Łatwe sposoby na rozwiązywanie drobnych konfliktów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele interakcji powoduje konflikt, także w szkołach. Pytanie jest, czy warto się nim zajmować? Jeśli np. ktoś w stosunku do Ciebie zachował się niegrzecznie, to czy zwracasz mu na to uwagę i dochodzisz przyczyn jego zachowania, czy ignorujesz to zdarzenie?

Przeczytałam artykuł dotyczący małych konfliktów, z którymi wszyscy regularnie mamy do czynienia. Autorka Marlene Chlum przedstawia trzy proste sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami. Spróbujmy wykorzystać te rady w naszej pracy.

Małe niedogodności

Wielu ludzi nie wie, jak ich nawyki przeszkadzają innym. Może to być np. głośne rozmawianie przez telefon komórkowy podczas spożywania obiad lub wpychanie się przed kimś do kolejki i wiele innych codziennych niedogodności przeszkadzających innym.

Często nie jest to warte angażowania się w walkę, można użyć humoru.

Na przykład: Jesteś atakowany w środkach komunikacji przez plecaki pasażerów, którzy nie zdjęli ich z pleców. Plecak obija się o ciebie i narusza twoją przestrzeń. W takiej sytuacji można poklepać właściciela plecaka po ramieniu i powiedzieć: „Hej, myślę, że twój plecak chce się ze mną za bardzo zaprzyjaźnić” . Ważne jest, aby drugi człowiek nie poczuł się atakowany, bo wtedy zacznie się na oślep bronić. W opisanej sytuacji osoba często nie zdaje sobie sprawę, że komuś przeszkadza. Warto sobie wymyślić takie dowcipne zdania, aby w porę z nich skorzystać.

Niegrzeczne zachowanie

Nieznajomy wpycha się przed ciebie w kolejkę. Nie wiesz, czy robi to z rozmysłem, czy może przypadkiem. Można to w sposób kulturalny sprawdzić. Można powiedzieć: „Nie wiem, czy pan zauważył, ale tu jest kolejka”. Nie trzeba nic dodawać, bo następne zdanie może zepsuć efekt i człowiek poczuje się sarkastycznie zaatakowany. Po prostu trzeba pozwolić osobie odpowiedzieć. Prawdopodobnie powie „Nie zauważyłem, przepraszam” nawet, gdy zrobił to celowo.

Brak szacunku

Wiele razy spotykamy się z okazywanym brakiem szacunku. Na przykład ktoś jawnie okazuje znudzenie, czy dezaprobatę podczas twojego przemówienia. Nie trzeba być ani zastraszonym, ani agresywnym. Wystarczy zapytać: „Janie, zauważyłem, że przewróciłeś oczami, kiedy wyraziłem tę opinię. Interesuje mnie, czy się ze mną nie zgadzasz, czy uważasz, że to, co powiedziałem, jest nieistotne”. Warto zostawić rozmówcy chwilę na odpowiedź. Prawdopodobnie odpowie: „Nie nic takiego nie robiłem, zdawało ci się”, a może podejmie dyskusję i powie: ”Tak, nie zgadzam się z tym, co mówiłeś. Mogę ci wyjaśnić dlaczego”. Naszą prawdziwą intencja nie jest skłonienie Jana do przyznania się do lekceważącego zachowania. Naświetlenie sytuacji pomaga obu stronom.

Konflikty są nieuniknione zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Najczęstszą strategią jest unikanie konfrontacji. Ale unikanie tylko przenosi konflikt do przyszłości. Warto mieć wypracowane sposoby reakcji, które pozwolą poradzić sobie z drobnym konfliktem natychmiast i bez dramatyzmu.

 

(Źródło: Marlene Chism, Easy ways to resolve small conflicts, Smartbrief.com)

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie