Fotografia, arteterapia, refleksja. Kilka pomysłów na kreatywne projekty

fot. Natalia7312

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co ciekawego można robić w ramach przedmiotów takich jak wiedza o kulturze, a wkrótce również plastyka, filozofia czy etyka? Jakie projekty rozwijające kreatywność i dające im możliwość wypowiedzi i autorefleksji można zaproponować uczniom szkoły średniej? Kilka praktycznych, wypróbowanych na lekcjach pomysłów przed Wami.

Bardzo powszechnym przekonaniem jest to, że przeciętny uczeń szkoły średniej ma już technologię w małym paluszku, potrafi posługiwać się różnymi aplikacjami, a świat Internetu nie ma przed nim tajemnic. Moje doświadczenie pracy z młodzieżą niestety temu poglądowi przeczy. W tym roku szkolnym miałam okazję uczestniczyć w wykładzie prof. Jacka Pyżalskiego ogólnie rzecz biorąc na temat dzieci w sieci, najbardziej utknęła mi w pamięci konkluzja na temat wykorzystywania blogów w edukacji. Wbrew obiegowym opiniom dzieci piszą i redagują blogi niechętnie (wynika to z badań) i tylko dorośli postrzegają tą aktywność jako atrakcyjną dla uczniów. Przez wiele lat moi uczniowie prowadzili blogi w ramach pracy semestralne z przedmiotu wiedza o kulturze i z przykrością muszę przyznać, że większość z nich odtwórcza i zredagowana w jeden wieczór. Postanowiłam więc w tym roku spróbować czegoś innego. Idąc za radą prof. Pyżalskiego i zainspirowana warsztatami arteterapii prowadzonymi przez Martę Florkiewicz-Borkowską wymyśliłam dwie inne formy pracy semestralnej, które zaproponowałam uczniom. Założenie było proste. Zadanie nie może przekraczać kompetencji przeciętnego ucznia, miało dawać możliwość swobodnej wypowiedzi artystycznej i autorefleksji.

Challenge fotograficzny

To wyzwanie arteterapeutyczne, które zmodyfikowałam na potrzeby zadania. Uczeń otrzymywali kartę z tematem fotografii na każdy dzień miesiąca. Codziennie mieli wykonać zdjęcie na konkretny temat, który zawsze był na tyle ogólny, że pozostawiał sporo pole do interpretacji, ale przede wszystkim zmuszał do rozglądnięcia się wokół siebie i wnikliwiej obserwacji świata. Zdjęcia ponumerowane lub podpisane tematem miały trafić na padlet lub zostać umieszczone na prywatnym kanale np. instagramie. Ważna była kolejność i „spontaniczne” ujęcie tematu.

Migawki dziennikarskie

Tą formę aktywności wypróbowałam już wcześniej w ramach działań projektowych, teraz zaproponowałam to większej grupie uczniów w ramach wspomnianego projektu semestralnego. Zadanie polegało na utworzeniu padleta z migawkami dziennikarskimi czyli zdjęcie z krótki zapisem subiektywnych refleksji w czasie rzeczywistym. Przed rozpoczęcie zadania ważnego było podanie uczniom konkretnych wytycznych jaka konstrukcję ma mieć migawka i w jaki sposób korespondować ze zdjęciem. Tutaj przyda się trening tak zwanej „visual thinking routine” o której mam zamiar jeszcze coś napisać w przyszłości.

Co było wyzwaniem dla uczniów?

To co okazało się najtrudniejsze dla uczniów to systematyczność i konsekwencja, zwłaszcza przy realizacji challengu fotograficznego, oba zadania wymagały autorefleksji i oderwania się od odtwórczego spojrzenia na działanie. Tematy zdjęć i migawek były na tyle osobiste (np. osoba którą kocham, wspomnienie z dzieciństwa) że wykluczały metodę na wklej/wyklej.

Co się udało?

Challenge fotograficzny na który zdecydowała się większość moich uczniów dała im ogromną satysfakcję i poczucie zwycięstwa ( informacja z formularza ewaluacyjnego), ja miałam okazję poznać moich uczniów lepiej i dowiedzieć się sporo o ich pasjach i zainteresowaniach, o których często nawet nie wiedziałam. W większości wypadków projekty przyniosły satysfakcję zarówno uczniom ja i mi, a przede wszystkim nie miały znamion żmudnych zadań domowych. Nie ma nic bardziej naturalnego dla współczesnego ucznia niż robienie zdjęć i dzielenie się nimi z innymi, a dodatkowa refleksja zmuszała tylko do głębszego spojrzenia na swoje „migawki”.

Kilka przykładowych, uczniowskich padletów z migawkami i challengów fotograficznych:

Challenge fotograficzny:

https://padlet.com/20Aniaa01/jsvutyaxqb4z
https://padlet.com/natalia7312/8xz9frdkrmjf  

Migawki:

https://padlet.com/Szczepan_M/wok
https://padlet.com/skrzypiec01/feqefygc2zj7

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie