Gry terenowe bywają znakomitą okazją na przeniesienie procesu nauczania poza szkolne mury. Uczniowie zyskują możliwość samodzielnego działania, penetrowania określonych lokacji, rozwijania umiejętności pracy w grupie, praktycznego zastosowania nabytej w szkole wiedzy.
Planując grę terenową zwykle przygotowujemy papierowe zestawy zadań, które później trzeba ocenić (o ile do nas wrócą lub nie zaginą w akcji). A może mogłaby nas wyręczyć jakaś aplikacja?
Oczywiście! Jest darmowa i nazywa się Actionbound. Znajdziemy ją na stronie http://en.actionbound.com.
Po rejestracji możemy przystąpić do utworzenia własnej gry terenowej (bound). Na początek warto skorzystać z funkcji INFORMATION, umożliwiającej zapisanie instrukcji dla uczestników zabawy. Jeżeli zależy nam, aby uczestnicy gry poruszali się po terenie z wykorzystaniem mapy, skorzystajmy z funkcji STAGE.
Po jej wybraniu wpisujemy nazwę miejscowości, w której toczyć się będzie gra. Po chwili na ekranie zobaczymy plan terenu wraz z nazwami ulic i najważniejszych obiektów. Klikając w dowolną lokację określamy miejsce akcji naszej gry.
Jeżeli zależy nam, aby uczniowie dotarli do konkretnej lokacji na planie, wybierzmy funkcję FIND SPOT. Dzięki niej stworzymy zadanie, które zostanie zaliczone wtedy, gdy GPS smartfona jednego z uczniów potwierdzi, że znalazł się on w miejscu, które wskazaliśmy na planie.
Kolejna funkcja o nazwie „QUIZ” umożliwia nam zadawanie grupom punktowanych pytań. Do pytania możemy dołączyć dowolny obrazek, zdjęcie, film lub plik dźwiękowy. Tworząc pytanie decydujemy o ilości punktów możliwych do uzyskania, o limicie czasu na udzielenie odpowiedzi oraz o ilości szans na udzielenie poprawnej odpowiedzi. Możemy też zdecydować o wyświetlanej podpowiedzi (HINT).
Kolejna funkcja MISSION umożliwia nam dodanie zadania do wykonania przez grupę, np. wpisanie odpowiedzi, zrobienie i załączenie zdjęcia, filmiku, nagrania dźwiękowego. Poprawność wykonania tego typu zadania nie będzie oceniana przez aplikację – autor gry terenowej zobaczy wysłane przez uczniów materiały na swoim profilu w aplikacji Actionbound.
Dla entuzjastów kodów QR przygotowano funkcję SCAN CODE. Jeżeli włączymy ją do naszej gry terenowej, uczniowie będą musieli odnaleźć ukryte przez nas w określonym miejscu kody QR, a następnie je zeskanować.
Aplikacja umożliwia nam również przeprowadzenie wśród grających krótkiej ankiety/głosowania na dowolny temat (funkcja SURVEY). Ostatnia funkcja TOURNAMENT pozwala nam stworzyć wyzwania dla uczestników grupy, np. kto z was potrafi wykonać najwięcej przysiadów?
Aby zagrać w tak przygotowanej grze terenowej potrzebujemy smartfona z zainstalowaną aplikacją Actionbound. Jest ona dostępna w Google Play oraz w App Store.
Po uruchomieniu aplikacji mobilnej należy za jej pomocą zeskanować kod QR, który załaduje do naszego urządzenia przygotowaną przez nas grę. Kod ten znajduje się w profilu autora gry, możemy go pobrać w formie pliku pdf, a następnie wydrukować. Po zeskanowaniu kodu grupa wpisuje swoją nazwę i podaje imiona graczy.
Następnie na ekranie smartfona będą się wyświetlały kolejne przygotowane przez nas zadania. Autor gry na swoim profilu w czasie rzeczywistym może obserwować zdobycze punktowe każdej z grup oraz nadesłane przez nich pliki.
Zapraszam do przetestowania tej aplikacji i rozwiązania zadań z gry przygotowanej na obchody Narodowego Święta Niepodległości. Aby rozpocząć trzeba zainstalować na smartfonie aplikację Actionbound, a następnie za jej pomocą zeskanować kod QR ze strony gry en.actionbound.com/bound/11XI.
Tych, którzy chcieliby stworzyć własną grę terenową w aplikacji Actionbound, zachęcam do obejrzenia poradnika przygotowanego przez Superbelferkę Agnieszkę Bilską:
Notka o autorze: Bartłomiej Janicki jest nauczycielem historii, wos i geografii w Szkole Podstawowej TAK w Opolu oraz ZSO nr 1 w Opolu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.