Projekt jako sposób na uczenie się pokolenia „po co?”

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekty edukacyjne w szkołach mogą być niezwykle wartościową formą uczenia się dla osób, które rzeczywiście są w nie zaangażowane. Przekonujemy się o tym dzięki wielu inicjatywom, które na przestrzeni ostatnich lat działy się i dzieją się dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli w całej Polsce. Warto zwrócić uwagę na fakt, że prawdziwa wartość pracy projektowej ujawnia się nie tylko w rezultatach projektu. Bardzo istotne jest wszystko to, co zadziało się „po drodze”. Bo właśnie wtedy ujawniało się uczenie się realizatorów projektu.

Skoro istotna jest cała droga, którą przechodzą uczniowie w projekcie, pojawia się pytanie: czy każdy projekt musi zakończyć się sukcesem? Warto się nad tym zastanowić. Do refleksji nad tym pytaniem zachęcał (online) podczas INSPIR@CJI 2020 Michał Kociankowski, ekspert Wydawnictwa Nowa Era, zaangażowany w projekt „Projektanci edukacji”.

Nie wszystkie projekty muszą się udać. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele (ci może nawet więcej), wiedzą, że zaplanować, przeprowadzić projekt i jeszcze osiągnąć założone rezultaty, to nie jest łatwa sprawa. A co, jeśli się nie uda? W szkołach panuje „kultura błędu” – zrobisz błąd: źle. Ale czy tak samo jest z projektami edukacyjnymi? Po co je realizujemy? Czy nieudany z jakiegoś powodu projekt może przynieść pozytywne edukacyjne korzyści realizatorom? Jak najbardziej!

Warto stawiać sobie ambitne cele i dążyć do ich osiągnięcia, mając świadomość, że gdzieś może „zabraknąć mocy” albo wystąpią inne czynniki, nieraz niezależne od organizatorów, które rozłożą projekt. Michał Kociankowski przekonuje, że warto robić dobrze także nieudany projekt. Zapraszamy na jego wystąpienie:

Praca projektowa to doskonały sposób, by uczniowie mogli rozwijać samodzielność, odpowiedzialność, inicjatywę, kreatywność, elastyczność i wiele innych kompetencji kluczowych. Dzięki realizowaniu projektów dzieci i nastolatkowie mogą zdobywać wiedzę poprzez działanie, a przy okazji uczyć się współpracy. W efekcie kończą szkołę lepiej przygotowani do życia zawodowego i pełnienia ról społecznych.

Może warto zacząć nowy projekt?

Od 11 lat wydawnictwo Nowa Era wspiera dobre inicjatywy w edukacji organizując konkurs na najlepsze projekty szkolne. Właśnie rusza kolejna, nowa edycja konkursu „Projektanci edukacji”. Więcej informacji o konkursie, warunkach uczestnictwa i szansach na granty można znaleźć na
stronie www.projektanciedukacji.pl. Edunews.pl jest patronem medialnym tej edycji konkursu.

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie