Przepis na przygodę

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Omawianie lektury i kreatywne myślenie. Cóż za połączenie! Jak najlepiej wykorzystać naturalne umiejętności dzieci? Wprowadzając przy okazji elementy znane z życia. Tworząc prosty przepis. Przepis na przygodę!

Zabierając się za omawianie “Hobbita” wiedziałam, że wyczerpaliśmy już bardzo wiele różnorodnych form pracy. Patrząc na moich piątoklasistów czułam, że potrzebujemy czegoś nowego. Dlaczego nie wykorzystać wskazówek myślenia kreatywnego?

Przepis na…

Idąc tym tropem, postanowiłam nieco zaskoczyć dzieciaki i zamiast tradycyjnego planu wydarzeń, poprosić o przygotowanie przepisu. Miał on zawierać wszystkie elementy, dzięki którym Bilbo zmierzył się z wyzwaniem i przeżył przygodę życia.

Jak się okazało, oprócz odwagi i sprytu do odbycia przygody niezbędni byli również bohaterowie (różnie zaznaczono ich obecność). Czasami młodzi ludzie uznawali za niezbędne włosy ze stóp hobbita lub posypkę trolową, a czasami wprost mówili, że jednym ze składników jest jeden czarodziej (najlepiej Gandalf).

Rezultaty działań zespołowych okazały się imponujące! Ne wszystkie przepisy były dosłowne. I dobrze, wcale nie miały być. Najważniejsze, że młodzi ludzie dobrze się bawili, a ja miałam okazję zorientować się, czy przeczytali lekturę. Śmiechom nie było końca...


Fot. Jeden z przepisów, powstałych w trakcie zajęć (fot. Joanna Krzemińska).

Po co podejmujemy takie działania? Głównie dlatego, by pokazać młodym ludziom, że w szkole można się dobrze bawić. Kiedy jesteśmy w dobrym nastroju, proces edukacji jest bardziej efektywny, dzieciom się chce poznawać nowe rzeczy. Naszym zadaniem, jako nauczycieli, jest tworzyć ku temu odpowiednie warunki. Czyż nie?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie