na lekcjach? Z pewnością wszyscy przynajmniej raz dali swoim uczniom krzyżówkę do rozwiązania. Na pewno macie swoje sposoby na tworzenie krzyżówek i znacie różne stronki generujące krzyżówki według własnego pomysłu. W związku z faktem, że u nas w grupie pojawił się temat generatorów krzyżówek postanowiłam zebrać je w jednym poście.

Oczywiście w internecie znajdziemy wiele anglojęzycznych generatorów krzyżówek, ale jest też strona polska, przeznaczona specjalnie dla nauczycieli na portalu Świat Nauczycieli. Znajdziecie na niej dokładny opis, jak stworzyć krzyżówkę. Gotową możemy zapisać jako obrazek lub plik tekstowy. Bardzo proste w obsłudze narzędzie.

Lubię pracować interaktywnie, dlatego preferuję generatory krzyżówek, które umożliwiają rozwiązywanie krzyżówek także online, a także pobranie linku lub kodu embed. Proponuję kilka sprawdzonych przeze mnie generatorów:

  • na portalu ClassTools – bardzo proste w obsłudze narzędzie i posiadające zdecydowanie najwięcej możliwości. W pustych okienkach wpisujemy najpierw tytuł naszej krzyżówki a potem zawartość krzyżówki w określony sposób: pytanie*odpowiedź i ponownie po enterze w ten sam sposób kolejne hasła. Zatwierdzamy klikając Submit i przechodzimy do gotowej krzyżówki online. Stąd możemy pobrać link lub kod embed (share) oraz w wersji bezpłatnej możemy jeszcze pobrać krzyżówkę jako pdf.
  • na portalu TeachersCorner – też dość prosty generator. W puste pola wpisujemy tytuł, instrukcję oraz według podanego schematu: rozwiązanie/pytanie. W celu zatwierdzenia klikamy Make crossword puzzle. W wersji bez logowania możemy pobrać tę krzyżówkę jako obrazek lub pdf. Online możemy korzystać zaraz po wygenerowaniu krzyżówki w nowym oknie. Skopiowanie linku przenosi nas do pustego kreatora.
  • na portalu Crossword Labs – jeśli o mnie chodzi, to najbardziej przyjazny generator. Prosto i szybko. Po wygenerowania krzyżówki możemy pobrać link (share) i rozwiązywać online lub pobrać w postaci pliku pdf lub word. Edycja bardzo prosta poprzez wpisanie tytułu i treści według podanego schematu, czyli: odpowiedź (spacja) pytanie i tak w każdej linijce. Jedyne, czego brakuje mi w tych generatorach to braku możliwości wygenerowania automatycznego hasła, który byłby rozwiązaniem.

 

A może znacie inne fajne i sprawdzone generatory krzyżówek? Podzielcie się z nami linkami.

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego i zajęć praktycznych w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach. Trenerka edukacyjna, ekspertka CEO, edukator w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, prelegentka na wielu konferencjach edukacyjnych, autorka licznych artykułów dotyczących wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauczaniu, studentka arteterapii, należy do społeczności nauczycieli SuperBelfrzy RP. Prowadzi własny blog DeutschFun. Niniejszy artykuł ukazał się w Blogu SuperBelfrów i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka; licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie