Zabawy z Polską w tle

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się Narodowe Święto Nieodległości. W szkole organizujemy szereg uroczystości i aktywności, które mają na celu ten ważny dla nas Polaków dzień uczcić. Jest to też okazja do utrwalenia symboli narodowych, ale także porozmawiać na temat symboli Polski.

Najskuteczniejszą formą i metodą nauczania dla najmłodszych uczniów jest zabawa, dlatego bardzo chętnie ją stosujemy. Proponujemy spinnerową grę, która nie tylko pozwoli na utrwalenie symboli Polski, ale wprowadzi w temat narodowego święta, poszerzy słownictwo i zmobilizuje do wypowiedzi uczniów.

Jak grać?

Na środku planszy ustawiamy spinner, zaznaczamy jedno jego ramię np. kolorową karteczką i losujemy przedmioty. Po ich wskazaniu przez jedno ramię spinnera nazywamy przedmiot, przy okazji usprawniając wymowę i poszerzając słownictwo.

Dzielimy uczniów na grupy lub pary. Każda para lub zespół otrzymuje pisak w innym kolorze. Do planszy dokładamy grę, która polega na zaznaczeniu na planszy wylosowanych przez uczniów wszystkich symboli w pionie lub poziomie. Po wylosowaniu symbolu uczeń musi go nazwać, np. odmienić przez przypadki, ułożyć z wylosowanym słowem zdanie itd. Po zaakceptowaniu zadania, uczeń skreśla swoim kolorem symbol w takim miejscu, by jak najszybciej zebrać wszystkie symbole w jednej linii pionowej lub poziomej. Ponadto możemy na zakończenie gry podliczyć kto ma najwięcej zebranych (zakreślonych) punktów.

W celach edukacyjnych przygotowałyśmy także ćwiczenie, które ma na celu utrwalenie części mowy, rodzaju rzeczowników i tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.

Do spinnera skonstruowałyśmy tabelkę, do której należy wpisać nazwę wylosowano przedmiotu, określić jego rodzaj oraz liczbę pojedynczą i mnogą.

Dodatkowe zadanie może polegać również na ułożeniu zdania z wylosowanym wyrazem.

Tabela do uzupełniania-gramatyka pobierz tutaj.

Planszę ze spinnerem pobierz tutaj.

Planszę do gry pobierz poniżej:

Więcej gier i zabaw z Polską w tle na stronie www.specjalni.pl. Miłej zabawy!

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska jest nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkini grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Razem z Jolantą Majkowską autorka bloga specjalni.pl. Entuzjastka nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdraża elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie