Actionbound – smartfonowa gra terenowa

fot. YouTube

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gry terenowe bywają znakomitą okazją na przeniesienie procesu nauczania poza szkolne mury. Uczniowie zyskują możliwość samodzielnego działania, penetrowania określonych lokacji, rozwijania umiejętności pracy w grupie, praktycznego zastosowania nabytej w szkole wiedzy.

Planując grę terenową zwykle przygotowujemy papierowe zestawy zadań, które później trzeba ocenić (o ile do nas wrócą lub nie zaginą w akcji). A może mogłaby nas wyręczyć jakaś aplikacja?

Oczywiście! Jest darmowa i nazywa się Actionbound. Znajdziemy ją na stronie http://en.actionbound.com.

Po rejestracji możemy przystąpić do utworzenia własnej gry terenowej (bound). Na początek warto skorzystać z funkcji INFORMATION, umożliwiającej zapisanie instrukcji dla uczestników zabawy. Jeżeli zależy nam, aby uczestnicy gry poruszali się po terenie z wykorzystaniem mapy, skorzystajmy z funkcji STAGE.

Po jej wybraniu wpisujemy nazwę miejscowości, w której toczyć się będzie gra. Po chwili na ekranie zobaczymy plan terenu wraz z nazwami ulic i najważniejszych obiektów. Klikając w dowolną lokację określamy miejsce akcji naszej gry.

Jeżeli zależy nam, aby uczniowie dotarli do konkretnej lokacji na planie, wybierzmy funkcję FIND SPOT. Dzięki niej stworzymy zadanie, które zostanie zaliczone wtedy, gdy GPS smartfona jednego z uczniów potwierdzi, że znalazł się on w miejscu, które wskazaliśmy na planie.

Kolejna funkcja o nazwie „QUIZ” umożliwia nam zadawanie grupom punktowanych pytań. Do pytania możemy dołączyć dowolny obrazek, zdjęcie, film lub plik dźwiękowy. Tworząc pytanie decydujemy o ilości punktów możliwych do uzyskania, o limicie czasu na udzielenie odpowiedzi oraz o ilości szans na udzielenie poprawnej odpowiedzi. Możemy też zdecydować o wyświetlanej podpowiedzi (HINT).

Kolejna funkcja MISSION umożliwia nam dodanie zadania do wykonania przez grupę, np. wpisanie odpowiedzi, zrobienie i załączenie zdjęcia, filmiku, nagrania dźwiękowego. Poprawność wykonania tego typu zadania nie będzie oceniana przez aplikację – autor gry terenowej zobaczy wysłane przez uczniów materiały na swoim profilu w aplikacji Actionbound.

Dla entuzjastów kodów QR przygotowano funkcję SCAN CODE. Jeżeli włączymy ją do naszej gry terenowej, uczniowie będą musieli odnaleźć ukryte przez nas w określonym miejscu kody QR, a następnie je zeskanować.

Aplikacja umożliwia nam również przeprowadzenie wśród grających krótkiej ankiety/głosowania na dowolny temat (funkcja SURVEY). Ostatnia funkcja TOURNAMENT pozwala nam stworzyć wyzwania dla uczestników grupy, np. kto z was potrafi wykonać najwięcej przysiadów?

Aby zagrać w tak przygotowanej grze terenowej potrzebujemy smartfona z zainstalowaną aplikacją Actionbound. Jest ona dostępna w Google Play oraz w App Store.

Po uruchomieniu aplikacji mobilnej należy za jej pomocą zeskanować kod QR, który załaduje do naszego urządzenia przygotowaną przez nas grę. Kod ten znajduje się w profilu autora gry, możemy go pobrać w formie pliku pdf, a następnie wydrukować. Po zeskanowaniu kodu grupa wpisuje swoją nazwę i podaje imiona graczy.

Następnie na ekranie smartfona będą się wyświetlały kolejne przygotowane przez nas zadania. Autor gry na swoim profilu w czasie rzeczywistym może obserwować zdobycze punktowe każdej z grup oraz nadesłane przez nich pliki.

Zapraszam do przetestowania tej aplikacji i rozwiązania zadań z gry przygotowanej na obchody Narodowego Święta Niepodległości. Aby rozpocząć trzeba zainstalować na smartfonie aplikację Actionbound, a następnie za jej pomocą zeskanować kod QR ze strony gry en.actionbound.com/bound/11XI.

Tych, którzy chcieliby stworzyć własną grę terenową w aplikacji Actionbound, zachęcam do obejrzenia poradnika przygotowanego przez Superbelferkę Agnieszkę Bilską:

 

Notka o autorze: Bartłomiej Janicki jest nauczycielem historii, wos i geografii w Szkole Podstawowej TAK w Opolu oraz ZSO nr 1 w Opolu. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie