Jedną z najtrudniejszych sztuk, jakie człowiek musi opanować, jest mówienie. Zaraz po narodzinach dziecko rozpoczyna trening aparatu mowy, aby w przyszłości móc wypowiedzieć pierwsze słowa i zdania. Mówienie jest czynnością trudną i jest zależne od sprawności wielu elementów pozornie niezwiązanych z wytwarzaniem mowy. Słowo „pozornie” ma tutaj istotne znaczenie. Bagatelizowanie patologii związanych z mobilnością, równowagą, ze wzrokiem czy też słuchem może w przyszłości przynieść wiele szkody. Ważne jest, aby wszelkie dysfunkcje zostały odpowiednio wcześnie zdiagnozowane i poddane skutecznej terapii.
Doskonałym narzędziem stymulującym rozwój mowy dziecka jest LOGORYTMIKA. Należy mieć na względzie, iż logorytmika nie może zastępować terapii logopedycznej (jeżeli takowa jest wymagana). Wśród wielu walorów logorytmiki należy wyróżnić aspekt ruchowy, który koreluje z dziecięcą potrzebą ruchu.
Ruch w połączeniu z muzyką pozwala na wielowymiarową stymulację. Nie bez znaczenia są tutaj podobieństwa między systemem językowym i systemem muzycznym. Dźwięk instrumentu jest tym samym, czym głoska wytworzona przez aparat mowy. Nuta jest znakiem graficznym przedstawiającym dźwięk o określonych cechach. Podobnie jest z literą – ona również stanowi znak graficzny dźwięku, który aparat ludzki jest zdolny wytworzyć. Zdanie muzyczne, na które składa się seria dźwięków, jest tym samym, czym zdanie wyprodukowane przez instrument zwany aparatem mowy. W obu systemach istnieją intonacja, tempo, melodia, akcent i barwa. Oba systemy przekazują informację, oddziałują na wyobraźnię, pozwalają się wyrazić. Trzeba jednak zaznaczyć, że system językowy jest bardzo precyzyjny, czego nie możemy powiedzieć o systemie muzycznym, który jest w tym wypadku bardziej sugestywny niż precyzyjny. Różnica ta okazuje się bardzo przydatna do rozwijania kreatywności i wyobraźni, a więc do rozwijania inteligencji.
Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były:
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.
Notka o autorze: Piotr Tolsdorf jest logopedą, muzykiem, kompozytorem, wykładowcą akademickim. Jest również twórcą bloga Pan od Logorytmiki.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
>> Śladami przeszłości, czyli jak rozwijać zainteresowania historią
>> Rozwijanie aktywności badawczej dzieci
>> Jak zachęcać młodszych uczniów do uczenia się?