Łatwe sposoby na rozwiązywanie drobnych konfliktów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele interakcji powoduje konflikt, także w szkołach. Pytanie jest, czy warto się nim zajmować? Jeśli np. ktoś w stosunku do Ciebie zachował się niegrzecznie, to czy zwracasz mu na to uwagę i dochodzisz przyczyn jego zachowania, czy ignorujesz to zdarzenie?

Przeczytałam artykuł dotyczący małych konfliktów, z którymi wszyscy regularnie mamy do czynienia. Autorka Marlene Chlum przedstawia trzy proste sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami. Spróbujmy wykorzystać te rady w naszej pracy.

Małe niedogodności

Wielu ludzi nie wie, jak ich nawyki przeszkadzają innym. Może to być np. głośne rozmawianie przez telefon komórkowy podczas spożywania obiad lub wpychanie się przed kimś do kolejki i wiele innych codziennych niedogodności przeszkadzających innym.

Często nie jest to warte angażowania się w walkę, można użyć humoru.

Na przykład: Jesteś atakowany w środkach komunikacji przez plecaki pasażerów, którzy nie zdjęli ich z pleców. Plecak obija się o ciebie i narusza twoją przestrzeń. W takiej sytuacji można poklepać właściciela plecaka po ramieniu i powiedzieć: „Hej, myślę, że twój plecak chce się ze mną za bardzo zaprzyjaźnić” . Ważne jest, aby drugi człowiek nie poczuł się atakowany, bo wtedy zacznie się na oślep bronić. W opisanej sytuacji osoba często nie zdaje sobie sprawę, że komuś przeszkadza. Warto sobie wymyślić takie dowcipne zdania, aby w porę z nich skorzystać.

Niegrzeczne zachowanie

Nieznajomy wpycha się przed ciebie w kolejkę. Nie wiesz, czy robi to z rozmysłem, czy może przypadkiem. Można to w sposób kulturalny sprawdzić. Można powiedzieć: „Nie wiem, czy pan zauważył, ale tu jest kolejka”. Nie trzeba nic dodawać, bo następne zdanie może zepsuć efekt i człowiek poczuje się sarkastycznie zaatakowany. Po prostu trzeba pozwolić osobie odpowiedzieć. Prawdopodobnie powie „Nie zauważyłem, przepraszam” nawet, gdy zrobił to celowo.

Brak szacunku

Wiele razy spotykamy się z okazywanym brakiem szacunku. Na przykład ktoś jawnie okazuje znudzenie, czy dezaprobatę podczas twojego przemówienia. Nie trzeba być ani zastraszonym, ani agresywnym. Wystarczy zapytać: „Janie, zauważyłem, że przewróciłeś oczami, kiedy wyraziłem tę opinię. Interesuje mnie, czy się ze mną nie zgadzasz, czy uważasz, że to, co powiedziałem, jest nieistotne”. Warto zostawić rozmówcy chwilę na odpowiedź. Prawdopodobnie odpowie: „Nie nic takiego nie robiłem, zdawało ci się”, a może podejmie dyskusję i powie: ”Tak, nie zgadzam się z tym, co mówiłeś. Mogę ci wyjaśnić dlaczego”. Naszą prawdziwą intencja nie jest skłonienie Jana do przyznania się do lekceważącego zachowania. Naświetlenie sytuacji pomaga obu stronom.

Konflikty są nieuniknione zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Najczęstszą strategią jest unikanie konfrontacji. Ale unikanie tylko przenosi konflikt do przyszłości. Warto mieć wypracowane sposoby reakcji, które pozwolą poradzić sobie z drobnym konfliktem natychmiast i bez dramatyzmu.

 

(Źródło: Marlene Chism, Easy ways to resolve small conflicts, Smartbrief.com)

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie