Odwrócona lekcja na matematyce

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jestem nauczycielem matematyki w szkole podstawowej. Koledzy i koleżanki po fachu określają mnie belfrem młodego pokolenia, jednak, jak wielu z nas, jedną nogą stoję w 19-wiecznym pruskim modelu edukacji. Uczniowie usadzeni w ławkach wzywani wybiórczo do tablicy, nauczyciel wykładowca, kreda i tablica, zadania domowe, testy i sprawdziany, brak indywidualizacji. Jednakowe tempo i poziom dla wszystkich. W taki sposób byłem uczony. Projekty, praca w grupach, personalizacja uczenia, rozwój umiejętności miękkich były rzadkością lub nie było ich wcale.

Każda lekcja wyglądała tak samo. Zajęcia rozpoczynały się od wykładu. Następnie omawiano przykłady na tablicy. Na koniec lekcji zadawana była praca domowa. Z nią miałem najwięcej problemów, głównie z matematyki. Rozpoczynając swoją przygodę z edukacją w roli nauczyciela, postanowiłem szukać sposobów wdrażania nowoczesnych technologii w edukację.

Wyciągając wnioski ze szkoły (jako uczeń) wymarzyłem sobie znalezienie (jako nauczyciel) metody, która:

  • pozwoli mi zaoszczędzić czas wprowadzania w temat lekcji i wyjaśniania podstaw danego zagadnienia,
  • da uczniom możliwość współodpowiedzialności za proces własnego rozwoju,
  • stworzy uczniom przestrzeń do współpracy i realizacji życiowych projektów,
  • umożliwi mi znalezienie czasu na pomoc uczniom z trudnościami w nauce, a uczniom zdolnym samodzielną pracę,
  • umożliwi uczniom łatwe nadrabianie zaległości w domu.

W celu poszukiwania inspiracji i wiedzy sięgnąłem do książek oraz internetu. Kilka lat temu pierwszy raz zetknąłem się z pojęciem nauczania hybrydowego. Idea jest prosta. Część zadań nauczyciela przejmują zasoby cyfrowe, co pozwala spersonalizować naukę dla wszystkich i lepiej wykorzystywać cenny czas belfra. Poczułem w sercu ciepło. Intuicja powiedziała mi, że to jest właśnie "to". Coś jak miłość od pierwszego wejrzenia. Jednym z modeli nauczania hybrydowego jest metoda odwróconej lekcji. To z nią wszedłem w stały związek i wciąż uczę się z nią współpracować. Podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2020 miałem przyjemność podzielić się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat odwróconej lekcji:

A tu jeszcze sketchnotka autorstwa Asi Komorek:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Notka o autorze: Krzysztof Chojecki jest nauczycielem matematyki i menedżerem ds. edukacji w Szkole Otwartej w Warszawie. Pomysłodawca i współtwórca platformy wideolekcji Pi-stacja matematyka". Twórca filmów edukacyjnych i trener nauczycieli z wykorzystywania technologii. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie