Przepis na przygodę

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Omawianie lektury i kreatywne myślenie. Cóż za połączenie! Jak najlepiej wykorzystać naturalne umiejętności dzieci? Wprowadzając przy okazji elementy znane z życia. Tworząc prosty przepis. Przepis na przygodę!

Zabierając się za omawianie “Hobbita” wiedziałam, że wyczerpaliśmy już bardzo wiele różnorodnych form pracy. Patrząc na moich piątoklasistów czułam, że potrzebujemy czegoś nowego. Dlaczego nie wykorzystać wskazówek myślenia kreatywnego?

Przepis na…

Idąc tym tropem, postanowiłam nieco zaskoczyć dzieciaki i zamiast tradycyjnego planu wydarzeń, poprosić o przygotowanie przepisu. Miał on zawierać wszystkie elementy, dzięki którym Bilbo zmierzył się z wyzwaniem i przeżył przygodę życia.

Jak się okazało, oprócz odwagi i sprytu do odbycia przygody niezbędni byli również bohaterowie (różnie zaznaczono ich obecność). Czasami młodzi ludzie uznawali za niezbędne włosy ze stóp hobbita lub posypkę trolową, a czasami wprost mówili, że jednym ze składników jest jeden czarodziej (najlepiej Gandalf).

Rezultaty działań zespołowych okazały się imponujące! Ne wszystkie przepisy były dosłowne. I dobrze, wcale nie miały być. Najważniejsze, że młodzi ludzie dobrze się bawili, a ja miałam okazję zorientować się, czy przeczytali lekturę. Śmiechom nie było końca...


Fot. Jeden z przepisów, powstałych w trakcie zajęć (fot. Joanna Krzemińska).

Po co podejmujemy takie działania? Głównie dlatego, by pokazać młodym ludziom, że w szkole można się dobrze bawić. Kiedy jesteśmy w dobrym nastroju, proces edukacji jest bardziej efektywny, dzieciom się chce poznawać nowe rzeczy. Naszym zadaniem, jako nauczycieli, jest tworzyć ku temu odpowiednie warunki. Czyż nie?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie