Odwrócona lekcja na matematyce

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jestem nauczycielem matematyki w szkole podstawowej. Koledzy i koleżanki po fachu określają mnie belfrem młodego pokolenia, jednak, jak wielu z nas, jedną nogą stoję w 19-wiecznym pruskim modelu edukacji. Uczniowie usadzeni w ławkach wzywani wybiórczo do tablicy, nauczyciel wykładowca, kreda i tablica, zadania domowe, testy i sprawdziany, brak indywidualizacji. Jednakowe tempo i poziom dla wszystkich. W taki sposób byłem uczony. Projekty, praca w grupach, personalizacja uczenia, rozwój umiejętności miękkich były rzadkością lub nie było ich wcale.

Każda lekcja wyglądała tak samo. Zajęcia rozpoczynały się od wykładu. Następnie omawiano przykłady na tablicy. Na koniec lekcji zadawana była praca domowa. Z nią miałem najwięcej problemów, głównie z matematyki. Rozpoczynając swoją przygodę z edukacją w roli nauczyciela, postanowiłem szukać sposobów wdrażania nowoczesnych technologii w edukację.

Wyciągając wnioski ze szkoły (jako uczeń) wymarzyłem sobie znalezienie (jako nauczyciel) metody, która:

  • pozwoli mi zaoszczędzić czas wprowadzania w temat lekcji i wyjaśniania podstaw danego zagadnienia,
  • da uczniom możliwość współodpowiedzialności za proces własnego rozwoju,
  • stworzy uczniom przestrzeń do współpracy i realizacji życiowych projektów,
  • umożliwi mi znalezienie czasu na pomoc uczniom z trudnościami w nauce, a uczniom zdolnym samodzielną pracę,
  • umożliwi uczniom łatwe nadrabianie zaległości w domu.

W celu poszukiwania inspiracji i wiedzy sięgnąłem do książek oraz internetu. Kilka lat temu pierwszy raz zetknąłem się z pojęciem nauczania hybrydowego. Idea jest prosta. Część zadań nauczyciela przejmują zasoby cyfrowe, co pozwala spersonalizować naukę dla wszystkich i lepiej wykorzystywać cenny czas belfra. Poczułem w sercu ciepło. Intuicja powiedziała mi, że to jest właśnie "to". Coś jak miłość od pierwszego wejrzenia. Jednym z modeli nauczania hybrydowego jest metoda odwróconej lekcji. To z nią wszedłem w stały związek i wciąż uczę się z nią współpracować. Podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2020 miałem przyjemność podzielić się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat odwróconej lekcji:

A tu jeszcze sketchnotka autorstwa Asi Komorek:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Notka o autorze: Krzysztof Chojecki jest nauczycielem matematyki i menedżerem ds. edukacji w Szkole Otwartej w Warszawie. Pomysłodawca i współtwórca platformy wideolekcji Pi-stacja matematyka". Twórca filmów edukacyjnych i trener nauczycieli z wykorzystywania technologii. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie