Zabawy z Polską w tle

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się Narodowe Święto Nieodległości. W szkole organizujemy szereg uroczystości i aktywności, które mają na celu ten ważny dla nas Polaków dzień uczcić. Jest to też okazja do utrwalenia symboli narodowych, ale także porozmawiać na temat symboli Polski.

Najskuteczniejszą formą i metodą nauczania dla najmłodszych uczniów jest zabawa, dlatego bardzo chętnie ją stosujemy. Proponujemy spinnerową grę, która nie tylko pozwoli na utrwalenie symboli Polski, ale wprowadzi w temat narodowego święta, poszerzy słownictwo i zmobilizuje do wypowiedzi uczniów.

Jak grać?

Na środku planszy ustawiamy spinner, zaznaczamy jedno jego ramię np. kolorową karteczką i losujemy przedmioty. Po ich wskazaniu przez jedno ramię spinnera nazywamy przedmiot, przy okazji usprawniając wymowę i poszerzając słownictwo.

Dzielimy uczniów na grupy lub pary. Każda para lub zespół otrzymuje pisak w innym kolorze. Do planszy dokładamy grę, która polega na zaznaczeniu na planszy wylosowanych przez uczniów wszystkich symboli w pionie lub poziomie. Po wylosowaniu symbolu uczeń musi go nazwać, np. odmienić przez przypadki, ułożyć z wylosowanym słowem zdanie itd. Po zaakceptowaniu zadania, uczeń skreśla swoim kolorem symbol w takim miejscu, by jak najszybciej zebrać wszystkie symbole w jednej linii pionowej lub poziomej. Ponadto możemy na zakończenie gry podliczyć kto ma najwięcej zebranych (zakreślonych) punktów.

W celach edukacyjnych przygotowałyśmy także ćwiczenie, które ma na celu utrwalenie części mowy, rodzaju rzeczowników i tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.

Do spinnera skonstruowałyśmy tabelkę, do której należy wpisać nazwę wylosowano przedmiotu, określić jego rodzaj oraz liczbę pojedynczą i mnogą.

Dodatkowe zadanie może polegać również na ułożeniu zdania z wylosowanym wyrazem.

Tabela do uzupełniania-gramatyka pobierz tutaj.

Planszę ze spinnerem pobierz tutaj.

Planszę do gry pobierz poniżej:

Więcej gier i zabaw z Polską w tle na stronie www.specjalni.pl. Miłej zabawy!

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska jest nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkini grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Razem z Jolantą Majkowską autorka bloga specjalni.pl. Entuzjastka nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdraża elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie