Matematyki nie możemy uczyć się tylko z podręczników. Matematyki możemy uczyć się wprost w działaniu, w świecie, w którym na co dzień funkcjonujemy. Możemy ją zgłębiać na różne sposoby wykonując zwykłe czynności, które i tak często wykonujemy codziennie. I przy wykorzystaniu rzeczy, które i tak mamy pod ręką.
Jaś strasznie nie lubi szlaczków, nie lubi kolorować, nie lubi nudy, siedzenia w ławce przez 45 minut, nie lubi wypełniać kart pracy. I wielu innych rzeczy nie lubi, choć o tym najczęściej wam nie powie. Takich Jasiów w szkołach jest bardzo wielu. Nie potrafią uczyć się matematyki "tradycyjnymi" metodami. Można inaczej?
Matematyka czynnościowa, czyli przedstawiona za pomocą konkretu. Taki Jaś jest w stanie nauczyć się matematyki właśnie wtedy, gdy ma do czynienia z konkretnym działaniem, które pomaga zrozumieć istotę działania matematycznego. O tym, jak można wdrażać w szkole taką edukację matematyczną, opowiadała na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Joanna Apanasewicz z "Małej Szkoły", niepublicznej, bezpłatnej szkole podstawowej w Koninie Żagańskim, członkini grupy Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.
"Naszym zadaniem w szkole jest wdrażać matematykę czynnościową. Uczymy się matematyki poprzez działanie. Wyjdźmy z ławek. Na początku może być często, ale to tylko za pierwszym razem. Ustalmy zasady i okaże się, że za kolejnym razem będzie już wszystko szło sprawniej." - przekonywała Apanasewicz. Zapraszamy na jej wystąpienie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Squla, DrOmnibus, EduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).